دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
رئیس ستاد دکتر روحانی در طرح تحول سلامت مازندران:
رئیس ستاد دکتر روحانی در طرح تحول سلامت در مازندران گفت: وضعیت بهداشت دهان و دندان مطلوب نیست، لذا در طرح تحول سلامت برای ارتقای بهداشتی، خدمات دندانپزشکی کودکان زیر 14 سال رایگان شده است.
وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران مطلوب نیست/ رایگان شدن خدمات دندانپزشکی کودکان زیر 14 سال

به گزارش آوای خزر از ساری، دکتر روحانی‎زاده با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم اظهار داشت: با اجرای این طرح دسترسی به خدمات بهداشتی و پیشگیری برای تمام مردم در روستا و شهر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستاییان جزو اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید است، افزود: در گذشته خدمات اندکی در روستاها ارائه می شد که با اجرای این طرح علاوه بر توسعه کمی و کیفی خدمات گذشته خدمات نوین سلامت از جمله ارائه مکمل ویتامین د، مشاوره ترک دخانیات ومواد مخدر، غربالگری و ارائه خدمات مشاوره سلامت روان، ارائه راهکارها و اقدامات لازم برای کاهش خطر سکته قلبی و عروقی، غربالگری رایگان دیابت، چربی و فشار خون بالا و سرطان، مشاوره برای بهبود سلامت زنان در دوران بارداری، آموزش سفیران سلامت و برنامه آموزشی قبل از ازدواج به روستاییان داده می شود.

ریاست ستاد تحول سلامت در استان مازندران به ساخت 230 خانه بهداشت روستایی در استان مازندران پس از اجرای طرح تحول سلامت اشاره کردو گفت: در این دوره چهار ساله 127 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری نیز احداث و به بهره برداری رسیده است.

دکتر روحانی زاده همچنین از ساخت 80 خانه بهداشت تا پایان خرداد ماه خبر داد و گفت: در گذشته بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی استان استیجاری و یا مخروبه بودند که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید امروز دیگر مراکز استیجاری نداریم و بسیاری از آنها بازسازی و تجهیز شدند.
وی افزود: در این دوره بیش از 100 هزار متر مربع مراکز بهداشتی در استان مازندران احداث شده است که بیش از 70 هزار متر مربع در حوزه روستایی است.

ریاست ستاد تحول سلامت در استان مازندران هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت را حفاظت مالی مردم در برابر هزینه های سلامت با محوریت اقشار آسیب پذیرجامعه دانست و گفت: در این طرح بیمارستان های دولتی مکلف هستند تمام خدمات تشخیصی و درمانی ، دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی مشمول برنامه را برای کلیه بیماران بستری در همان بیمارستان و یا در زنجیره تامین خدمات فراهم کنند.

دکتر روحانی زاده با بیان اینکه در این طرح بیماران نباید برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی و خدمات تشخیصی درمانی به خارج از بیمارستان مراجعه کنند، افزود: بیماران بستری باید 10 درصد از هزینه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت کنند و روستائیان و عشایر و ساکنین شهر های زیر 20 هزار نفر که دارای دفترچه بیمه روستایی هستند و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان های مشمول برنامه مراجعه کنند، تنها 3 درصد از هزینه خدمات را پرداخت می کنند.

وی یکی از اقدامات مهم این طرح را رایگان شدن هزینه های درمانی و بستری بیماران سرطانی در بیمارستان های دولتی دانست و بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود فرمودند بیمار نباید درد و رنجی جز بیماری خود داشته باشد که در وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفته است.

ریاست ستاد تحول سلامت در استان مازندران با بیان اینکه با اجرای این طرح کرامت انسانی بیماران حفظ شده است، گفت: در گذشته بیماران برای تخفیف به مدیران بیمارستان ها مراجعه می کردند که امروز با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش پرداختی از جیب مردم این مسائل حل شده است.

دکتر روحانی زاده به ساخت 4 بخش تشخیصی و درمان سرطان در استان مازندران اشاره کرد و افزود: مرکز جامع سرطان مازندران نیز جهت ارائه شیمی درمانی، مرکز پیوند استخوان و رادیوتراپی احداث و راه اندازی شده است.

وی با اشاره به ارتقا کیفیت هتلینک بیمارستانی با هزینه ای بالغ بر440 میلیارد تومان ، بیان کرد: برای تامین تجهیزات پزشکی بالغ بر 500 میلیارد ریال در 23 بیمارستان استان هزینه شده است.

ریاست ستاد تحول سلامت در استان مازندران با بیان اینکه پس از طرح تحول سلامت هزینه درمانی بیماران دیالیزی رایگان شده است، گفت: در این دوره 8 مرکز دیالیز، 9 بلوک زایمانی ،  18 کلینیک ویژه و 11 پایگاه اورژانس جاده ای احداث و 56 دستگاه آمبولانس، 9 دستگاه سی تی اسکن و یک دستگاه انژیوگرافی و هلی کوپتر 115 پس از حادثه سقوط هلی کوپتر خریداری شده است.

دکتر روحانی زاده در ادامه به بهداشت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در کشور ما وضعیت بهداشت دهان و دندان مطلوب نیست که در طرح تحول سلامت نیز برای ارتقای بهداشتی آن خدمات دندانپزشکی کودکان زیر 14 سال رایگان شده است.

وی با بیان اینکه در استان مازندران 400 هزار دانش آموز تحت پوشش خدمات دندانپزشکی قرار دارند، تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید اعتبار ارائه خدمات و دهان و دندان برای 13 خدمت جدید از صفر به 750 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

ریاست ستاد تحول سلامت در پایان در استان مازندران از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 67 میلیون ایرانی با راه اندازی سامانه سیب خبرداد و گفت: 97 درصد از نوزادان متولد شده در سال 95 تحت پوشش غربالی کم کاری تیروئید ، فامیل کاتوزیان و G.6.P.D قرار گرفتند و سه هزار مورد نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در کشور شناسایی و مراقبت شدند.
انتهای پیام/ 1000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها