دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
يادداشت/
دكتر عليرضا يونسي رستمي، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار و رييس شوراي اطلاع رساني استان در يادداشتي روز خبرمگار را گرامي داشت.
17 مرداد روز پاسداشت قلم، دانايي و آگاهي بخشي

آواي خزر-عليرضا يونسي رستمي :

 
بنام خداوند جان آفرين          حكيم سخن در زبان آفرين
17 مرداد روز خبر نگار، به راستي روز پاسداشت قلم، دانايي و آگاهي بخشي به جامعه است.
قلم، زبان و بیان عقل و معرفت انسانها و وسیله ی تجلی خدا در آفرینش است و ذات اقدس حق در كتاب مبين برآن و آنچه که می نگارد، سوگند خورده است.تامل و تفكر در آفرینش و ثبت این حقيقت والا از هر مرتبت و منزلتي والاتر است، چرا كه قلم، همواره زبان گویای اندیشه ها، تفکرات و ایده های نهفته در جان آدمیان بوده است و  چه سراهای تاريكي که با  چراغ فروزان قلم روشنايي يافت و چه ره گم کردگانی که با هدايت قلم های منزه، به ره آمدند.
قلم، گواه استواری اراده و عشق است و جوهره جوش و خروش و آن که قلم را عاشقانه در دست می گیرد، پیشاپیش زمان حرکت می کند، تاریکی ها را در می نوردد و به خوبی ها و روشنی ها عشق می ورزد.  
از متون مقدس و الهي تا قرآن كريم، از مكتوبات فرزانگان و انديشمندان تا نوشته ها و اشعار جان فزا و روح بخش از لسان الغيب حافظ شيرازي تا مولانا محمد بلخي، از فردوسي، عطار، نظامي تا جامي تا نيماي مازندراني، قلم با آن چه كه نگاشته است، والاترين نقش را در انتقال انديشه هاي الهي، انساني، فرهنگي و تاريخي داشته است  و مي توان گفت كه قلم در واقع خانه وجود آدمي است كه به عاطفه و احساس انسان، رنگي سحر انگيز مي بخشد.
در ارزش و حرمت قلم و آنچه می نویسد و ستايش نويسندگان و قلم بدستان صادق، پرتلاش و متعهد بسيار سخن گفته شده است و تاریخ گواهی می دهد که از مجرای همین قلم و آنچه بدان نوشته شده است چه رخدادهای عظیم بنا نهاده شده و چه اتفاقات بزرگی رخ داده است.
امير مؤمنان علي ( عليه ‏السلام ) در بیانی ارزشمند و ماندگار مي‏فرمايند: دانش را با نوشتن در بند کنيد تا باقي بماند و از کفتان نرود.
و مرحوم علامه طبرسي (ره) در بیانی مغزدار و زیبا در تفسير مجمع البيان، در باب ارزش و اهمیت قلم و خطیر بودن و حساسیتش می گوید: «پايه امور دين و دنيا بر دو چيز است: قلم و شمشير و شمشير زير پوشش قلم قرار دارد».
في الجمله، قلم هم مي تواند واجد نيكي ها و حسنات باشد و هم خالق زشتي ها و ظلم ها و بيعدالتي ها. قلمی، قلم الهي و سوگند خورده ی حق می باشد که اندیشه ها را بارورتر، قلوب را منزه و مهذب تر و راهها را از سنگلاخ کج انديشی ها هموار نماید.
در يك كلام بايد گفت كه قلم، شرافت آدمي و واسطه منزلت او بر ديگر موجودات آفرينش است و لذا آن كه قلم بدست مي گيرد بايد شرافت قلم را پاسداري كند و تعهد و مسئوليت انساني و نقش خود را بعنوان حامل بار امانت الهي هرگز به فراموشي نسپارد.
  سرنوشت قلم و نقش آن در درازناي تاريخ را بايد با خودِ قلم به رشته تحرير درآورد، چرا كه تنها قلم است كه از بود و نبود جهان و حتي هستي خود پرده برمي دارد و نقش صاحبان قلم را در مسير تحول انديشه، تاريخ و تمدن بشر با سرشك خود تجلي مي بخشد.
  در جهان معاصر كه ما در آن نفس مي كشيم، حيات قلم به عرصه هاي ديگري پاي گذاشته است كه گاهي بجز نقش تاريخي آن نقشي ممتاز، تازه و برجسته به آن داده و به صاحب قلم بعنوان فرياد گر حقيقت، جايگاه اطلاع رساني را بخشيده است.
در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات، ارتباطات و فن آوری نام برده مي شود، شخصيت جديدي نيز به تاريخ نوشتار انساني معرفي شده است كه جايگاه و مرتبت او بعنوان يك انسان متعهد در ارتباط با قلم و رفتاري كه با آن مي نمايد، تعريف مي شود.
خبرنگاران متعهد، انتشار دهندگان حقیقت هستند كه در جهت هدایت و برای اصلاح امور مي نويسند و قلم خود را در راستاي اعتلاي انسان و جامعه به دست مي گيرند و هم از اين رهگذر است كه هيچ گاه نبايد رسالت والاي خود را در صيانت از حقيقت، عدالت خواهي و تعالي انسان به فراموشي بسپارند.
خبرنگاران كه در بطون حادثه ها و رخداد ها حضور مي يابند گاه جان خود را در مسير خطير و ارزشمند اطلاع رساني و آگاهي بخشي جامعه به خطر مي اندازند و با جوهر خون، تصوير حادثه اي دوران ساز را در قاب جاودانه تاريخ بشر ثبت و ضبط مي كنند تا وجدان انساني در هر كجا و هر زمان از قافله خبر و دانستن جا نماند.
خبرنگار نیز صاحب قلم است و در آنچه می نگارد در حقیقت خود را ظاهر می سازد،پس چه نيكوست که آنگونه بنویسد و بگوید که ماندگار گرد‌‌اند و جاودانه شود، تا فضيلت انسان را پاس بدارد و در اعتلاي ارزش ها و نيكويي ها مجاهدت نمايد.
    17مرداد مصادف است با سالروز شهادت محمود صارمی،خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست طالبان در مزار شريف كه براي ثبت حقيقت دست از گوهر جان شست و در ميدان خطير خطر، ثبت لحظه را به حفظ جان خود ترجيح داد و پرچم اطلاع رساني جان فشانه و متعهدانه را بر قاف جاودانگي به اهتزاز درآورد تا صاحب خبر هماره در ميدان اطلاع رساني، الگويي والا براي تهيه، تنظيم و انتشار خبر داشته باشد.
 از جمله افتخارات استان مازندران در اين عرصه آن است که خبرنگاران فرهیخته این استان عمدتا تصویر گر آلام و حقایق جامعه هستند و آیینه وار می کوشند تا نیاز های مردم را به صاحبان قدرت باز گویند و خدمات دلسوزانه دولت مردان را بر شمارند.
                                                                                                                 
چو قاف قدرتش دم بر قلم زد
هزاران نقش بر لوح عدم زد
وزان دم گشت پیدا در دو عالم
وزان دم شد هویدا جان آدم (  شيخ محمود شبستري)

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها