دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰
رئیس کمیسیون کشاورزی:
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش عرضه و تقاضا مدیریت مناسبی وجود ندارد، گفت: از سوی دیگر، تولیدات کشاورزی علمی نیست و آموزشهای آن نیز با همان رویکرد 50 هزار سال پیش و در حد بخور و نمیر است.
مدیریت مناسبی در بخش عرضه و تقاضا وجود ندارد/تولیدات کشاورزی صادرات‎محور و علمی نیست/کشاورزی در حد «بخور و نمیر» است

به گزارش آوای خزر از ساری، علی محمد شاعری چهارشنبه شب در برنامه «جامعه، فرهنگ اقتصاد» سیمای طبرستان با اشاره به نقش 13 درصد کشاورزی در تولید ناخالص ملی، اظهار داشت: حدود ۳۴ درصد از کسب و کار و ایجاد اشتغال چه مستقیم و چه غیر مستقیم از این بخش است.

وی با بیان اینکه کشاورزی در صادرات و در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش پایه‌ای و محوری دارد، افزود: امروزه رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش اقتصادی است و اگر فعالیت و پویایی بخش کشاورزی نبود؛ رشد اقتصادی کشور نیز مثبت نبود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته ۵ درصد رشد اقتصادی داشتیم، این در حالی است که در سایر بخش‌ها شاهد رشد منفی بودیم و رشد بخش کشاورزی باعث شد تا رشد اقتصادی کشور مثبت شود.

** عدم کارایی دولت در تنظیم بازار تولیدات کشاورزی

این مسئول با اعلام اینکه کل تولید کشاورزی در کشور ۱۱۵ میلیون تن است، خاطرنشان کرد‏: رشد تولید یک رشد قابل توجه است و این میزان تولید کشاورزان به اعتقاد ما در مزرعه موفق بوده اما در بخش فروش و تنظیم بازار موفق نبودند و دولت کارآمدی لازم را در بخش تنظیم بازار نداشته است.

شاعری با بیان اینکه کشاورزان، ایفاگر نقش اقتصاد مقاومتی هستند، گفت: 14 میلیون تن گندم، 4.7 درصد تن مرکبات، ۲/۴۰۰ تن نیز تولید برنج داشتیم؛ در بخش تولید گندم، جو، ذرت، چای و چغندر موفق بودیم اما در بخش تنظیم بازار دچار مشکل اساسی هستیم.

** نبود مدیریت مناسب در بخش عرضه و تقاضای تولیدات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بهتر است به وظایف خود در بخش کشاورزی عمل کند و مشکلات این حوزه را بشناسد، افزود: در حال حاضر مشکل اساسی در بخش کشاورزی مدیریت بازار و بحث عرضه و تقاضا است.

این مسئول تصریح کرد: دولت در بخش عرضه و تقاضا باید در حوزه‌های اقتصادی مدیریت کرده و در انجام وظایف خود موفقتر عمل کند؛ کار دولت فروش نهال کشاورزی نیست، دولت باید در بخش عرضه و تقاضا دخالت داشته باشد و باید محاسبه، پیش‌بینی و برنامهریزی کند و باید ببیند با چه مکانیزمی باید عرضه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مشکل بازار حل شود؛ باید چند کار اساسی صورت بگیرد؛ دولت نقش خود را بعنوان مشاور مردم، توانمندساز مردم و نقش هادی و حامی کنار باغدار، کشاورزان و تولیدکنندگان ایفا کند تا تولیدی که صورت می‌گیرد در بازارهای داخلی موفقیت‌آمیز باشد اما متاسفانه تولید در کشور ما برای صادرات نیست و تولید کنندگان با هر کیفیتی محصول را تولید می‌کنند.

شاعری بیان کرد: دولت باید مقررات صادرات محصولات کشاورزی را اجباری و مرز عبور و صادرات و منافع ملی ما را تامین و تضمین کند زیرا برنج و پرتقال و سایر محصولات ایرانی و محصولات کشاورزی، هویت کشور است.

** آموزشهای کشاورزی با رویکرد 50 هزار سال پیش!

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید به کشاورزان، تولید کنندگان و دامداران آموزش دهد اما متاسفانه آموزش‌ها در جهت صادرات نیست، بلکه با همان رویکرد ۵۰ هزار سال پیش در حد کاشت و تولید "بخور و نمیر" است.

وی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی وقتی گندم، سیب‌زمینی و سایر محصولات کشاورزی می‌کارند هدف و کیفیت را در نظر می‌گیرند تا براساس کشور صادرکننده، تولیدات داشته باشند.

** قیمت تولید گندم: 1200 تا 1300، قیمت صادرات: 700 تا 800 تومان!

شاعری با اعلام اینکه راندمان آب در بخش کشاورزی کم است و هزینه تولید با توجه به میزان مصرف آب گران تمام می‌شود، افزود: کشاورزی ما علمی و صنعتی و قابل رقابت در بازار هدف نیست، سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار ضعیف و قابل رقابت با محصولات صادراتی کشورهای دیگر نیست، از سوی دیگر نیز ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالاست و دولت با یارانه‌ای که پرداخت می‌کند، باید این ریسک را کم کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی کار باید صرف تولید شود، افزود: در این صورت هزینه‌های تمام‌شده بالا می‌رود و اینگونه میشود که قیمت تولید گندم در کشور ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان بوده اما برای صادرات ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است.

این مسئول گفت: کشاورزان و دولت هرکدام وظیفه‌ای دارند و اینکه کشاورزان باید تولید با هدف صادرات داشته باشند و دولت هم با کمک مجلس باید در یارانه و مشوقات صادراتی ورود پیدا کند تا اگر بر فرض مثال پرتقال ایرانی ۲۵۰۰ تومان و پرتقال مصری ۲۳۰۰ است، دولت باید یارانه دهد تا تولید مرکباتکاران در کشور رویه قابل رقابت داشته باشد و هزینه‌های بیرونی را کم کنیم، به سمت صادرات پیش برویم و ارزش محصولات صادراتی را بعنوان مشوقات صادراتی در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف می‌کنیم که قیمت داخل بازار هدف را به صورت یارانه در نظر بگیرد.

** ضرورت افزایش راندمان آب

شاعری با بیان اینکه مهمترین عامل تولید بخش آب است و حدود ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشود، گفت: آبیاری سنتی با راندمان ۳۵ درصدی در حال انجام است و دولت را مکلف کردیم که این مقدار راندمان را به ۶۰ درصد برساند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دولت باید سالانه حدود ۵۰۰ هزار هکتار آبیاری قطره‌ای، تحت فشار و استفاده از سامانه‌های نوین را در دستور کار خود قرار دهد و مصرف آب در بخش کشاورزی را بهینه کند، اظهار داشت: باید از پسآب‌ها و آبهای غیرمتعارف استفاده بهینه شود و ۱۰ درصد سطح برخورداری مردم از پساب‌های تصفیه شده را بالا ببرند که آب را از طریق بازچرخانی کنترل کنند.

وی ادامه داد: اگر در این قسمت موفق شویم و به تکلیف خود درست عمل کنیم بر مشکل بی‌آبی و کم‌آبی فائق می‌آییم.

شاعری با بیان اینکه در بخش بیمه محصولات کشاورزی اوضاع نابه‌سامان است و مردم نیز هیچ انگیزه‌ای در بیمه کردن محصولات خود ندارند، خاطرنشان کرد: پرداخت غرامت طولانی و اندک است و حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد بیمه‌ها از طریق دولت باید پرداخت شو اما این حق بیمه را به صندوق بیمه نمی‌دهند و صندوق بیمه هم به تعهدات خود پایبند نیست.

این مسئول در پایان گفت: حتما باید یک ردیف مشخص با بودجه‌های سنواتی مشخص به مجلس داده شود و براساس آن سازوکارهای اساسی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/1002/ 1354
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار