دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران اعلام کرد
ادامه‌ی ممنوعیت شکار در مازندران/ پروانه شکار صادر نمی‌شود
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران از ممنوعیت شکار و صید در تمامی عرصه‌‌های زیستی پرندگان خبرداد و گفت: امسال نیز پروانه شکار صادر نمی‌شود و علاوه بر آن، به استناد بند «و» ماده۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، هرگونه تیراندازی و شکار در سطح تمامی عرصه‌های جنگلی شمال کشور نیز ممنوع است.

شکار در مازندران ممنوع شد/ پروانه شکار صادر نمی‌شود

"کورس ربیعی" امروز یک‌شنبه 18 مهرماه 1400 در گفتگو با خبرنگار آوای خزر در ساری با بیان اینکه "شکار و صید امسال نیز همانند سال گذشته از یکسو به موجب مصوبه طرح تنفس جنگل‌های شمال و از سوی دیگر بر اساس ماده 6 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ممنوع است"، عنوان کرد که امسال قرار نیست پروانه‌های شکار و صید صادر شود و صید حتی علاوه بر مناطق حفاظت‌شده، در عرصه‌های جنگلی هم ممنوع است.

او از شکارچیان خواست تا وارد زیستگاه‌ها و عرصه‌های زیست پرنده‌ها نشوند چون براساس دستورالعمل‌هایی که تا سال 1404 باید اجرا شود؛ هر گونه صید و شکار و زنده‌گیری پرندگان جرم محسوب می‌شود و با متخلفان نیز برابر قانون رفتار می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران و فرود آن در آببندان‌ها و اراضی غرقابی و تالابی، اعلام کرد: برپایی هرگونه دام و شب‌دام جرم بوده و فاقد هرگونه وجاهت قانونی است. افرادی که سلاح دارند نیز برای آنها برای شکار پرندگان اعم از آب‌زی و خشک‌زی پروانه صادر نمی‌شود.

این مسوول یادآور شد که با توجه به وضعیت خشکسالی در سال‌های اخیر و از بین رفتن زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، آنها نیاز به فضای امن برای زمستان‌گذرانی و انتخاب زیستگاه مناسب دارند، بنابراین ما باید میزبانان خوبی برای آنها باشیم و در چرخه طبیعی آنها اخلال ایجاد نکنیم.

ربیعی با بیان اینکه بسیاری از مردم از نقش پرندگان در طبیعت آگاه نیستند و تنها به جنبه پروتئینی آن توجه دارند، گفت: کارکرد اکولوژیکی پرندگان تا جایی اهمیت دارد که حتی در تقویم نیز دومین شنبه اکتبر هر سال را به نام روز پرندگان در نظر گرفته‌اند، زیست پرندگان، چرخه طبیعی رفت و برگشت آنها شاید ملموس نباشد اما آنها به طور خاصی در کنترل بیولوژیکی حشرات و هم از منظر زیبا شناختی حائز اهمیت هستند.

او با یادآوری اینکه 10 هزار گونه پرنده در دنیا داریم، ادامه داد: سالانه میزبان حدود 100 گونه آن در کشور و ازجمله استان مازندران هستیم که به طور ویژه در اراضی جلگه‌ای این استان به جهت دارا بودن آب و هوای مناسب و محیط تغذیه‌ای استاندارد، زیستمند می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره اینکه آیا تاکنون تلفاتی از پرندگان به جهت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب‌ها و آببندان‌های استان و یا بیماری بوتولیسم در میانکاله گزارش شده است یا خیر، پاسخ داد که پایش‌ها و رصدها را در حال انجام است. تاکنون تلفات نداریم.

این مسوول تصریح کرد: تجربه سال‌های پیش نشان داد که تلفات در دی و بهمن رخ داده است. خشکسالی و کاهش سطح خلیج گرگان در تالاب بین‌المللی میانکاله تداوم داشته است. این مطنقه مهم‌ترین مقصد زمستانه پرندگان مهاجر است، از اینکه حوادث دو سال گذشته تکرار شود نگرانیم. ممکن است هر اتفاقی بیفتد. امیدواریم که امسال شرایط مناسبی در خلیج رقم بخورد و شاهد مرگ پرندگان نباشیم.

ربیعی درباره بازار پرنده‌فروشی فریدونکنار هم اعلام کرد که با فرماندار شهرستان در این زمینه گفتگو و محدودیت‌هایی برای بازار در نظر گرفته‌اند. قرار بر این شد که از فروش پرنده در این بازار جلوگیری شود.

به گزارش آوای خزر، سازمان حفاظت محیط زیست همانند سال گذشته اعلام کرده است که« با توجه به اهمیت و ارزش‌های اکولوژیک جنگل‌های هیرکانی شمال کشور، کارکردها و خدمات زیست‌‌محیطی جنگل در سلامت محیط‌زیست، بهبود کیفیت زندگی به‌عنوان مامن حفظ و حراست از گونه‌های متنوع حیات‌وحش و همسویی با سیاست‌های کلان کشور در راستای اجرای برنامه‌های طرح تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال، به استناد بند «و» ماده۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، هرگونه تیراندازی و شکار در سطح تمامی عرصه‌های جنگلی شمال کشور واقع در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ممنوع است».

همچنین بر اساس ماده 6 این قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست، علاوه بر وظایف و اختیاراتی که در قانون شکار و صید دارد؛ می‌تواند محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی، مکانی، نوعی، طریقی و کمی برای شکار و صید اعمال کند.

ممنوعیت شکار و صید در تمامی عرصه‌های حفاظت‌شده و جنگلی از سوم اردیبهشت‌ماه 1399 به مدت 5 سال یعنی تا اردیبهشت 1404 تمدید شده است.

انتهای پیام/1001/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار