دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۱۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
یادداشت/اختصاصی آوای خزر
امروزه قدرت شبکه‎های اجتماعی که به ابزاری توانمند در دنیای رسانه تبدیل شده‎اند، بر هیچ یک از ما پوشیده نیست و برای تأیید این قدرت، انتشار تصاویری از سیلی زدن یک مأمور شهرداری به پیرزن دستفروش کافیست.

وقتی «سیلی» قدرت شبکه‌های اجتماعی را نشان می‎دهد

آوای خزر- مصطفی داننده:  فیلم سیلی خوردن زن دستفروش از یک مامور سد معبر شهرداری فومن در استان گیلان بازتاب‌های فراوانی در فضای مجازی داشته است.جدا از حرکت زشت مامور سد معبر شهرداری که در مقاله‌های گوناگون به آن پرداخته شده است، این سیلی باعث شد تا پیش از پیش به قدرت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پی ببریم.

در سال‌های گذشته نمونه‌های بی‌شماری از این قبیل اتفاقات یا ناهنجاری‌های اجتماعی در ایران رخ می‌داد بدون اینکه کسی از آن مطلع شود. امروز اما به واسطه گستردگی اطلاعاتی و شبکه‌های اجتماعی تمام اتفاقات خوشایند و ناخوشایند به سرعت در جامعه پخش می‌شود و مردم از آن مطلع می‌شوند.

تصور کنید شبکه‌های اجتماعی وجود نداشتند و این حادثه اتفاق می‌افتاد. به جرات می‌توان گفت مردم شهر فومن هم متوجه این مسئله نمی‌شدند. اما به واسطه وسعت گرفتن شبکه‌های اجتماعی، امروز یک روستایی در جنوب خراسان یا مردی از اهالی سیستان و جوانی در خوزستان می‌دانند که ماموری بر صورت پیرزنی تنها به جرم دست فروشی سیلی زده است.

عذرخواهی شهردار فومن و امام جمعه این شهر، حضور یک خواننده مشهور پاپ و دیدار با این پیرزن دستفروش و واکنش‌های گوناگون مردم، تنها و تنها به خاطر حضور شبکه‌های اجتماعی است.

مردم و مسئولان باید بدانند که دیگر در این فضا نمی‌شود یک اتفاق، یک سخنرانی، یا حرکت و یا ... را سانسور کرد. هرجا گوشی موبایلی باشد اینترنتی، آنجا به جهان وصل است. امروز تمام جهان در گوشی‌های موبایل خلاصه شده است و یا به زبان ساده تر می‌شود گفت جهان بزرگ کودکی‌های بسیاری از ما امروز تبدیل به گوشی کوچک موبایل یا تبلتی شده است که در دست ریز و درشت این جامعه قرار دارد.

نکته جالب در این میان مسئله‌ای است که برخی مسئولان به آن توجه نمی‌کنند. برخی از مسئولان کشوری تلاش می‌کنند با لغو سخنرانی‌ها یا مراسم‌ها، انتشار کتاب‌ها و یا اکران فیلم‌ها، جلوی انتقال پیام‌ها را بگیرند غافل از اینکه امروز بسیاری از افراد با تشکیل یک کانال تلگرامی و یا قرار دادن فیلم و کتاب خود در اینترنت با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند، این در حالی است که در یک سخنرانی حداکثر مخاطب آنها 300 یا 400 نفر است اما در فضای مجازی مخاطبان آنها هزاران هزاران نفر هستند.

امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کمک بسیاری به شفاف شدن فضای اجتماعی و سیاسی ایران کرده است. این فضا باعث شده است بسیاری از افراد مواظب رفتار خود باشند. دیگر هیچ چاردیواری در ایران وجود ندارد.

در این میان البته باید گفت بسیاری از اخبار پخش شده در این شبکه صحت ندارد و یا در تهیه خبر دقت به عمل نیامده است. بر همین اساس باید سعی کنیم از انتشار اخباری که واقعا از درستی آن اطمینان نداریم پرهیز کنیم. با این کار جلوی پخش بسیاری از شایعات گرفته می‌شود.

امروز مردم به واسطه شبکه‌های اجتماعی از بسیاری از رسانه‌ها جلوتر هستند و همین معنا باعث می‌شود بگوییم سال‌های پیش رو سال‌های شبکه‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
0
1
سلام۰خیلی خوشحال شدم این یادداشت خوندم ازچند جهت اول اینکه از وقایع جدید جامعه مون مطلع میشیم دوم اینکه زنگ هشداری باشد برای مسولین ما بدونن نیروهای زیر دستشون چی کارای میکنن ۰سوم اینکه بدونین با گوشی های پیشرفته و اینترنت و شبکه های اجتماعی دیگه هیچ کاری از نگاه تیز بینانه مردم پنهان نمی مونه
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
0
ایکاش همه ی سیلی ها اینگونه صدادار بود ولی حیف چه بسا سیلی های بیصدا و درون دردآوری که هرروز بخاطر زیاده خواهی برخی دولتمردان، زیرگوش تک تک اقشار مظلوم جامعه نواخته میشود که هیچ لنز دوربینی قدرت ضبط آنرا ندارد.
Mahboub
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
1
از اين قبيل اتفاقات در گوشه و كنار كشورمان اتفاق مي افتد و گاهي آنها با گوشي هاي هوشمند ضبط مي شود و گاهي هم .... و اينكه بايد بدانيم درست رفتار كنيم چون ممكن است رفتار ناشايست ثبت شود و در شبكه هاي اجتماعي نشر پيدا كند ، پس يادمان باشد درست رفتار كنيم و شبكه هاي احتماعي در بالا بردن اطلاعات افراد تاثير به سزايي دارد و بهتر ميشود كه درست و روشن ثبت و نشر پيدا كند
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها