دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
آوای خزر گزارش می‌دهد
میانکاله باز هم آتش گرفت/ میانکاله آتش‌نشان می‌خواهد، کار از محیط‌بانی گذشت!
بخش‌های وسیعی از پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش می‌سوزد، کار از دست محیط‌بانان خارج شده است. این ذخیره‌گاه بیوسفر نیاز اورژانسی به آتش‌نشان و تجهیزات اطفای حریق دارد.

آوای خزرآزاده بابانژاد: در حالی‌که فصل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آغاز شده است و پیش‌قراولان آن دو هفته‌ای‌ست که سفر خود به پناهگاه بین‌المللی حیات وحش میانکاله را آغاز کرده‌اند، اما آتش‌سوزی در این ذخیره‌گاه زیست‌کره واقعاً نگران‌کننده است.

مسوولان محلی گزارش داده‌اند که روز گذشته/یکشنبه 28 شهریور نیز بخش‌هایی از میانکاله را آتش داده‌اند. از عصر امروز تاکنون نیز که ساعت از 24 دقیقه دوشنبه‌شب گذشته و وارد روز سه‌شنبه شده‌ایم، فرد یا افرادی با آتش‌افروختن در دو نقطه از جزیره که فاصله چهار کیلومتری از یکدیگر دارند، این منطقه را آماج قهر و کینه خود قرار دادند.

میانکاله همچنان می‌سوزد. تجهیزات و نیروی انسانی کافی در پناهگاه وجود ندارد. جوامع محلی به کمک آمده‌اند. حدود هفت ساعت است که اطفای حریق ادامه دارد. نیروهای امدادرسان خسته شده‌اند. تنها تراکتور محیط زیست از نفس افتاده است!

بومیان می‌گویند: امروز روزی بود که جهاد کشاورزی برای پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی فراخوان داده بود و در ساعات نخستین آتش‌سوزی که نیاز به تراکتور بود اما کشاورزان در صف پلاک‌گذاری بودند و نتوانستند در میانکاله حاضر باشند!

از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 30 بار است که میانکاله تماماً توسط فرد یا افرادی به آتش کشیده می‌شود، عدد اراضی خسارت‌دیده به 300 هکتار نزدیک شده است.

نشست‌ها و تصمیمات زیادی برای تکرار نشدن این خسارت بزرگ برگزار شد اما تصمیم‌سازان هنوز اندر خم یک کوچه گرفتار آمده‌اند. هنوز تأمین لودر و تراکتور برای میانکاله یک رویا و چالش بزرگ است! باید تأسف خورد به حال آنهایی که در بودجه‌ریزی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود محیط زیست را به کناری انداخته و آن را اتوکشیده و شیک توصیف می‌کنند در حالی‌که این موجود در آتش قهر و کینه و تسویه حساب‌های شخصی و طمع‌ورزی‌های بشر گرفتار آمده است و پژمرده و افسرده است.

سوال این است چرا در میانکاله که رفت و آمدها کنترل می‌شود و حساسیت نسبت به افراد در این منطقه تشدید شده است، و ادعا شده که نیروهای بیشتری به کار گرفته شده و گشت رضویون نیز توسط سپاه کربلا به راه افتاده اما فرد متخلف چگونه بی‌هیچ واهمه‌ای پناهگاه حیات وحش را آتش می‌زند و به کناری می‌رود؟!

یک‌جای کار می‌لنگد.... 

هنوز یک مرد در کشور پیدا نشده است که به‌واقع دلش به حال محیط زیست بسوزد و آستین همت را برای رفع چالش‌های این بخش بالا بزند. چرا بهشت پرندگان ایران در فصل زمستان‌گذرانی پرندگان به هر دلیلی باید اینگونه در آتش بسوزد و تجهیزات صفر باشد؟!

آقایان مسوول! میانکاله از عصر دوشنبه 29 شهریور 1400 تاکنون هفت ساعت است که در آتش می‌سوزد. کار این ذخیره‌گاه بیوسفر از حفاظت و محیط‌بانی گذشته و نیاز به استخدام آتش‌نشان دارد!

"آی آدم‌ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید"... باید برخیزید و به فریاد پیکر خسته و سوخته‌ی میانکاله برسید. تنوع زیستی و جانوری در این منطقه در حال از بین رفتن است. میانکاله می‌میرد اگر اکنون فکری برای آن نشود.

در هنگام ارسال خبر، گزارش شده که نقطه دیگری از میانکاله آتش گرفته است. 

بیشتر بخوانید https://www.avayekhazar.ir/000A6T

انتهای پیام/1001

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار