دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
سلامت/
با نزدیک شدن به آغازسال نو و تعطیلات نوروزی در باره سفر در دوران بارداری بیشتر بدانیم یا اگر باردار هستید و می خواهید برای سفر نوروزی تان برنامه ریزی کنید نکاتی را پیش از سفر باید رعایت کنید که در این نوشتار در اختیارتان قرار دادیم.
مسافرت در بارداری



آوای خزر-نرجس شیرآقایی:
در بیشتر خانم های باردار تا زمانی که خودتان و جنین تان در سلامت هستید, سفر کردن بی خطر است. برای بارداری های سالم تک قلویی این سفرها را پیش از آغاز هفته 37 بارداری و  در دوقلویی های سالم تا پیش از هفته 32 می توانید برنامه ریزی کنید.
پیشنهاد می کنم پیش از هر چیز به این نکات توجه کنید: چرا در نوروز می خواهید بروید سفر (شلوغی و ترافیک و امار بالای تصدافات جاده ای)؟ مسیرتان چقدر است و چند ساعت زمان می برد؟ با مامای مشاورتان در بارداری, این سفر را در میان گذاشته اید؟ آیاجایی که به ان سفر خواهید کرد, امکانات لازم برای کنترل موارد اظطراری مانند زایمان زودرس دارند؟ تسهیلات  پزشکی در دسترس هست؟ بهترین روش این است که یک ماما شما را ویزیت کند و بارداری  شما را کم خطر و یا پرخطر تشخیص بدهد و بر همان اساس؛ به شما مشاوره بدهد که در صورت مجاز بودن سفر چه تدابیری را باید در نظر بگیرید.  
پس از اینکه تصمیم تان برای سفر قطعی شد و روش سفرتان هم مشخص شد(هوایی, زمینی, دریایی,...) بسته به اینکه در کدام سه ماهه از بارداری هستید, به مراقبتهایی نیاز دارید.
 
*سفرهای زمینی:     
اگر با خودروی شخصی و یا عمومی سفر کمی کنید, در نظر داشته باشید که بهتر است از سفرهای درازمدت خودداری نمایید. بهتر است چنانچه خودروی شخصی دارید, هر یکساعت, پیاده شوید و چند دقیقه ای راه بروید و اگر با اتوبوس سفر می کنید در راهروی اتوبوس قدم  بزنید. اگر پشت فرمان نشسته اید, کمربند را درست ببندید(شکل) نوار کمربند به طور منطقی در زیر شکم و از بالای رانتان محکم بسته شده باشد.  اگر پشت فرمان نیستید می توانید حرکات چرخشی و کششی برای کف و مچ پا و انگشتان انجام بدهید.  
 
 
*سفر با قطار
بسیاری از خانم های باردار ترجیح می دهند با قطار سفر کند تا با اتوبوس و هواپیما, اگر شما از اندسته هستید: برنامه ریزی کنید تا کمی زودتر از زمان حرکت به ایستگاه برسید تا دچار  استرس نشوید, پکیج( بسته)مسافرتی برای خودتان اماده کنید و صابون ملایم و لوازم بهداشتی و مکمل و در صورت نیاز داروها و ... را بهمراه ببرید, برای خودتان آب, خوراکی های سالم و سبک بردارید و از غذاهای قطار و بین راه نخورید. راه رفتن در قطار راحت تر است بنابراین هر زمانی که فرصت پیدا کردید کمی قدم بزنید و زمانی که نشسته اید مچ و انگشتان پای تان را تکان بدهید.  
 
*سفر دریایی

سفر از راه دریا به طور کلی برای خانم های باردار بی خطر است، اما این امکان وجود دارد در سفر  دریایی, تهوع بارداری را افزایش بدهد.
چک کنید ایا طول سفر, در صورت بروز هر گونه عارضه ای  و یا زایمان زودرس؛ گروه پزشکی و تجهیزات وجود دارد و نیز درمان دریازدگی مناسب برای خانم  های باردار در دسترس خواهد بود. فراموش نکنید شایع ترین بیماری در سفر با کشتی، اسهال  و دریازدگی است، اگر نمیدانید واکنش بدنتان نسبت به سفرهای آبی چیست، بهتر است تجربه ی سفر با کشتی را برای پس از دوران بارداری تان بگذارید. پیش از رزرو جا با خط کشتیرانی و  سفر دریایی تان در باره هفته های مجاز بارداری چک بفرمایید برخی شرکتها قوانین سختگیرانه  دارند و بیشترشان تنها تا هفته 32 در بارداری های تک قلوی سالم, اجازه سفر می دهند.  
 
*سفر هوایی
سفرهای هوایی را به دو دسته زیر 4 ساعت و بیش از 4 ساعت دسته بندی می کنیم و پروازهای داخلی ایران زیر 4 ساعت هستند و بنابراین مجاز هستند. نشستن درازمدت در برخی مواقع سبب گرفتگی عضلات می شود که می تواند خطر ترومبوز ورید عمقی را افزایش دهد.  
شما در زمان بارداری و تا 6 هفته پس از زایمان, در معرض خطر بیشتری هستید بنابراین تعداد  ساعت پروازتان را در مراجعه به مطب مامایی بیان کنید تا بویژه در مواردی که بالای 8 ساعت در  هواپیما هستید, راهکارهای لازم برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی مانند نوشیدن اب و راه  رفتن منظم را آموزش بدهد. بخاطر داشته باشید در پروازها,  شدت گرفتگی بینی و مشکلات  گوش(کاهش فشار هوا) و تهوع بارداری کمی بیشتر خواهد بود.  
در برخی موارد مانند آنمی یا :م خونی شدید, کم خونی داسی شکل, خونریزی واژینال اخیر, مشکلات حاد ریه و قلب, معرض زایمان زودرس بودن, جراحی اخیر مانند اپاندیس و ... پرواز را در  بارداری پیشنهاد نمی کنیم.  
بیشتر خطوط هواپیمایی از هفته 28 بارداری از شما می خواهند یک گواهی پزشکی ببرید که با  مراجعه به یک ماما می توانید بررسی شده و نامه را دریافت نمایید. اگرچه مقررات خطوط  هواپیمایی خارجی و داخلی گاهی با هم فرق دارند مثلن اتلانتیک بین هفته های 35 تا 37 به گواهی نیاز دارد و در مسیر انگلستان و ایرلند باید در هفته های 32 تا
35 فرم مشاوره سفر را پرکنند و ...  اما کلیات یکی هستند. هم چنین پیشنهاد می کنم در همان ویزیت با ماما مشاورهنمایید تا چنانچه به هر دلیل در هنگام سفر دچار زایمان زودرس شدیبد, شما را از اقداماتی کهباید انجام بدهید آگاه سازند. در بارداری برازای هر 5 ساعت پرواز به نوشیدن یک لیتر آب نیازدارید.

 

*دانستنی های سودمند

در دوران بارداري، سفر هوايي خطري براي مادر يا جنين ايجاد نمي كند سفر هوايي در سه ماهه اول خطر سقط را افزايش نمي دهد.

یاداوری می کنم اگر بارداری نرمالی دارید, تغییر فشار هوا و یا کاهش رطوبت اثر زیانباری بر شمایا جنین تان نخواهد داشت و پارگی زودرس کیسه اب و یا زایمان زودرس بدنبال نخواهد داشت.

  • اگر تنها به مسافرت می روید چمدان سبک و چرخدار بردارید. اگر چه پیشنهاد می کنم دربارداری بهتر هست با کسی همسفر باشید.
  • در خانه تلفن همراه تان را شارژ کنید و شماره همراه مامای مشاور و یا مامای همراه تان و نیزخلاصه پرونده بارداری تان را کپی گرفته بهمراه داشته باشید.
  • لباس های نخی و راحت در سفر بپوشید و کفش مناسب و راحت بپا کنید.
  • بهتر است یک ملحفه یا پتوی سبک و نیز بالش بارداری و یا یک بالش مناسب برای خودتان بردارید.
  • پیشنهاد می کنم بسته به مدت زمانی که در سفر هستید, باندازه ی کافی برای خودتان آب,خوراکی های سالم و سبک مانند خشکبار, دانه های روغنی و میوه بردارید و از خوردن گوشت,ماهی و خوراکی های نیم پز و نیز از خوردن غذاهای بین راهی خودداری فرمایید.
  • تا جایی که امکان دارد ازنوشیدنی های دارای کافئین کافئین مانند قهوه (بویژه در سه ماهه نخست) و نیز نوشیدنی های گازدار خودداری نمایید. 
  • هنگام عبور از گیت‌های امنیتی نگران نباشید. اشعه این اماکن برای جنین شما مشکلی پیش نمی‌آورد.
  • چه در خودرو، قطار و چه هواپیما سعی‌کنید مدت زیادی به حالت نشسته نمانید. هر از چند گاهی بلند شوید و قدمی بزنید تا پاهای تان ورم نکند.
  • برای هر زن بارداری(حتا در حاملگی های بدون عارضه)احتمال زایمان زودرس یا پارگی کیسه آب وجود دارد(اگرچه احتمال کمی است). اگر این اتفاق در حین پرواز برای شما رخ دهد، هیچتضمینی وجود ندارد که مسافران یا کارکنان هواپیمایی بتوانند به شما کمک کنند تا زایمان سالمی داشته باشید.
  • در سفرهای خارجی بخاطر داشته باشید بهتر است به کشورهایی سفر کنید که بهداشت خوبی دارند. تزریق برخی واکسن‌ها در زمان بارداری مجاز نیست. تلاش کنید اختلاف ساعتایران با انجا بیش از 4 ساعت نباشد.
  • در دوران بارداری نباید در دریاچه‌های آب‌گرم طبیعی شنا کنید و اگر اب تنی کردید باید مرتبدوش بگیرید تا خطر هرگونه بیماری باکتریایی را از خودتان دور نمایید.
  • مراقب پشه‌ها باشید  و در صورت نیاز لباس بلند و دستکش بپوشید.
  • پایانی: همه ی اینها که نوشتم برای بارداری های سالم و کم خطر است و چنانچه دچار بیماری هستید و مشکل پزشکی دارید با ماما در میان بگذارید تا شما را برایبررسی و مشاوره های بیشتر به متخصص مربوطه بفرستند.

 امیدوارم نوروزی پر از آرامش و بهروزی در پیش رو داشته باشید!

 

نرجس شیرآقایی, کارشناس مامایی نویسنده آزاد و رئیس جمعیت مامایی استان مازندران
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار