دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندران بیشترین خانه‌های بهداشت کشور(18 هزار باب) را دارد و تمامی آنها ملکی است.
مازندران بیشترین خانه‌های بهداشت را دارد/ چاقی و اضافه وزن سلامت 70 درصد مردم مازندران را تهدید می‌کند

به گزارش آوای خزر از ساری، محسن اعرابی عصر روز پنج شنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای انقلاب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اوایل انقلاب تنها 40 درمانگاه در مازندران داشتیم و اکنون به 220 درمانگاه رسیده و از 3 هزار و 200 روستای استان تنها 35 خانه بهداشت داشتیم و اکنون به هزار و 250 مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین توسعه خانه های بهداشت در دفاع مقدس تشکیل شد، افزود: مازندران بیشترین خانه های بهداشت کشور(18 هزار باب) را دارد و تمامی آنها ملکی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 650 پزشک خانواده شهری در استان داریم که 75 درصد آنها در مطب های خود فعالیت دارند، طرح پزشک خانواده از سال 84 در مناطق روستایی مازندران آغاز شد و چند سالی است که در مناطق شهری مازندران تحقق یافت و پزشکان شهری به طور میانگین ماهانه 250 هزار مراجعه کننده دارند.

اعرابی با اعلام اینکه از 10 سال پیش تاکنون بیماریهای واگیردار در مازندران کاهش و بیماریهای غیرواگیر افزایش یافته است، بیان کرد: 170 هزار بیمار دیابتی را شناسایی کردیم و اکنون به طور مستمر تحت نظر هستند.

وی با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن در جمعیت بالای 18 سال مازندران نسبت به میانگین کشوری بالاست، گفت: 70 درصد جمعیت مازندران چاقی یا اضافه وزن دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه باید با بیماریهای غیرواگیر مبارزه کنیم و اینکه در حوزه دخانیات نیاز به کمک خانواده ها و سیاست گذاریهای بخش دولتی است، اظهار کرد: بسیار مایه تاسف است که علیرغم تورم در کشور اما قیمت سیگار افزایش نیافته است و کمپانی های مربوطه رغبتی به افزایش قیمت ندارند.

اعرابی ادامه داد: از سوی دیگر استفاده از دخانیات بویژه قلیان در مازندران بسیار بالاست و به یک تفریح تبدیل شده است، برخوردهایی شده است اما باز هم استفاده می شود و متاسفانه در برخی خانواده ها اینطور باب شده است که باید در جمع دوستان و یا در تفریح و سرگرمی از قلیان استفاده کنند.

این مسئول تصریح کرد: مصرف دخانیات هزینه های زیادی را به خانواده ها و نظام سلامت تحمیل می کند بطوریکه سالانه حدود 30 هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان کشور تنها از بابت فروش و مصرف سیگار خسارت وارد می شود.

اعرابی با بیان اینکه تغذیه و فعالیت بدنی نامناسب نیز سبب چاقی و اضافه وزن شده است، گفت: این عوامل منجر به بیماریهایی چون دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و در نتیجه بیماریهای قلبی عروقی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 4 ماه است که سرانه دریافتی پزشکان خانواده پرداخت نشده است، تصریح کرد: ردیف مشخصی برای این منظور در نظر گرفته نشده و مشکلاتی را به وجود آورده است، امیدواریم در سال 98 برنامه مشخصی از سوی دولت اختصاص یابد تا پزشکان با خاطر و روحیه ای آسوده به ارائه خدمت بپردازند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به آشفتگی در زمینه بهداشت و درمان، گفت: حوزه بهداشت و درمان نیاز به همکاری بین دستگاهی دارد؛ جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، دامپزشکی، اصناف و همه و همه باید پای کار بیایند، اکنون بیماریهای غیرواگیر بسیار مشکل ساز شده است و برای کنترل آن از طرفی نیاز به همکاری خانواده ها و خودمراقبتی دارد و از سوی دیگر باید سیاست گذاریهای دولت به سود مصرف کننده باشد و این سود قطعا در مواد مخدر با کاهش قیمت اتفاق نمی افتد!

اعرابی در پایان اظهار کرد: ببیشترین آمار مرگ و میر در مازندران به ترتیب به بیماریهای قلبی عروقی و سرطان، تصادف اختصاص دارد

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار