دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

آوای خزر/ ژاپن فرهنگ و فلسفه‌ای غنی و مشهور دارد. آموزش‌های فلسفه ژاپن می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی ما تاثیر گذاشته و به سمت بهتر شدن پیش ببرد. یکی از درس‌هایی که فلسفه‌ی ژاپنی به ما یاد می‌دهد مدیریت ذهن است. شما می‌توانید در عین حال که ذهن‌تان را شناور می‌گذارید تا با چالش‌های زندگی روبه‌رو شود، می‌توانید آن را منظم کنید تا کارآیی بیشتری داشته باشد.

  ۴ مفهوم فلسفی ژاپنی مناسب برای ایجاد تغییر حالات ذهنی :

۱. Mushin no shin یا سکوت ذهنی

Mushin no shin یا سکوت ذهنی

سکوت ذهنی بیشتر شبیه به آرزو است تا یک اتفاق واقعی. این اتفاق بی‌نهایت دلچسب است و افرادی که آن را تجربه کرده‌اند احساسی بهتر از آن نمی‌شناسند. در فلسفه ژاپن این مفهوم به سکوت صدای درونی شما اشاره دارد. ما به طور طبیعی همیشه با خودمان صحبت می‌کنیم و حتی وقتی در حال استراحت هستیم صدای درونی ما در حال صحبت کردن است. سکوت ذهنی، آزادی به معنای واقعی است. مدیتیشن یکی از راه‌های رسیدن به سکوت ذهنی است اما همه به انجام آن علاقه ندارند.

تا به حال پیاده‌روی بی‌هدف را تجربه کرده‌اید؟ بدون هیچ تصمیم آگاهانه‌ای فقط مسیری را دنبال می‌کنید که پاهایتان تصمیم می‌گیرند به آن سمت بروند. کل ذهنیت خالی است و ناخودآگاه ما آن را هدایت می‌کند؛ دقیقا مثل اتفاقی که در زمان پیاده‌روی بی‌هدف پیش می‌آید. Mushin no shin فقط محدود به مدیتیشن نیست و در فعالیت‌های مختلفی می‌توان به آن رسید. رقص، دویدن، کاراته، نقاشی یا انجام سودوکو از فعالیت‌هایی است که طی آن Mushin no shin را تجربه می‌کنید.

کلید رسیدن به Mushin no shin ثبات در هر فعالیتی است. ممکن است در شروع یک فعالیت، برای یادگیری نحوه‌ی انجام آن، نیاز به توجه و تلاش زیاد داشته باشیم اما وقتی یاد گرفتیم و آن را به روتین تبدیل کردیم می‌توانیم امیدوار باشیم که Mushin no shin را تجربه کنیم. هر فعالیتی که به آن علاقه دارید را به صورت منظم و براساس یک روتین در طول هفته انجام دهید تا بتوانید سکوت ذهنی را تجربه کنید.

حتما شما هم روزهایی را تجربه کرده‌اید که در آن گذر زمان را متوجه نمی‌شوید. وقتی مهارت‌های لازم برای انجام کاری را به دست می‌آوریم ذهن به راحتی ساکت می شود و تمام کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. وقتی بتوانید صدای درونی ذهنتان را خاموش کنید تمرکزتان برای انجام کار بالا می‌رود و حتی ممکن است سرعت انجام کارتان هم بیشتر شود.

ممکن است قبلا چنین حالتی را تجربه کرده باشید پس می‌توانید باز هم آن را تجربه کنید. انگیزه‌تان را از دست ندهید، تمرین کنید و به میزان کافی وقت صرف کنید تا دوباره به Mushin no shin برسید.

۲. Fudoshin یا ذهن غیرقابل تحرک

Fudoshin یا ذهن غیرقابل تحرک

وقتی یک سامورایی را در ذهنمان تصور می‌کنیم احتمالا یک جنگجوی باشکوه، منظم و آرام را می‌بینیم. او فردی است که برای رسیدن به هدفش اراده‌ای محکم دارد. فودوشین دقیقا همین حالت است: اراده‌ای مقاومت ناپذیر برای رسیدن به هدف، بدون توجه به حواس‌پرتی‌های داخلی و خارجی. در اکثر مواقع فودوشین علیه ما کار می‌کند و حتی به ما آسیب می‌رساند. مثلا با وجود دندان درد می‌توانیم یک تکه کیک را بخوریم چون اراده کرده‌ایم که آن را بخوریم.

مطالعات نشان داده است افرادی که طرز فکر فودوشین دارند نسبت به دیگران قابل اعتمادتر هستند.

عادت کردن به فودوشین و تربیت خودمان برای قرار گرفتن در این حالت به ما کمک می‌کند که به راحتی عادت‌های بد را کنار بگذاریم. اگر قصد ترک سیگار را داریم یا دوست داریم که گیاهخوار شویم، فودوشین به ما کمک می‌کند. به کمک این ذهنیت می‌توانیم به راحتی به هر چیزی نه بگوییم و استوار در مسیر خودمان پیش برویم.

یک راه ساده برای تمرین این طرز فکر و رسیدن به اعتماد به نفس کافی برای انجام کارهای سخت، تاخیر انداختن در لذت است. اگر به موبایل خود معتاد هستید تصمیم بگیرید که در طول یک زمان مشخصی اصلا به آن نگاه نکنید. این کار را به مرتب انجام دهید تا ذهن شما از این موضوع بگذرد و عادت خود را ترک کند. بعد از این به سراغ یک کار کمی سخت‌تر بروید و به همین شکل برای خودتان چالش تعریف کنید و ادامه دهید.

بزرگ‌ترین اشتباه در زمان استفاده از فودوشین بالا بردن سریع تعداد اهداف است. به جای اینکه تصمیم بگیرید از فردا هر روز به باشگاه بروید فقط هفته‌ای یک بار بدون هیچ بهانه‌ای ورزش کنید. این کار هم آسان‌تر است و هم برای انجام آن اشتیاق بیشتری دارید. فودوشین در همه‌ی جنبه‌های زندگی کاربرد دارد و فقط برای رسیدن به آن باید به خودتان قول بدهید و به آن پایبند بمانید.

۳. Zanshin یا ذهن ثابت‌قدم

Zanshin یا ذهن ثابت‌قدم

زنشین حالتی است که وقتی یک کار به بهترین شکل پیش می‌رود به ذهن شما اجازه‌ی آرامش نمی‌دهد و تا پایان کار آن را بیدار و هشیار نگه می‌دارد. وقتی «فودوشین» بدون «زنشین» انجام می‌شود مثل این است که تا آخرین لحظه‌ی یک مسابقه شما برنده بوده‌اید اما تیم رغیب در آخرین لحظات جام را می‌دزدد.

همه‌ی ما این حالت را تجربه کرده‌ایم که یک کار را با موفقیت شروع کرده‌ایم و مثل یک برنده آن را انجام داده‌ایم اما در لحظه‌ی آخر به جای پیروزی به ناامیدی و ناکامی رسیده‌ایم. مهم نیست که ۹۹% مسیر را با موفقیت پیموده باشیم، اگر پایان را از دست بدهیم انگار هیچ کاری انجام نداده‌ایم. نکته‌ی فراموش شده در این مسیر قدردانی و مراقبت از خودمان است.

زنشین یعنی تمرکز قاطعانه تا پایان کار، پس وقتی در حال انجام کاری هستید نباید به مسائل دیگری مثل اتفاقات خانه یا حرف‌های دوستتان باشد. یا وقتی در حال وقت‌گذرانی با دوستانتان هستید اصلا به کارهای فردا فکر نکنید. اگر اجازه دهید ذهنتان سرگردان شود برای از دست دادن نتیجه‌ی نهایی آماده شده‌اید.

۴. Shoshin یا ذهن بی حد و مرز

Shoshin یا ذهن بی حد و مرز

مغز ما قدرت یادگیری و رشد باورنکردنی‌ای دارد اما فقط در صورتی که به ذهنمان اطلاعات جدید بدهیم به این مرحله می‌رسیم.

جهان با رسیدن به شوشین و حفظ آن مکان بهتری خواهد بود.

دیدگاه‌های خشک و تعصب‌های مختلف مانع از رشد این توانایی می‌شود. افراد معمولا بعد از رسیدن به یک هدف تسلیم می‌شوند و فکر می‌کنند همه چیز با رسیدن به همان یک هدف تمام شده است. آن‌ها برای بهتر شدن در همان هدف تلاش نمی‌کنند و اینجا است که شوشین را از دست می‌دهند.

هیچ وقت قبول نکنید که در اشتباه هستید چطور می‌خواهید رشد کنید؟ شوشین به شما اجازه می‌دهد که اشتباه کنید، رشد کنید و شرایط را بهتر کنید. شوشین به معنی گوش دادن، تلاش کردن برای درک دیگران و آماده بودن برای عذرخواهی است. بزرگترین چالش شوشین اعتقاد داشتن به چیزی بدون تعصب و باز گذاشتن مسیر یادگیری است.

برای تمرین می‌توانید به آخرین بحثی که داشتید فکر کنید و سعی کنید خودتان را به جای شخص مقابل قرار دهید. به این فکر کنید او چه استدلال‌هایی در آن بحث داشته و هر کدام چقدر معتبر بوده‌اند. این کار به شما کمک می‌کند تا به موضوعات از زاویه‌های جدیدی نگاه کنید. همچنین خواندن مقالات افرادی که نظر مخالفی با شما دارند به شما این امکان را می‌دهد که بدون تغییر نظر خود، ددر مورد نحوه‌ی تفکر دیگران بیاموزید.

سخن آخر

ذهن ما قدرت‌های فراوانی دارد که از آن بی اطلاع هستیم. فلسفه ژاپن مفاهیم و راه‌کارهایی خاص، عمیق و پرمعنا به ما می‌دهد تا بتوانیم این قدرت‌ها را بشناسیم و مسیر را برای بروزشان هموار کنیم. تسلط بر ذهن و تربیت آن علاوه بر آرامش بی‌نهایت، به ما امکان تجربه‌ی زندگی با کیفیت بالاتر از حد معمول و افزایش بهره‌وری را می‌دهد./medium

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
آیا با احداث پالایشگاه در میانکاله موافقید؟
موافقم
مخالفم
آخرین اخبار