دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
گزارش/
قارچ زردکیجا درمناطق پرباران و مرطوب جنگلی مازندران درشهریورماه( یک دوره 20 روزه تا یک ماهه) درخاک اطرا ف ریشه درختان چون راش؛ممرز وبلوط رشد می کند وپس از این مدت رویش این نوع قارچ تمام می شود.


زردکیجا برکت سفره جنگل های هیرکانی

آوای خزر - زهرا رمضانی: بارش زیاد باران درمردادماه امسال سبب شده شاهد رویش زودهنگام زردکیجا ازاوایل شهریورماه درجنگل های مازندران باشیم.زردکیجامعمولا بعداز اولین بارش های تابستانی در پای درختان جنگلی از شهریورماه تا اوایل مهرماه دیده می شود ودوستداران این قارچ خوشمزه برای چیدن آن به صورت گروهی یا خانوادگی به جنگل ها روانه می شوند.

اگرشماهم وسوسه چیدن زردکیجا به ذهنتان خطور کرده بایک نفرکه درچیدن این نوع قارچ وحشی مهارت دارد این روزها سری به جنگل های هیرکانی بزنید وهیجان چیدن زرد کیجا تازه را تجربه کنید چون وقتی نمانده !!و برای چیدن دوباره زردکیجا باید تا شهریورماه سال بعد صبرکنید.

آشنایی من با زرد کیجا به چندین سال پیش برمیگردد!! اواسط شهریور برای گردش به جنگل های هزارجریب نکا رفته ویکی از همراهان راکه در زردکیجاچینی استاد بود به همراه داشتیم وآن روز بود که توانستم بازردکیجا آشنا وطعم فوق العاده آن برای همیشه زیرزبانم ماندگارشود.

زردکیجا نوعی قارچ گوشتی درمازندران است (کیجا در زبان مازندرانی به معنای دختر است)که بخاطرلطافت و ظرافت به آن کیجا وبه خاطر رنگ زردش به آن زردکیجا گویندو این قارچ از نظر خواص و خوشمزگی با گوشت قرمز برابری می کند و طعمی شبیه گوشت دارد.نام انگلیسی این گونه Cantherelle و The Girolle و از گروه قارچ های Chanterelles و از خانواده Cantharellaceae است .

***زردکیجا برکت سفره جنگل های هیرکانی

خرید وفروش زردکیجا زیاد معمول نمی باشد اما می توان با یک برنامه ریزی اصولی از این قارچ برای ارتقا و بهبود اقتصاد حاشیه نشینان جنگل استفاده کرد.حاشیه نشینان جنگل می توانند به معرفی گونه های قارچ خوراکی برای عرضه به سبدغذایی افراد وهمچنین برای فروش دربازارچه های محلی اقدام کنند.این قارچ وحشی به دلیل ارزش بالا مواد غذایی طرفدران زیادی دارد ومی توان باخریدوفروش آن گامی هرچند کوچک برای بهبود معیشت جنگل نشینان برداشت.

متاسفانه برخی افراد بدون توجه به فصل رویش این قارچ ،علائم ظاهری و کمک نگرفتن ازافراد محلی اقدام به چیدن قارچ های سمی درجنگل می نمایند که استفاده از این قارچ ها منجر به مرگ آن ها شده است.

این تصور که در جنگل‌های مازندران تنها قارچ‌های خوراکی رشد می‌کند درست نیست و برای چیدن قارچ های خوراکی باید افراد باتجربه و محلی را به همراه داشته ودرزمان مناسب(شهریورماه واوایل پاییز) اقدام کنید.

*** زمان و محل رویش زرد کیجا

باتوجه به بارندگی و رطوبت منطقه رویش این قارچ وحشی درتابستان از اوایل یا اواسط شهریورماه تا آغاز فصل پاییز شروع و برای چیدن این قارچ خوشمره می توانید برگ،علف وخزه ها نزدیک ریشه درختان چون راش ، توسکا ، ممرز ، بلوط را جستجو کنید .اگر قارچی دریک منطقه پیداکردید احتمال پیداکردن قارچ بیشتر درهمان نزدیکی زیاد است پس به دقت به زمین و خاک اطراف ریشه درختان نگاه کنید.

***تفات قارچ زردکیجا با قارچ سمی

- بافت زرد کیجا به نرمی از هم جدا می شود ولی قارچ سمی دراثر تماس ساده پودر می شود .

- قارچ زردکیجادر خاک رشد می کند،اما قارچ سمی در داخل چوب پوسیده رشد می کند.

- قارچ زردکیجا چین های بزرگ و تیغ هایی در زیر کلاهک دارند ، ضخیم و خیلی از هم فاصله ندارند.

*** مراحل پاک کردن وپخت قارچ زردکیجا

بعد از برداشت قارچ زردکیجا از جنگل باید این قارچ خوشمزه را مدتی درآب خیس بدهید و درمرحله بعدعلف و برگ های که به آن چسبیده را گرفته وانتهای ساقه زردکیجاراباچاقو برش داده ودوبار متوالی این قارچ وحشی را درآب بجوشانید نکته قابل توجه این است که قارچ زردکیجا را هرچقدربجوشانید بافت آن ها ازهم نمی پاشد ودرانتها این قارچ رادر پارچه ای نخی ریخته وآب اضافی آن راگرفته وخشک کنید.

شما می توانید قارچ ها را باپیاز سرخ کرده و ازخوردن آن لذت ببرید یا به صورت بسته بندی شده درفریز بگذارید وهروقت هوس زردکیجا کردید ازآن استفاده کنید.زردکیجا درغذاهای نظیر پلو، کباب ویاخورشت ....... می توان استفاده کرد.

امیداست، قارچ زردکیجا نوستالژی جنگل های مازندران مانندبرخی از غذاها و آداب ورسوم محلی مازندران به گرد فراموشی سپرده نشود و افرادمحلی بتوانند افراد دیگر را آموزش داده و دانش استفاده ازاین قارچ خوراکی رادربین حاشیه نشینان جنگل نسل به نسل منتقل شود.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار