دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
گزارش آوای خزر از جلسه دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی
بخش خصوصی، بخش دولتی و نمایندگان مازندران به‌عنوان یک مثلث اقتصادی از دغدغه‌های خود گفتند، از سخنان آنها مشخص است که چرخ اقتصاد استان عجیب خراب است و نیازمند یک تعمیر اساسی، این تعمیرات نیازمند یک جوشش و همت درونی است تا چرخ اقتصاد استان را به چرخش درآورد.
آوای خزر - آزاده بابانژاد: هفته دوم اردیبهشت‌ماه بود که نشست بررسی مسائل و مشکلات تولیدی و اقتصادی مازندران با حضور استاندار، نمایندگان، مدیران دستگاههای اجرایی و مدیران بنگاههای اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد.

در این نشست ابتدا نمایندگان بخش خصوصی به بیان نظرات خود پرداختند و پس از آن نمایندگان مجلس نظرات خود را اعلام کردند، یکی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی با انتقاد از افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت نهاده‌ها در حالیکه دولت از کاهش یا عدم افزایش آن سخن می‌گفت، بیان کرد: همه این شعارها عملی نخواهد شد تا مدیران اطراف ما پاکدست نباشند، تا وقتی مدیران فساد اقتصادی و اداری دارند مشکلی حل نخواهد شد و این یک شعار نیست.

این تولیدکننده به موضوع ارزش افزوده نیز اشاره کرد و گفت: از هر طرف که نگاه می‌کنیم؛ تشکلها و دستگاههای ما گرفتارند، هیچ بانکی با سود کمتر از 24 یا 25 درصد به تولیدکنندگان وام نمی‌دهد.

* دلار 4200 تومانی نمی‌توانیم پیدا کنیم

تولیدکننده دیگری اظهار داشت: کشور به دست انسان‌های خاص هم خراب می‌شود و هم آباد، اگر افراد خاص و مسئول در این کشور به آبادی می‌اندیشند باید به داد تولیدکنندگان برسند و گرنه با ادامه این ایستایی و عدم حمایت لازم در حوزه تولید، چرخ اقتصاد خراب می‌شود.

فعال اقتصادی دیگری نیز با بیان اینکه تمام واحدهای تولیدی ایثارگر هستند، افزود: می‌گویند دلار 4200 تومان و تک‌نرخی شده است، اما ما تولیدکنندگان نمی‌توانیم این میزان را در بازار پیدا کنیم!

مثلثی که از چرخ خراب اقتصاد مازندران می‌گوید

* مشوق صادراتی می‌خواهیم

یکی دیگر از صاحبان صنعت با اشاره به مصوبات قانونی و اجرای مصوبات قانونی، تصریح کرد: ما در اجرای مصوبات مشکل داریم، برخی از مدیران اصلاً قانون را نمی‌دانند، برخی قوانین به‌روزرسانی نشدند و برخی از آنها در اجرا مشکل دارند.

وی ادامه داد: مجمع نمایندگان مازندران باید با عزمی راسخ وارد عمل شوند، ما مشوق صادراتی می‌خواهیم که شما مجلسی‌ها باید مصوب کنید، در طول این سالها نتوانستیم مشوق صادراتی مصوب کنیم، و اینها در حالی است که تولیدکنندگان در بحث مالیاتی نیز واقعاً گرفتار هستند و حمایت نمی‌شوند.

* متولی امر تعاون، یک سازمان باشد

تولیدکننده دیگری بیان کرد: دو متولی امر تعاون داریم؛ تعاون روستایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمی‌دانیم از کدام طریق عمل کنیم، لذا درخواست داریم که این دو در یک تعاون تجمیع شوند و ما بدانیم طرف حساب ما کیست و اینهمه در پیچ و خم‌های اداری ما را سرگردان نکنند.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا رفع موانع تولید با این مدیران و نمایندگان و استاندار تحصیلکرده و خوبی که در استان داریم؛ توقع بزرگی است؟

مثلثی که از چرخ خراب اقتصاد مازندران می‌گوید

* پایانه صادراتی در مازندران نداریم

یکی از فعالان بخش گردشگری اظهار داشت: به شکل جدی و صنف فعال دیده نشدیم، باید بین 7 تا 15 درصد از درآمد را به تأمین اجتماعی بدهیم این در حالی است که در برخی از استانها 2 درصد است و در مازندران نتنها فعالیت ما جدی دیده نمی‌شود بلکه حمایت دستگاه‌ها را نداریم.

تولیدکننده دیگری با بیان اینکه محصولات ما با کمترین امکانات تولید و تماماً صادر می‌شود، گفت: هنوز نتوانستیم یک پایان صادراتی در استان داشته باشیم و مدام صحبت از صادرات داریم!

وی ادامه داد: در برخی از استانها که میزان و تنوع تولیدات آنها کمتر از مازندران است؛ شاهد پایانه صادراتی هستیم که تا 60 هزار تن محصول را صادر کردند، آنها در بخش کشاورزی از بذر و کود و سم گرفته تا صادرات محصول، همراه تولیدکننده هستند اما ما اینجا در مازندران، مشکل حمایتی داریم و آنوقت به دنبال صادرات هستیم.

* کفایت سرمایه بانکها دچار مشکل است

نماینده بانک‌ها نیز با بیان اینکه باید ببینیم چه عاملی این مشکلات را ایجاد می‌کند، گفت: همه چیز نیازمند برنامه است و چرا این برنامه از مازندران آغاز نشود؟

وی اظهار داشت: بحث کفایت سرمایه بانک‌ها دچار مشکل است و برای بازرگان مشکل ایجاد می‌کند که نمی‌تواند ارز را وارد کند، لذا کفایت سرمایه بانک‌ها موضوع اساسی و نیازمند افزایش سرمایه آنها است که دست توانمند نمایندگان را می‌طلبد.

* سود بالای 20 درصد قابل قبل نیست

یکی از نمایندگان با بیان اینکه فرمول تولید فقط اقتصادی است و سیاسی نیست، افزود: نمی‌توان با فرمول سیاسی، مسئله اقتصاد را حل کرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با بیان اینکه تولید زنجیره‌ای از فعالیت‌ها است از مواد اولیه تا صادرات، اظهار داشت: صادرات کانتینری و معمول در دنیا قابل قبول نیست، اگر پایانه و برند نداشته باشیم اگر هماهنگی بین دستگاهها نباشد، سیاست خارجی ما همراه با دیدگاههای تولیدی و صادرات ما نیز عملیاتی نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اگر مزیت‌ها، معافیت‌ها و تجربه دیگر کشورها نباشد، در صادرات موفق نمی‌شویم.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای تولید در کشور تصریح کرد: در کشور سود بیش از 20 درصد قابل قبول نیست، موارد قانونی زیادی داریم که باید ترجمه اداری و اجرایی شوند.

یوسف‌نژاد گفت: ایجاد مشاغل جدید فعلا در اولویت نیست البته در شرایط اضطراری لازم است اما اکنون حفظ شرایط موجود اهمیت دارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: ایجاد مشوق صادراتی، حذف مالیات ارزش افزوده، تکمیل زیرساختها در شهرک، جلوگیری از قاچاق گسترده در داخل مملکت و تعیین تکلیف منصفانه‌ی معوقات بانکی می‌تواند گره‌های کور پیش روی تولیدکنندگان را رفع کند که در این موارد، مجلس حمایت خود را ادامه می‌دهد.

مثلثی که از چرخ خراب اقتصاد مازندران می‌گوید

* مالیات تمام عوامل کمک‌کننده به تولید حذف می‌شوند

دیگر نماینده مازندران با اشاره به اینکه رتبه ایران در بخش صادرات 175 است، گفت: دچار سوءمدیریت در بازار هستیم و مجلس و دولت هر دو مقصر هستند که لازم است در یک برنامه اقدام مشترک مسائل را رفع کنیم.

علی محمد شاعری با بیان اینکه بخش زیادی از مالیات بر ارزش افزوده را حل کردیم، تصریح کرد: به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی تمام فرآیندهای بعد از تولید را از مالیات معاف کردیم؛ از نهاده‌ها و ماشین‌آلات و تمامی پروسه‌های کمک‌کننده به تولید را حذف کردیم، انشاالله به صحن مجلس برود و تصویب شود.

وی با اشاره به تصویب 1.5 میلیارد دلار تسهیلات بخش تولید برای سالجاری اظهار داشت: این رقم با آورده بانکها ترکیب و در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 6 درصد محاسبه شده است و سهم مازندران 160 میلیارد تومان است.

شاعری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 15 تا 20 میلیون تن محصول تراریخته وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: این محصولات هم تولید و هم امنیت غذایی را تهدید می‌کند، اگر تولیدات ایران دستکاری شود کسی آن را نمی‌خرد.

وی درباره کمک به کشاورزان به شالیکار اظهار داشت: پارسال و امسال هیچگاه ندیدید که واردات بی‌رویه برنج داشته باشیم، در این دو سال قیمت خرید برنج بسیار بالا بود و چنین چیزی را در 20 سال گذشته نداشتیم.


مثلثی که از چرخ خراب اقتصاد مازندران می‌گوید

* تولیدات استان بدون استاندارد هستند

دیگر عضو مجمع نمایندگان مازندران گفت: در هشت سال دفاع مقدس با همه توان جهاد کردیم، امروز خط مقدم ما جهاد مقدس در کار و تولید و اشتغال است.

نانواکناری با تاکید بر اینکه در این نشست‌ها باید موانع کار که عمدتاً بحث مالی است را احصاء کنیم، افزود: آنچه که به نمایندگان، دستگاه اجرایی، بانکها و استاندار مربوط است باید مشخص و در قالب کمیته گزارش کار داده شود.

وی با بیان اینکه کشورهای زیادی مشتاق هستند تا تولیدات کشاورزی مازندران را بخرند، افزود: اما تولیدات ما استاندارد را رعایت نمی‌کند و به‌راستی چه کسی مسئول است که باید پاسخگو باشد؟

این نماینده مجلس بیان کرد: در مازندران همه نعمتها را داریم؛ خاک و آب و هوای مطلوب، ولی محروم هستیم و معلوم می‌شود آنچه را که باید مدیریت می‌کردیم انجام نشده و همه ما مقصریم، با این حال اکنون باید نمایندگان مجلس و این مجموعه یعنی بخش خصوصی و دولتی در کنار هم مشکلات را برطرف کنیم.

* برنج خارجی در کوچه و بازار استان چه می‌کند؟

یکی دیگر از نمایندگان مجلس با بیان اینکه اگر بازار فعال باشد کارخانجات هم فعال خواهد شد، اظهار داشت: ما نیازمند امنیت اقتصادی در کشور و مازندران هستیم؛ برای یک طرح اقتصادی نیاز به امنیت داریم که امنیت اجرایی آن با استاندار، امنیت قضایی با رییس کل دادگستری و امنیت تقنینی با نمایندگان مجلس است و بنابراین این جمع باید یک دبیرخانه بسیار فعال داشته باشد که مطمئناً اتاق بازرگانی استان خواهد بود تا موضوعاتی که امنیت اقتصادی را تهدید می‌کند بیان و رفع بشود.

نیازآذری با تاکید بر اینکه بایستی چالشها را بیان و ظرفیتها و استعدادها را بگوییم، افزود: نیاز به پایانه صادراتی در استان داریم که البته یکی دو پایانه در حال ساخت است، باید توجه شود که پایانه به عنوان یک زیرساخت مهم اقتصادی باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد برنج کشور را مازندران تأمین می‌کند، این سوالات را مطرح کرد که برنج خارجی در کوچه و بازار استان چه می‌کند؟ امروز نیروهای هوشمند امنیتی و اطلاعاتی و نظامی شرایط لازم را در اختیار دارند چطور نمی‌توانیم ... و اداره تعزیرات کجاست که تریلی به تریلی در بازار مازندران برنج خارجی عرضه می‌شود.

نیازآذری گفت: ایجاد نمایشگاه‌های مختلف از تولیدات مازندران برای کمک به امر صادرات را باید عملیاتی و اجرایی کنیم تا شناخت کافی از این محصولات ایجاد شود و بازارهای جدیدی فراروی تولیدکنندگان باز شود.

مثلثی که از چرخ خراب اقتصاد مازندران می‌گوید

* تولیدکننده باید قدرت بازارسازی داشته باشد

استاندار مازندران نیز در نشست بررسی مسائل و مشکلات تولیدی و اقتصادی استان با اشاره به مشکلات عنوان‌شده، موارد موجود را خودساخته دانست و گفت: اگر قهرمان قهرمانان نیز بیاید نمی‌تواند این مشکلات را رفع کند، در قدم اول باید اهم و مهم کنیم.

محمد اسلامی افزود: کسی تولیدکننده است که قدرت فروش دارد و این یک اصل است، او باید قدرت بازارسازی داشته باشد، صادرکنندگان باید قدرت صادرات با حجم بالا را داشته باشند، حوزه خزر و عراق برای ما یک بازار هدف است، ما هدف‌گذاری کردیم برای صادرات 3 میلیارد دلاری، امسال 360 میلیون دلار صادرات داشتیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه در خصوص سهمی که هر تولیدکننده باید از این 3 میلیارد دلار داشته باشد، گفت: باید مسیر را هموار و هماهنگی کنیم که صادرکننده محصول خود را صادر کند، لذا با تمام کسانی که لازم بود هماهنگی انجام شده است.

* صادرکنندگان باید اعتبار اقتصادی داشته باشند

وی بیان کرد: اساس بازرگانی بر اعتماد است و نه بر ظهور و افول فوری که پدر اقتصاد ما را در آورده است، روسیه را آوردیم و می‌گویند اگر با ترکیه کار می‌کنیم به این خاطر است که دوام دارند، نمی‌آیند کاری را شروع کنند که بروند و دیگر اثری از آنها نباشد!

استاندار مازندران ادامه داد: باید صادرات خود را توسعه بدهیم و این از راه ایجاد اعتبار اقتصادی میسر می‎شود، اما ما آمدیم اعتبار را زیر پا له کردیم و نقدینگی را جای آن بها داده‌ایم و راه را اشتباه رفته‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه وظیفه داریم که مرتب پیگیری کنیم و این کار انجام شده و می‌شود، اظهار داشت: رفع موانع تولید دیگر کافی است، دیگر دنبال موانع قانونی نباشید اینها حل شده است، اکنون باید شجاعانه در عرصه صادرات باشید.

* 15 هزار میلیارد تومان به بدنه اقتصادی مازندران تزریق می‌شود

وی با اعلام اینکه پارسال بانکهای مازندران 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند، اظهار داشت: اگر 40 درصد این تسهیلات، پول نبوده بالاخره 60 درصد دیگر که پول بوده است، امسال از بانکها خواستیم 15 هزار میلیارد تومان در مازندران به بدنه سالم اقتصاد تزریق کنند و شما تولیدکنندگان باید جذب کنید.

اسلامی با تاکید بر اینکه تسهیلات باید در جای خود هزینه شود، بیان کرد: تزریق نقدینگی بی‌سامان در جامعه پدر ما را درآورده است، به تولیدکننده تسهیلات داده می‌شود که کار تولیدی انجام بدهد، حمایت می‌کنیم که تامین اجتماعی و اقتصاد دارایی نیز به این بخش کمک کنند اما انتظار داریم که تولید واقعی و محصول باکیفیت و قابل رقابت از آن بیرون بیاید.

نماینده عالی دولت در مازندران در پایان بیان کرد: بخش خصوصی باید پیشتاز باشد، ما پشتیبان شما هستیم، همه‌ی موارد و مسائل موجود را یکی یکی بیاورید تا روی آنها بحث کنیم و مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار