دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بيش از ۹۰ درصد مردم كشور ما كمتر از حد نياز، كلسيم دريافت مي كنند، گفت: افزايش قيمت شير و لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، كاهش سن بروز پوكي استخوان و كاهش سرعت رشد استخواني دانش آموزان می شود.
مصرف کمتر از استاندارد کلسیم در 90 درصد مردم ایران/ ارتباط افزایش قیمت لبنیات با پوکی استخوان و کاهش رشد استخوانی دانش‌آموزان
به گزارش آوای خزر به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی صبح امروز دوشنبه 14 آبان در نشست خبری هفتگی با اشاره به انتشار برخی اخبار منفي در رسانه ها گفت: در هفته گذشته شاهد انتشار يكي از اين اخبار درخصوص سلامت سيب زميني در يكي از استان هاي كشور بوديم.
 
وی تصریح کرد: به طور روشن بيان مي كنم كه محصولات اصلي كشاورزي موردنياز مردم كه شامل ١٩ قلم محصول اصلي كشاورزي است را مورد بررسي قرار مي دهيم و و چنانچه آلودگي داشته باشند پيگيري كرده و گزارش مي دهيم.
 
دکتر حریرچی افزود: دراين خصوص، وزارت جهاد كشاورزي و مصوبه شوراي عالي سلامت، برنامه اي را پيگيري مي كنند که براساس آن، مزارع كددار شده و محصولات كشاورزي نيز مشخص و شناسنامه دار شوند. 
 
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که خبرهاي منفي مانند آلودگي سيب زميني، وجود وايتكس در شير، هورموني بودن مرغ ها، آلودگي آب و از اين قبيل اخبار، كمكي به مردم نمي كند، افزود: واقعيت اين است كه اكثر محصولات غذايي داراي استانداردهاي مناسب و مطابق اتحاديه اروپا و حتي در سطح بالاتری از آن قرار دارند و در اكثر موارد، آلودگي ها نيز بسيار جزئي بوده و سلامت محصولات مطابق استانداردهاي جهاني است، اما اين مساله باعث نمي شود كه با متخلفين برخورد نشود.
 
دکتر حریرچی گفت: از مردم درخواست می کنیم تا هرگونه تخلف در مورد بیماران خود و سایر بیماران را با صرف یک دقیقه وقت به تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند.
 
سخنگوي وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ممنوعیت ارجاع بیمار به خارج بیمارستان نیز گفت: ممنوعیت اکید و مطلق ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، تمام بیمارستان های کشور اعم از دولتی و خصوصی و سایر بیمارستان ها را شامل می شود و  بیمارستان ها موظف هستند تمام داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق فهرست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین كنند.
 
وی در ادامه با بیان این که همچنین هرگونه دریافتی خارج از صورتحساب رسمی بیمارستان و هرگونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون ارائه صورتحساب رسمی، کاملا ممنوع است، گفت: متاسفانه در بعضی از بیمارستان ها مواردی از این تخلفات دیده می شود، لذا از مردم درخواست می کنیم تا هرگونه تخلف و یا هر شائبه تخلف در این زمینه در مورد بیماران خود و سایر بیماران را با صرف یک دقیقه وقت به تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند و همکاران ما به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد از اثبات تخلف، حداکثر برخورد قانونی با متخلفین انجام خواهد شد.
 
تخت های بیمارستانی بخش خصوصی، سرمایه کشور هستند و باید از آنها استفاده بهینه شود
 
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیمارستان های خصوصی بخش عمده ای از خدمات حوزه سلامت را ارائه می دهند، اما در بخش بستری، سهم بالایی ندارند. 
 
وی با اشاره به این که ۴۰ درصد از تخت های بیمارستانی بخش خصوصی، خالی است و دلیل اصلی آن، عدم توانایی مردم برای هزینه های مربوطه است، افزود: تخت های بیمارستانی بخش خصوصی، سرمایه کشور هستند و باید از آنها استفاده بهینه شود.
 
دکتر حریرچی همچنین گفت: در کشور، هزینه ها افزایش پیدا کرده و بخش خصوصی نیز مدعی افزایش دستمزدها نیست بلکه تقاضای اصلاح تعرفه هتلینگ و اجزای فنی خدمات مانند وسایل مصرفی و محل اقامت را دارد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به این که در بخش خصوصی، ۸۰ درصد از بیماران بستری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از بیمه تکمیلی استفاده می کنند که بیمه های تکمیلی یا با بیمارستان ها قرارداد دارند و یا صورتحساب را به بیمار می دهند تا از طریق بیمار آن را به بیمه ها ارائه کرده و خسارت خود را دریافت کنند، افزود: براساس قانون، بیمه های تکمیلی، مجاز به پوشش خدمات بسته بیمه پایه نیستند، در حالی که بیش از ۹۰ درصد از خدماتی که بیمه های تکمیلی پوشش می دهند، خدمات بسته پایه بیمه است .
 
وی همچنین گفت: در برخی از دستگاه های اجرایی، منابع و بودجه عمومی برای بیمه های تکمیلی پرداخت می شود که این مورد، غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت بهداشت  همچنین به موضوع مصرف شیر در کشور پرداخت و با بیان این که گرانی شیر و لبنیات از جمله موضوعات مهم در چند ماهه اخیر است ، گفت: امروزه ميزان مصرف سرانه شير و فرآورده هاي لبنی یکی از شاخص هاي مهم توسعه اقتصادی - اجتماعی است.
 
وی افزود:  افزايش رشد، ارتقاي هوش و قدرت فراگيري، افزايش توان كاري، افزایش طول عمر و پيشگيري از كارافتادگي زودهنگام از مزاياي مصرف روزانه شیر و لبنیات است. شير به دليل دارا بودن تركيبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبيعت است كه مي تواند به طور متعادل تمام نيازهاي بدن شامل رشد، تامين انرژي، ساخت و ترميم بافت ها را تامين كند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که علی رغم اینکه حدود ۶۰ درصد مردم کشور ما چاق یا دارای اضافه وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه ها در کشور شایع است، مصرف سرانه شير و فرآورده هاي آن در كشور ما ۱۹۰ گرم در روز است كه از مقدار توصيه شده (۲۵۰ گرم) كمتر است، افزود: بيش از ۹۰ درصد مردم كشور ما كمتر از حد نياز، كلسيم دريافت مي كنند.
 
دکتر حریرچی با بیان این که شير و فرآورده هاي آن، بهترين منبع تامین كلسيم هستند. كلسيم در رشد و استحكام دندان ها و استخوان ها نقش اساسي دارد، گفت: بررسی های علمی حاكي از آن است که ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ كاهش تراكم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ ميليون نفر از مردم كشور دچار پوكي استخوان هستند.
 
وی در ادامه با اشاره به این که افزايش قيمت شير و لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، كاهش سن بروز پوكي استخوان و كاهش سرعت رشد استخواني دانش آموزان می شود، افزود: شکستگی خودبخودی و بدون ضربه و آسیب قابل توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است. حدود ۵۰ هزار مورد شكستگي لگن مربوط به پوكي استخوان در كشور در افراد مسن به وجود می آید که عوارض و هزینه های قابل توجه به خانواده ها و کشور وارد می کند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با بیان این که با توجه به افزایش زیاد قیمت شیر و لبنیات در مدت اخیر، ما از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست می کنیم که علاوه بر نقش اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی خود هم در تامین شیر و لبنیات برای مردم عزیز کشورمان و تعیین قیمت این فرآورده ها توجه جدی کنند، گفت: از دستگاه های نظارتی درخواست داریم که با متخلفین افزایش قیمت شیر و لبنیات برخورد بسیار جدی داشته باشند.
 
دکتر حریرچی تاکید کرد: از خانواده ها درخواست داریم شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند. خانواده های با درآمد متوسط و بالاتر حتما با کاهش مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری و شیرین، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهند.
 
وی در پایان از مسئولین ذی ربط نیز درخواست کرد که با افزایش قدرت خرید خانوارهای فقیر و آسیب پذیر و همچنین عرضه مستقیم و رایگان یا بسیار ارزان شیر و لبنیات برای این عزیزان، نظیر بسته های حمایت کالایی و توزیع شیر مدارس در این زمینه بیش از پیش، فعال باشند.

انتهای پیام/ 1354
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار