دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع برای دستیابی به عدالت اجتماعی در حوزه سلامت است.
 
به گزارش آوای خزر قاسم جان بابایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسه بررسی چگونگی اجرای برنامه پزشک خانواده شهری گفت: یکی از مهمترین تغییرات بدنبال اجرای طرح پزشک خانواده، تغییر رفتار پزشکان عمومی است که سبب شده داروهای غیر ضروری در نسخ کاهش پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه در طرح پزشک خانواده پزشکان عمومی دوباره احیا شدند، بیان کرد: امروزه الگوی پزشکی درمان نگر در حال تغییر است و این مسئله اقدام خوبی برای افزایش سطح سلامت جامعه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه پزشکان خانواده حداقل هر سه ماه یکبار مورد ارزشیابی قرار می گیرند، گفت: طرح تحول سلامت در استان مازندران یکی از طرح هایی می باشد که نظارت درست انجام می شود و این مسئله در حوزه پزشک خانواده بیشتر از مکان های دیگر است.
اعرابی، معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع برای دستیابی به عدالت اجتماعی در حوزه سلامت است، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2008  بر توسعه PHC، تقویت بسته خدمات و تقویت توان خرید خدمات سلامت در کشورهای مختلف جهان تاکید کرد.
وی با تاکید براینکه حدود 85 تا 90 درصد خدمات باید توسط پزشکان خانواده به مردم ارائه شود و مابقی به پزشکان متخصص ارجاع شود، افزود:اگر طرح پزشک خانواده به درستی اجرا شود نظام ارجاع نیز شکل می گیرد و نظام ارجاع به تنهایی هیچ مفهوم و معنایی ندارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار نفر در شهرهای 20 هزار نفر تحت پوشش پزشک خانواده دانشگاه مازندران هستند، گفت: فردی که دفترچه بیمه تامین اجتماعی و سلامت دارد پزشک خانواده خود را انتخاب می کند. و سپس با مراجعه به پزشک خانواده ویزیت و دارو رایگان است و بیمار تنها هزینه حق فنی داروخانه و تفاوت قیمت داروهای ژنریک را پرداخت می کند.
معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه در استان مازندران 616 پزشک خانواده شهری به مردم خدمات ارائه می دهند، بیان کرد: از ایت تعداد 343 نفر در پایگاه های سلامت دوشیفت هستند و 142 نفر در پایگاه تک شیفت هستند.
وی با اعلام اینکه 79 درصد پزشک خانواده در بخش خصوصی فعال هستند، بیان کرد: برای پوشش کامل ارائه خدمت بهتر به مردم 33 پزشک خانواده نیاز داریم.
معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه 576 کارشناس مراقب سلامت نیز فعال هستند، گفت: هر پزشک خانواده یک کارشناس مراقب سلامت (معمولا با مدرک مامایی) دارد که تکمیل کننده بسته خدمت است.
اعرابی افزود: با ارجاع پزشک خانواده فرد در زمان دریافت خدمت تخصصی 10 درصد فرانشیز دولتی و 30 درصد هزینه دارو و پاراکلینیک را پرداخت می کند.
وی تشکیل سامانه سلامت الکترونیک، زمینه فرهنگی مناسب مردم برای مراجعه ، تقویت توانایی ها و مهارتهای پزشکان خانواده، تقویت نقش کارشناس مراقبت سلامت در تیم پزشک خانواده، اصلاح دوره های آموزش پزشک عمومی، فرهنگ پذیرش بیمار در سطوح 2و 3، فرهنگ تکمیل فرم ارجاع، راهنمایی های بالینی، نظارت بر سطح 2و 3 برای راهنمایی بالینی و اصلاح تعرفه سرپایی سطوح 2و 3 را از راهکارهای اجرای ارجاع اجباری دانست.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: در صورت عدم زمینه سازی مناسب ارجاع اجباری نارضایتی مردم، تقویت نیاز القایی و ازدحام در سطح 2و3، افزایش فشار به پزشک خانواده برای صدور برگه ارجاع و پرداخت بیشتر توسط سازمانهای بیمه به وجود می آید.
اعرابی از کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم در طرح پزشک خانواده خبر داد وافزود: براساس آمار سال 94 پرداخت از جیب مردم بیش از 35 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه هر ساله دانش آموزان سه پایه تحصیلی مورد ارزشیابی قرار می گیرند، گفت: بیماران دیابتی، فشارخون بالا و زنان باردار نیز در طول سال تحت پزشک خانواده هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در سال 92 حدود 17 هزار بیمار دیابتی توسط پزشکان خانواده شناسایی شذند، ادامه داد: در خرداد سال 95 بیماران دیابتی که بیماری آنها تشخیص داده شده است به بیش از 57 هزار نفر رسید.
انتهای پیام/1000
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار