دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی مازندران خبر داد
مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: میانگین پوشش برنامه غربالگری نوزادان در مازندران 100 درصد و میزان پوشش بهنگام آن نیز بیش از 90 درصد است.
محمدرضا پارسایی در گفتگو با عصر خزر با اشاره به اینکه در سال 1330، سازمان همکاری بهداشت با همکاری وزارت بهداری تأسیس شد، اظهار داشت: در حقیقت این سازمان پایه و اساس سازمان‌های بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها در ایران است.

وی افزود: سازمان همکاری بهداشت دارای شاخه‌های متعدد فعالیت بهداشتی ازجمله مهندسی بهداشت، پرستاری بهداشت و بهداشت مادر و کودک بود، این سازمان در بسیاری از استان‌ها و ازجمله مازندران شعبه‌ای تأسیس کرد که در زمینه تهیه آب آشامیدنی سالم فعالیت می‌کرد.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از دل سازمان همکاری بهداشت اداره‌کل ریشه‌کنی مالاریا تأسیس شد که با کادر صحرایی میکروسکوپیست، تکنسین حشره‎شناسی، مأموران مراقبت و ... اقدامات کنترل مالاریا را شروع کرد و بعدها همین‌ها هسته‌های شبکه‌های بهداشتی سراسر کشور شدند.

* ریشه‌کنی مالاریا

این کارشناس حوزه بیمار‌ی‌ها با بیان اینکه در سال 1331 یعنی یک سال پس از تأسیس سازمان همکاری بهداشت، برنامه‌های مبارزه با مالاریا در ایران آغاز شد و مازندران از استان‌های پیش‌قدم در کنترل این بیماری بوده است، خاطرنشان کرد: این اقدام تا حدی مناسب بوده که از سال 1376 به بعد انتقال بومی مالاریا را نداشتیم و مازندران به مرحله حذف مالاریا دست پیدا کرده است.

پارسایی بیان کرد: تمام مراکز بهداشتی نسبت به این موضوع آشنا هستند، اگر موردی پیش بیاید اجازه نمی‌دهیم شخص ناقل حتی یک پشه را آلوده کند، آخرین مورد مالاریا در سال گذشته بود که فرد افغانی در یکی از شهرهای غرب مازندران شناسایی شد و مورد درمان قرار گرفت، معمولاً دوره درمان این بیماری مسری هشت هفته است.

* ریشه‌کنی آبله و فلج اطفال

وی با اعلام اینکه ریشه‌کنی بیماری ویروسی آبله در سال 1345 کلید خورد و در سال 1356 نیز ریشه‌کن شده است، گفت: این اقدام تنها مختص ایران نبود، بلکه در سراسر جهان اتفاق افتاد، پس از سال‌ها در فروردین‌ماه 1367 سازمان بهداشت جهانی جهت ریشه‌کنی پولیومیلیت(فلج ااطفال) فراخوان داد.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: فروردین‌ماه 1373 آغاز اقدامات جهت ریشه‌کنی فلج اطفال در ایران بوده است و ازجمله در مازندران بسیج ریشه‌کنی پولیومیلیت را راه‌‍اندازی کردیم که تا سال 83 فعالیت آن ادامه داشت.

پارسایی با اشاره به اینکه پولیو در سه سيروتيپ تعریف شده است، تصریح کرد: در ایران تیپ 2 ریشه‌کن شده است، تیپ یک و سه نداریم اما موارد غیربومی را ممکن است داشته باشیم، چشم‌اندازی جهانی برای ریشه‌کنی پولیو 2025 است.

* کاهش بیماری سرخک و سرخجه

این کارشناس بیماری‎ها اظهار داشت: در سال 1383 حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور در گروه سنی 5 تا 25 سال واکسن سرخک و سرخجه(MR) دریافت کردند، پس از آن شاهد کاهش بسیار شدید بیماری سرخک و سندرم سرخجه در مازندران بودیم و اکنون حداکثر 1 – 2 مورد از هر بیماری را در استان مشاهده می‌کنیم که در واقع به مرحله حذف آنها رسیده‌ایم.

* کاهش تالاسمی با غربالگری

وی با بیان اینکه شیوع تالاسمی مینور در جمعیت مازندران 10 تا 14 درصد است، گفت: از سال 1372 برنامه غربالگری تالاسمی را در استان راه‌اندازی کردیم و این در حالی است که برنامه غربالگری کشور از سال 1374 آغاز شد شاید به این علت که میزان مبتلایان به این عارضه در مازندران بسیار بالا بود و از این‌رو پیش‌قدم شدیم.

پارسایی ادامه داد: تا سال 1372 سالانه 100 تا 120 کودک مبتلا به تالاسمی ماژور در مازندران متولد می‌شدند، اما پس از شروع غربالگری این میزان به‌طور متوسط به سالانه 1 – 3 مورد کاهش یافت و به‌نوعی می‌توانیم بگوییم که از تولد 2 هزار کودک تالاسمی ماژور در این مدت جلوگیری شده است.

* کاهش مبتلایان به بیماری‌های ژنتیکی مادرزادی

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یکی از بیماری‌های ژنتیکی کم‌کاری مادرزادی تیروئید است که شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی به شمار می‌رود، تصریح کرد: از 20 خردادماه 83 برنامه غربالگری این بیماری را در مازندران آغاز کردیم، هر نوزادی که به‌دنیا بیاید با خونگیری از پاشنه پا مورد غربالگری قرار می‌گیرد، البته این بیماری بدون علامت است و زمانی که علائم عقب‌ماندگی ذهنی ظاهر شود درمان بی‌فایده است.

پارسایی اظهار داشت: 10 درصد مبتلایان به این بیماری در ماه نخست، 35 درصد ظرف 3 ماهه نخست تولد، 70 درصد در مدت 12 ماه و 100 درصد در 3 تا 4 سالگی کودک، تشخیص داده می‌شوند، طی این سال‌ها با اجرای برنامه غربالگری از عقب‌ماندگی 982 نوزاد جلوگیری شده است.

* کاهش بیماری ژنتیکی فنیل کتنوری (PKU)

وی با اشاره به دیگر بیماری ژنتیکی فنیل کتنوری PKU که یک عارضه ژنتیک مادرزادی است، افزود: این بیماری سبب عقب‌ماندگی ذهنی کودک می‌شود، غربالگری آن نیز با استفاده از خون پاشنه پا نوزاد در روز نخست تولد صورت می‌گیرد.

این کارشناس بیماری‌ها گفت: غربالگری فنیل کتنوری از 20 خردادماه 83 آغاز شد، تا پیش از این تاریخ سالانه 56 کودک مبتلا به فنیل کتنوری در مازندران به‌دنیا می‌آمدند اما طی این 13 سال 78 کودک شناسایی شدند و آنها را تحت درمان قرار دادیم.

پارسایی بیان کرد: این کودکان نیاز به رژیم غذایی مخصوصی دارند؛ شیرخشک، بیسکویت، ماکارونی و بسیاری از موارد دیگر که باید مخصوص شرایط جسمی آنها باشد.

* غربالگری 325796 کودک در مازندران طی 8 سال

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از 20 خردادماه 85 تا پایان سال 93، 325 هزار و 796 کودک در مازندران مورد غربالگری قرار گرفتند که 52 درصد آنها پسر و 48 درصد دختر بودند.

پارسایی بیان کرد: در نتیجه این غربالگری، 14 هزار و 70 مورد مشکوک داشتیم و 529 بیمار شناسایی شدند، میزان بروز موارد دائمی یک در 800 تولد زنده و میزان بروز موارد گذرا یک در 740 تولد زنده است.

این کارشناس بیماری‌ها بیان کرد: میانگین پوشش برنامه غربالگری نوزادان در مازندران 100 درصد و میزان پوشش بهنگام آن نیز بیش از 90 درصد است.

* نفش بسیج در ریشه‌کنی فلج اطفال

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نیروهای بسیجی در تمامی این سال‌ها پشتوانه محکم و مهمی برای حوزه سلامت بودند، اظهار داشت: بسیج در بسیاری از مناطق محروم حضور قابل توجه و تأثیرگذاری بر جای گذاشت، در طرح ملی ریشه‌کنی فلج اطفال نقش به‌سزایی داشتند و اکنون در حوزه سلامت با حضور در مناطق محروم در قالب اردوهای جهادی و بسیج جامعه پزشکی با همان روحیه مشغول فعالیت هستند.

پارسایی در پایان گفت: سلامتی یکی از دو نعمت بزرگی است که خداوند به انسان بخشیده است، سلامتی تنها در جسم خلاصه نمی‎شود، روح و فکر نیز نیاز به سلامتی دارند، باید قدر سلامتی خود را بدانیم، سواد سلامت خود را با مطالعه و مشاوره پزشکی بالا ببریم، بانوانی که قصد بارداری دارند حتماً پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از بارداری از مشاوره پزشکان استفاده کنند تا با تولد فرزندانی سالم خانواده‌ای سالم و جامعه‌ای سالم و قوی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 1354
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار