آوای خزر، موجی از دنیای خبر      تازه ترین اخبار را در آوای خزر جستجو نمائید.      
کد خبر: ۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
در گفتگوی آوای خزر با یک کارشناس راه و ترابری عنوان شد؛
یک کارشناس ارشد راه و ترابری با اشاره به وضعیت نامناسب پروژه‎های ترافیکی در ساری، گفت: به عنوان نمونه، وجود یک ناحيه تداخلي در بلوار پاسداران ساري نگران كننده است.
وضعیت نامناسب برخی از پروژه‎های ترافیکی در ساری/ وجود اعضای غیرمتخصص در کمیسیون ترافیک شورای شهر ساری

مهندس محمد اتقائی در گفتگو با خبرنگار آوای خزر در ساری با بیان اینکه بسیاری از دوربرگردان‎های این شهر استاندارد نیستند، اظهار داشت: در برخی از پروژه‎ها نیز مکان‌یابی مناسبی صورت نگرفته است، بطور نمونه در دوربرگردان بزرگراه ولیعصر مشاهده می‎کنیم که تعداد باندهای طرفین بزرگراه در محدوده احداث دوربرگردان کاهش داده شده و این موضوع در زمان پیک بار ترافیک سبب کاهش سطح سرویس معبر می‌شود.

وی با بیان اینکه دوربرگردان در میدان‌بار ساری هم در قوس احداث شده که با استانداردهای لازم مغایرت دارد، گفت: در مکان‌یابی و طراحی هندسی این دوربرگردان امکان اجرای بهتر وجود داشت.

این متخصص حوزه ترافیک با اشاره به اینکه دوربرگردان در حال احداث انتهای بلوار پاسداران نرسیده به کمربندی شمالی نیز داراي مشکلاتی است، تصریح کرد: اما وجود یک مسیر تداخلی در محدوده انتهای دوربرگردان تا ورودی کمربندی شمالی نگران کننده است؛ در واقع به علت فاصله کم خروجی دوربرگردان تا ابتدای کمربندی شمالی، هنگام دور زدن خودروها از سمت قائمشهر به سمت کمربندی شمالی با جریانی که از میدان امام به سمت قائمشهر می‌روند ، تداخل ایجاد می‌کند.

اتقائی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت چراغ‌های راهنمایی سطح شهر گفت: چرخه زمانی چراغ راهنمایی سطح شهر  استانداردسازی نشده است و به علت اینکه تردد در ساعات مختلف روز متفاوت است، باید زمان‌بندی چراغ متناسب با حجم ترافیک ساعات مختلف تغییر کند.

وی اضافه کرد: در برخی شهرها هوشمندسازی صورت گرفته تا حجم ترافیک در زمانهای مختلف شبانه‌روز به‌صورت هوشمند سنجیده شود ولی متاسفانه در ساری با توجه به اینکه گفته می‌شد که چند چراغ هوشمندسازی شده‌اند ولی در عمل اینطور به نظر نمی‌آید.

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه شمارنده‌های چراغ راهنما دارای معایب و مزایایی هستند و براساس برخی پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که معایب شمارنده های چراغ راهنما بیشتر از مزایا است ، گفت: به همین دلیل، شهرداری‌هایی از جمله ساری برخی از شمارنده‌ها را حذف کردند ولی هنوز بر سر این موضوع نظرات‌ مختلفی وجود دارد و هنوز برخی از متخصصان روی مزایای شمارنده‌ها اصرار دارند.

اتقائی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه احداث سرعت‌گیرها باید متناسب با استاندارد ها صورت بگیرد، افزود: عملکرد سرعت‌گیرها در جهت کاهش سرعت خودرو است و نباید آسیبی به اتومبیل وارد کند.

وی اضافه کرد: براساس مشاهدات میدانی در حال حاضر تعداد محدودی سرعت‌گیر غیراستاندارد در سطح شهر ساری وجود دارد که سبب آسیب به خودرو می‌شود و لازم است نسبت به ساماندهی آن اقدام کرد.

این کارشناس ترافیک بر نصب تابلو و خط کشی‌های هشداردهنده در نزدیکی سرعت‌گیرها تاکید کرد و افزود: خط کشی خیابان که به عنوان علائم افقی و تابلوهای راهنمایی و رانندگی به عنوان علائم عمودی مطرح می‌باشند که متاسفانه در سطح استان مازندران نسبت به این مقوله ضعف های زیادی دیده می‌شود.

اتقائی ادامه داد: در بسیاری از معابر استان به عنوان نمونه در بزرگراه ولیعصر (عج) ساری با توجه به تذکرات هنوز خط کشی محوری صورت نگرفته است.

وی افزود: درباره علائم عمودی ضعف‌های بسیاری دیده می شود  بطوریکه در معابر درون و برون شهری تابلوهای هشداردهنده و انتظامی و اخباری در مکان نامناسب نصب می‌شوند و منطق مناسبی برای نصب برخی از آنها وجود ندارد.

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه در سالهای اخیر اقدامات مناسبی در جهت نصب تابلوهای راهنمای مسیر در ساری انجام شد ولی ادامه پیدا نکرد، گفت: برخی کارفرماها از جمله شهرداری و اداره راه بدون مشورت با کارشناسان، طراحی و نصب تابلو را به پیمانکار واگذار می‌کنند که آنها نیز با توجه به نداشتن آگاهی لازم ، استانداردها را رعایت نمی‌کنند و در نتیجه ایمنی جاده و ترافیک به خطر می‌افتد.

وی اظهار داشت: شهرداری‌ها و اداره راه، مسکن و شهرسازی برای نصب تابلوها باید از کارشناسان ترافیک مشورت بگیرند.
اتقائی در پاسخ به سوالی درباره احداث میدان در ابتدای خیابان رودکی (شهبند) ساری، گفت: باید مطالعات ترافیکی این پروژه بررسی شود تا پیرامون آن اظهار نظر کرد.

اتقائی افزود: البته امیدواریم میدان تقاطع بلوار امیر مازندرانی با خیابان رودکی تحت مشاوره متخصصین ترافیک احداث شود.

کارشناس راه و ترابری در پاسخ این سوال که آیا میزان نظارت شورای شهر ساری بر اقدامات ترافیکی شهرداری مناسب است، گفت: متاسفانه در کمیسیون‌های شورای شهر ساری شاهد عضویت افرادی با تخصص غیرمرتبط هستیم و به همین دلیل انتظار نمی‌رود که کمیسیون‌های شورای شهر، نظارت مد نظر را در حوزه حمل و نقل و ترافیک داشته باشند.

وی افزود: از افراد متخصص و دلسوز انتظار داریم تا با احساس مسئولیت برای حضور در انتخابات شورای شهر آتی اقدام کنند تا مشکلات شهر برطرف شود.

اتقائی با بیان اینکه فرهنگ ترافیک از مقوله‌های بسیار مهمی است که باید در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روی آن سرمایه‌گذاری لازم صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: در سال 93 اقدامات مناسبی در این زمینه در سطح شهر ساری صورت گرفت که نمونه آن نصب تابلوی پیام متغیر در بلوار آزادی است که می‌شود به عنوان نقطه قوت شهرداری ساری در فرهنگ ترافیک نام برد  ولی متاسفانه در بخش نرم‌افزاری و ارتباط با مردم اقدام مناسبی کماکان صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه چراغ راهنمای عابر پیاده و خط کشی عابرپیاده در برخی معابر شهر ساری وجود ندارد، گفت: خط کشی پیش از تقاطعات چراغدار به منظور توقف خودروها پشت خط در بسیاری از چهارراه ها وجود ندارد تا خودروها توقف کنند و به همین دلیل نمی‌توانیم مردم را مقصر قلمداد کنیم زیرا شهرداری در اجرای زیرساخت‌های ترافیکی مناسب عمل نکرد و باید با جدیت بیشتر وارد عمل شود.

اتقائی با اشاره به اهمیت مدیریت، اظهار داشت: برای مدیر بودن صرفا استعداد مدیریت کافی نیست بلکه نیازمند تعهد و تخصص  است؛ به این معنی که یک مدیر برای رفاه مردم که در راستای رضای خدا است، گام بردارد.

وی در پایان گفت: مدیریت زمانی معنا دارد که بحران وجود داشته باشد؛ امروز ترافیک شهری از معضلاتی است که باید با جدیت به آن وارد شد.

انتهای پیام/ 1354
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها