دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
به مناسبت روز ملی آبزیان؛
یک فعال حوزه پستانداران دریایی گفت: تا زمانی که نتوانیم دریاها درست بشناسیم، نجات زندگی موجودات دریایی غیرممکن خواهد بود.

به گزارش آوای خزر، حامد مشیری در روز ملی آبزیان (۵ مهرماه) با اشاره به مشکلات متعددی که متوجه پهنه‌های آبی کشور است، خاطرنشان کرد: منابع آب شیرینی که وارد خلیج فارس می‌شود، تقریبا بسته شده است همچنین درصد بالایی از فاضلاب‌ها و خروجی‌های صنعتی وارد دریاها می‌شوند. وقتی مجموعه این عوامل در کنار هم مشاهده می‌شود، متوجه می‌شویم که در کنار مسائل جهانی مانند گرمایش و تغییرات اقلیمی، مشکلات زیادی نیز وجود دارد که منشا داخلی دارند. امروزه ۶۰ درصد آب شیرین‌کن‌های دنیا در خلیج فارس قرار دارند. ضایعات آب‌شیرین‌کن‌ها آب داغ و بسیار شور است. این ضایعات سبب شوری بیشتر و گرمتر شدن آب خلیج فارس می‌شود.

این فعال حوزه مطالعات پستانداران دریایی با تاکید بر لزوم پایش دقیق و مستمر دریاها گفت: ما وقتی می‌خواهیم راجع به مشکلات محیط زیست صحبت کنیم، نیاز به جمع‌آوری اطلاعات کافی داریم. حال اگر مسئله محیط زیستی ما راجع به دریا و دنیای زیر آب باشد، جمع‌آوری این اطلاعات سخت‌تر می‌شود و نیازمند پایش دقیق و به‌روز خواهد بود. برای مثال در سال‌های اخیر درصد زیادی از ماهیان خلیج فارس به علت صید بیش از حد کاهش یافته و حتی گونه‌های مهاجمی جای آن‌ها را گرفته‌اند که ما حتی از نحوه ورود آن‌ها به خلیج فارس نیز بی خبریم. لذا گام اول برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی به‌خصوص در دریاها، پایش دقیق و به‌روز شرایط است.

مشیری با اشاره به آسیب جدی وارد شده به موجودات آبزی به‌خصوص مرجان‌ها اظهارکرد: در سال ۹۶ جریان بزرگی از آب داغ وارد خلیج فارس شد و حدود ۹۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس آسیب دیدند. از زمانی که این اتفاق افتاد مرجان‌ها در حال ترمیم صدمات وارده هستند و هنوز نتوانسته‌اند به وضعیت سابق خود بازگردند. متاسفانه به علت نبود پایش مستمر شرایط، اطلاعات دقیقی از وضعیت فعلی مرجان‌ها در دسترس نیست و نمی‌توان گفت که این موجودات در چه شرایطی قرار دارند.

وی بر لزوم داده‌کاوی دقیق برای شناسایی مشکلات محیط زیست تاکید و عنوان کرد: وقتی بتوانیم عوامل تهدید را شناسایی کنیم، نیمی از راه حل مشکل را طی کرده‌ایم. ما باید اطلاعات منابع آبی خود را به‌دقت طبقه‌بندی و بر اساس این داده‌ها تصمیمات مورد نیاز را اتخاذ کنیم. برای مثال زمانی که سازمان شیلات صید ماهی را ممنوع اعلام می‌کند، این تصمیم را بر اساس اطلاعات موثق و دقیق نمی‌گیرد و هر گاه که احساس کند اوضاع صید از کنترل خارج شده است، ممنوعیت آن را اعلام می‌کند. به علت تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، فصل زادآوری بسیاری از موجودات آبی تغییر کرده است. این در شرایطی است که دانش کافی درباره این پدیده در کشور ما وجود ندارد و همین مسئله باعث شده تا اوضاع صید ماهی‌ها و دیگر موجودات بدتر از قبل شود.

مشیری در پایان با تاکید بر اهمیت اولویت‌بندی مسائل و مقابله با مشکلات داخلی گفت: بسیاری از کارخانه‌های صنایع آب‌بر(صنایعی که نیاز به آب زیادی دارند) در سواحل کشور تاسیس شده‌اند و ضایعات و پساب خود را وارد آب می‌کنند. زمانی که هنوزمسائل ابتدایی و این‌چنینی در کشور ما برطرف نشده است، مقابله با مشکلات جهانی مانند گرمایش و تغییرات اقلیمی غیرممکن است./ایسنا

انتهای پیام/1005

برچسب ها: آبزیان ، خلیج فارس ، پایش
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار