دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
گزارش/
نخستین مجمع سلامت مازندران با هدف ارائه اهداف و آئین‎نامه‎های مربوطه تشکیل جلسه داد.

مروری بر آنچه در نخستین مجمع سلامت مازندران گفته شد

به گزارش آوای خزر از ساری، نخستین مجمع سلامت مازندران، روز یکشنبه به ریاست استاندار مازندران و با حضور فرمانداران، شهرداران، خیران، مدیران کل دستگاههای اجرایی، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل و مدیران شبکههای بهداشت و درمان شهرستانهای استان در استانداری مازندران برگزار شد.

در این جلسه، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: مجمع استانی سلامت با هدف مشارکت همه دستگاهها، سازمانها و نهادها، خیران و مردم در ارتقای سطح سلامت است.

فرهنگ بابامحمودی گفت: وقتی از سلامت صحبت می‎کنیم، یعنی سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی، که اگر این چهار مؤلفه در کنار هم قرار بگیرند می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی از اعضای مجمع خواست تا در جهت تحقق دستورالعملهای اعلامشده قدم بردارند و در هر جلسهای نیز گزارش کار ارائه شود و نقاط ضعف و قوت بررسی شود.

** امور مالی در مجمع سلامت دخالت ندارد

مدیرکل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اظهار داشت: مجمع ملی سلامت در واقع اقدام خلاقانه وزیر بهداشت است که اکنون به تبع آن مجمع استانی تشکیل شده و هدف آن نیز بحث و تبادل نظر در حوزه سلامت است.

محمد نصیری گفت: نخستین مجمع ملی سلامت در تهران برگزار شد و استانداران، سمن‌ها، خیران، مدیران کل مربوطه و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد و به دستور رئیس جمهور مصوب شد که جلساتی در قالب مجامع استانی شکل بگیرد و همه دست‌اندرکاران سلامت دور هم جمع شوند و بحث و تبادل نظر درباره سلامت داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع سلامت و حوزه سلامت فقط در سلامت جسمی نیست و در سلامت روانی، جسمی، اجتماعی و معنوی تعریف شده است، در مجمع سلامت میخواهیم به این چهار بعد بهداشتی نگاه ویژهای داشته باشیم.

مدیرکل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اگر مردم کمک نکنند، اهداف سلامت محقق نمیشود، تشکیل مجامع برای این است که تمام طرح‌های سلامت را تحقق ببخشیم و برای تحقق سلامت به معنای واقعی باید مسئولان، افراد صاحبنظر، خیران و مشارکت عمومی مورد توجه قرار بگیرد.

نصیری بیان کرد: مازندران تنها استانی بود که در بین 57 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور بخاطر عملکرد خوب تقدیر شد، اما زیبنده نیست که این استان بیشترین آمار شیوع چاقی در کشور را داشته باشد.

وی در پایان گفت: در این مجمع، امور مالی دخالت ندارد و نیازمند اراده کافی برای کار بین‌بخشی است.

** سهم هر یک از ادارات در ارتقای سلامت مشخص شود

در این نشست، ربیع فلاح استاندار مازندران اظهار داشت: طرح تحول سلامت سبب رضایتمندی عموم مردم شده و به‌خوبی راه خود را یافته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در بخش فعالیتهای حوزه سلامت کارهای زیادی انجام شده است اما هنوز کمبودهایی وجود دارد، افزود: در سال 96 لازم است تا بحثهای حوزه سلامت مربوط به سایر دستگاهها از کمیت بالایی نسبت به سال 95 برخوردار باشد و سهم هر یک از ادارات نیز در این زمینه مشخص شود.

وی تصریح کرد: هر کدام از ادارات و سازمانها میتوانند در یک بخشی فعالیت کنند، به عنوان مثال؛ محیط زیست در رسیدگی به وضعیت رودخانههای آلوده، بهداشت بر فعالیت رستوران‎ها و جهاد کشاورزی بر کیفیت محصولات زراعی و باغی حساسیت بیشتری به خرج دهند.

رئیس مجمع استانی سلامت مازندران با اشاره به تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و درمان و به تبع آن در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، اظهار داشت: امروز در قریب بهاتفاق فعالیت‎های حوزه سلامت، موضوعات اجتماعی نیز دخیل است و می‎بینیم افرادی که به‎خوبی و با روحیه بالا و موفق در جامعه کار و تلاش و زندگی می‎کنند، از سلامتی و تندرستی خوبی نیز برخوردار هستند.

وی بیان اینکه مجمع سلامت در بخش شهرستانها نیز باید تشکیل شود، افزود: فرمانداران، شهرداران، بخشداران و دهیاران باید همت بیشتری برای انجام فعالیتهای مربوطه داشته باشند.

** طرح تحول سلامت شاهبیت فعالیتهای نظام سلامت است

سید مظفر ربیعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در این جلسه اظهار داشت: سلامت و امنیت دو نعمت مهمی هستند که باید قدر آنها دانسته شود زیرا بواسطه این دو است که بسیاری از پیشرفتهای انسان رقم میخورد.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید نسبت به وضع سلامت مردم و کاهش دغدغههای آنها در همین زمینه تلاشهای زیاد صورت گرفت که طرح تحول سلامت شاهبیت فعالیتهای نظام سلامت است.

وی بیان کرد: سلامتی یک امر مهم و حیاتی است و همه ارگان‎ها باید در حوزه سلامت فعال و کوشا باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اکنون بیماریهای غیر واگیر و سکته‌های مغزی و قلبی، تصادفات جادهای و دیابت و فشارخون فشار خون عامل درصد بالایی از مرگ و میرها است و این عوامل بسیار نیز نادیده گرفته می‌شود.

این مسئول ادامه داد: مجمع استانی سلامت ساز و کارهایی را برای کاهش این موارد باید در نظر بگیرد و البته این وظیفه دانشگاههای علوم پزشکی نیست و همه ارگانها باید در امر سلامت کوشا باشند.

ربیعی اظهار داشت: تنها 25 درصد مسائل حوزه سلامت به دانشگاههای علوم پزشکی مربوط است و 75 درصد دیگر به مشارکت دستگاهها، نهادها، خیران و مشارکت عمومی نیازمند است، لذا همه باید دست به دست هم بدهیم تا اهداف مجمع سلامت تحقق یابد.

** افزایش مرگ و میر بر اثر بیماریهای غیرواگیر در مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه 70 تا 80 درصد علت مرگ و میر در مازندران به دلیل بیماریهای غیرواگیر است، گفت: سرطان‎ها، تصادفات جاده‎ای و بیماریهای قلبی عروقی را در کنار افزایش کم‎تحرکی و مصرف الکل و مواد مخدر، در مازندران داریم.

قاسم جان‎بابایی افزود: در دو سال گذشته بیش از 230 هزار متر مربع به فضای اورژانسهای بیمارستانی مازندران اضافه شده است و رضایت مردم را در پی داشته است.

وی با اشاره به تشکیل معاونت اجتماعی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل اظهار داشت: باید به سراغ همه سازمان‎ها برویم، البته با بیشتر این سازمان‌ها در بخش خودمراقبتی و مؤلفه‌های سلامت توافقنامه داریم به عنوان مثال؛ براساس توافقی که با آموزش و پرورش داشتیم، در طول دو سال گذشته، در بخش مراقبت دهان و دندان، دندان‎های بیش از 400 هزار دانش‎آموز فلورایدتراپی شده و برای 100 هزار نفر آنها نیز فیشور سیلانت انجام شده است.

** تشکیل شورای ارتقای سلامت در برق منطقهای مازندران و گلستان

مدیرعامل برق منطقه‎ای مازندران و گلستان در این جلسه گفت: مصمم هستیم تا با الگوسازی رفتاری و عملکردی، مسئولیتپذیری اجتماعی در بخش سلامت را افزایش دهیم.

حسین افضلی افزود: شورای ارتقای سلامت در شرکت برق منطقه‎ای مازندران و گلستان تشکیل شده و توانستیم موضوع سلامت را در این شرکت نهادینه کنیم.

وی اظهار داشت: پیوست سلامت در پروژههای اجرایی که در دست اقدام یا در حال انجام داریم، لحاظ شده است و حتی با هزینه‎ای بیش از 3 میلیارد تومان، مقره‎های خطوط برق را تعویض کردیم تا ایمن‎سازی شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‎ای مازندران و گلستان ‎همچنین از انعقاد تفاهمنامهای با دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای برگزاری دوره آموزشی سلامت محیط کار و نظیر آن در سطح کارکنان و مدیران این شرکت و شرکت‌های تابعه آن خبر داد.

معاون منابع انسانی شرکت برق منطقه‎ای مازندران و گلستان نیز در این جلسه اظهار داشت: همه باید در امر سلامت کوشا باشیم، دولت در امر سلامت وظیفه خود را در حد توان انجام داده است و هر فرد شاغل در دستگاه‎های اجرایی و خدماتی نیز باید خود را در حوزه سلامت سهیم بداند.

محمد موسویان گفت: برای همه پروژه‎های برق منطقه‌ای مازندران و گلستان پیوست سلامت لحاظ شده است و علاوه بر آن موضوع سلامت در سطح کارکنان این شرکت را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم.

** توزیع 113 هزار تن کود شیمیایی طی سال 95 در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش کشاورزی مسئولیت تأمین غله را برعهده دارد، گفت: 27 درصد تولید ناخالص داخلی و 23 درصد اشتغال این استان در بخش کشاورزی است.

دلاور حیدرپور گفت: در سال گذشته 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی داشتیم که 10 درصد تولیدات کشاورزی کشور است.

وی با اشاره به اهمیت غذا و سلامت تغذیه در بحث امنیت غذایی بیان کرد: کاهش مصرف سموم یا استفاده صحیح و استاندار از آن، یکی از برنامه‎های جهاد کشاورزی است، در همین راستا در سال 95، 113 هزار تن کود در مازندران توزیع شد در حالیکه میانگین توصیه کود حداقل 180 هزار تن بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: میزان مصرف سموم در سال 87، 12 هزار و 300 تن در سال بود و اکنون این میزان به 3 هزار 400 تن رسیده است که 2 هزار تن آن نیز کود گرانوله و ترکیبی از سه کود است.

حیدرپور در پایان گفت: مازندران یکی از دو استان پایلوت کشور برای ساماندهی سموم است و با مالکان فروشگاههای غیر مجاز در بحث سموم، برخورد می‎شود.

** پیشی‌گرفتن زنان مازندران از مردان در بیماری‌های غیرواگیر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری غیرواگیر در جهان افزایش یافته است. در ایران نیز دو برابر شده است و در مازندران نیز در برخی شاخص‌ها وضعیت مناسبی نداریم.

محسن اعرابی با اشاره به مرگ روزانه 20 مازندرانی بر اثر بیماریهای قلبی عروقی اظهار داشت: برای کاهش و کنترل این میزان باید سنین 25 سال به بالا از نظر فشار خون، دیابت و چربی خون، تست شوند و در صورت نیاز برای آنها مراقبتهای ویژه در نظر گرفته شود.

وی به مقایسه‎ای بین مبتلایان به بیماری‎های فشارخون بالا، دیابت، چربی خون بالا و عارضه چاقی و کم‌تحرکی در مردان و زنان مازندرانی و مقایسه آن با میانگین کشوری پرداخت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 12.5 درصد زنان و 10 درصد مردان مازندران دارای دیابت هستند، این میانگین در کشور به ترتیب 10 و 8.5 در زنان و مردان است.

اعرابی گفت: 43 درصد زنان و 24 درصد مردان مازندران دچار عارضه چاقی هستند، میانگین این رقم نیز به ترتیب 30 و 15 است.

وی ادامه داد: 37 درصد زنان و 31.5 درصد مردان مازندرانی مبتلا به فشار خون بالا هستند، میانگین کشوری در این زمینه نیز 28 و 25.7 درصد است.

عضو مجمع استانی سلامت مازندران بیان کرد: 35 درصد زنان و 26.5 درصد مردان مازندرانی دارای چربی خون بالا هستند، این رقم در میانگین کشوری به ترتیب 30 و 22.5 است.

اعرابی در پایان گفت: 98 درصد زنان و 96 درصد مردان مازندران تحرک بدنی ناکافی دارند که این رقم در میانگین کشوری 91 درصد برای زنان و 84 درصد برای مردان است.

به گزارش آوای خزر، در پایان این جلسه از 12 مدیرکل، شهردار، فرماندار، مدیران شبکه بهداشت و درمان قدردانی شد، همچنین مدیر روابط عمومی و امور بینالملل استانداری مازندران نیز به نمایندگی از جامعه خبرنگاران لوح تقدیر و تندیس مجمع سلامت را دریافت کرد.

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار