دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
پرورش ماهی در قفس لنگ زیرساخت‌ها
استاندار مازندران: محیط زیست تغییر رویه بدهد/ محیط زیست: بیشترین همکاری را با توسعه استان داریم/ شیلات: قیمت بچه‌ماهی افزایش یافت
آوای خزر: قصه‌ی پرورش ماهی در قفس‌های دریایی تازه آغاز شده است، استاندار جدید مازندران از محیط زیست تغییر رویه می‌خواهد آنهم وقتی که این سازمان نهایت همکاری را داشته، آن‌سوی قضیه، اما شیلات غصه‌ی افزایش قیمت بچه ماهی و کمبود بچه‌ماهی در برخی گونه‌ها را دارد.
به گزارش آوای خزر، یکی از موضوعاتی که در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در پایان هفته گذشته به آن پرداخته شد، پرورش ماهی در قفس‌های دریایی بود که سید محمود حسینی‌پور نوری استاندار مازندران در بخشی از سخنان خود به اقتصاد دریا اشاره و با اظهار تأسف از اینکه عملکرد ما در این زمینه در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته به‌شدت ضعیف است و مشکل داریم، خواستار تحولات اساسی در شیلات شد.

او با مقایسه‌ای بین استفاده از دریا در خلیج فارس و خزر در آب‌های تحت سرزمینی کشور، اظهار داشت: "ببینید در خلیج فارس چقدر از دریا استفاده می‌شود و در خزر چه قدر؟ بحث خاویار خزر جایگاه بالاتری نسبت به انواع ماهیان در جنوب دارد، اما استفاده درستی از آن نداریم".

نماینده عالی دولت در مازندران، پیرو گزارش یکی از مدعوین جلسه درباره مخالفت محیط زیست با صدور مجوز پرورش ماهیان در قفس، عنوان کرد که "هر جا در استان بحث درآمدی و توسعه‌ای دارد، محیط زیست مدعی و مخالف است و مثال آورد که "پتروشیمی آوردیم و بیشترین درآمد و اشتغال را دارد و می‌گویند مخالفیم".
 
استاندار مازندران: محیط زیست تغییر رویه بدهد/ محیط زیست: بیشترین همکاری را با توسعه استان داریم/ شیلات: قیمت بچه‌ماهی افزایش یافت
او ادامه داد: در مواردی که محیط زیست "ان‌قلت" می‌آورد؛ یک کارگروه کارشناسی تشکیل دادیم که علت مخالفت خود را توضیح بدهد.

محیط زیست مازندران تغییر رویه بدهد!

استاندار مازندران از محیط زیست استان خواست که "تغییر رویه بدهد"، و این را هم اضافه کرد که "اکنون خیلی طرح‌های توسعه‌ای داریم، استان‌های همجوار ما در گیلان و گلستان دارند کار می‌کنند، اما در مازندران با مشکل محیط زیست مواجهیم".

رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی مازندران البته از شیلات استان هم خواست که سهم خود را در اشتغال، و تولید ثروت (صادرات) مشخص کند، گرچه رشد تولید از سال قبل خوب است، اما باید بیشتر و جهشی باشد.

به گزارش آوای خزر، با توجه به پروژه پایانه شیلاتی و مشکل اعتباری در این زمینه که فعلاً متوقف شده است، این شائبه که در بخش پرورش ماهیان در قفس‌های دریایی نیز کوتاهی از سوی سرمایه‌گذاران باشد و نه محیط زیست و شیلات، بد ندیدیم با مدیران کل این دو مجموعه نیز گفتگویی داشته باشیم.
 
استاندار مازندران: محیط زیست تغییر رویه بدهد/ محیط زیست: بیشترین همکاری را با توسعه استان داریم/ شیلات: قیمت بچه‌ماهی افزایش یافت
همراهی محیط زیست با تیم توسعه‌ای مازندران

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این زمینه می‌گوید: "مجوز‌های محیط زیست براساس قوانین و مقررات و فرآیندهاست و قطعاً هر مجوز زیست‌محیطی که صادر شود؛ روز دیگر با مطالبات مردمی مواجه است و ما باید پاسخگوی آن باشیم".

او ادامه داد: "ضمن اینکه ما بیشترین همراهی را با توسعه استان داشتیم و تنها در موارد بسیار کم مجوز صادر نشده است، در واقع نزدیک به ۹۳ درصد استعلامات با پاسخ مثبت محیط زیست مواجه بوده است".

این مسوول با بیان اینکه محیط زیست هرگز مخالف صنعت و توسعه استان نیست، اعلام کرد: "تنها در کمتر از پنج سال گذشته به استعلام ۱۰ هزار و ۱۰۰ واحد در استان پاسخ مثبت داده‌ایم".

ابراهیمی ادامه داد: "طی همین مدت، ۶۳ مجوز پرورش ماهی در قفس‌های دریایی صادر شده که اکنون براساس آخرین گزارش، ۱۲ واحد آن فعال هستند". (۱۲ قفس)

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: "حتی اعلام کردیم که الان مجوز جدید نمی‌خواهد، چون به اندازه کافی صادر شده و گفتیم به جای آن، دارندگان مجوز‌های قبلی پای کار بیایند".

او این را هم اضافه کرد که "محیط زیست صدور مجوز را تا جایی که در چارچوب قانون بوده پاسخ مثبت داده و به بحث توسعه و استقرار صنایع هم کمک کرده است، اکنون باید ریشه‌یابی شود که چرا باوجود این‌همه مجوز، طرح‌ها عملیاتی نشده و آنجا، قطعاً جایی غیر از محیط زیست است".
 
استاندار مازندران: محیط زیست تغییر رویه بدهد/ محیط زیست: بیشترین همکاری را با توسعه استان داریم/ شیلات: قیمت بچه‌ماهی افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره مخالفت این سازمان با استقرار پتروشیمی، تصریح کرد: این موضوع مشمول ستاد ملی است، به استان تفویض اختیار نشده است و ستاد مرکزی باید ارزیابی و نظر خود را اعلام کند.

ابراهیمی کارنامی گفت: محیط زیست مازندران با تیم توسعه استان همکاری خوبی دارد. ایران کشور در حال توسعه است و صنایع باید همگام با محیط زیست و توجه به صنایع سبز فعالیت کنند.

تولید ۶۰۰ تن ماهی در قفس از کلونی‌های فعال مازندران

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به تولید ۶۰۰ تن ماهی در قفس طی سال گذشته و پیش‌بینی همین میزان برای سال‌جاری، اظهار داشت: در بحث پرورش ماهی از طریق قفس‌های دریایی در نقاط مشخص‌شده‌ی استان، مشکلی با محیط زیست نداریم.

او در پاسخ به اینکه از ۲۸ کلونی دارای مجوز استان برای پرورش ماهیان در قفس، چه تعداد فعال هستند، گفت: کمتر از ۱۰ کلونی در شهر‌های نوشهر (۲ کلونی)، بابلسر، محمودآباد، جویبار، ساری، نور، چالوس و رامسر فعال هستند.
 
استاندار مازندران: محیط زیست تغییر رویه بدهد/ محیط زیست: بیشترین همکاری را با توسعه استان داریم/ شیلات: قیمت بچه‌ماهی افزایش یافت
اسحاقی البته همانطور که در نشست با خبرنگاران اعلام کرده بود، لازمه توسعه طرح ماهی در قفس‌های دریایی را اسکله‌های پشتیبان عنوان و تصریح کرد: تا زمانی که زیرساخت آماده نباشد و اسکله پشتیبان قفس در نقاط مشخص شده‌ی استان عملیاتی نشود؛ ما به تناژ مد نظر اقتصاد مقاومتی دست پیدا نمی‌کنیم. (حدود دو برابر تناژ فعلی)

اسحاقی با اعلام اینکه سال گذشته ۱۳ مزرعه فعال پرورش ماهیان در قفس‌های دریایی داشتیم، اظهار داشت: امسال فعلاً ۵ مزرعه  در حال ذخیره‌سازی هستند که فعالیت آن‌ها تا آخر دی ماه ادامه دارد و نهایتاً تا ۱۰ مزرعه می‌رسد. (امسال سرمایه‌گذاران به دلیل گران شدن بچه ماهی پای کار نیامدند).

مشکل اصلی کجاست؟

به گزارش آوای خزر، موضوعی که شاید باید در فرصت دیگری به آن پرداخته شود، نوع گونه‌هایی است که محیط زیست روی آن‌ها تأکید دارد، یعنی پرورش گونه‌های بومی مانند آزاد، خاویاری و دریایی که تأمین بچه ماهی‌های آن با مشکل مواجه است.

سرمایه‌گذاران، اما می‌خواهند قزل‌آلا پرورش دهند که محیط زیست هنوز مطالعات ارزیابی ریسک در این زمینه را به اتمام نرسانده است، با این حال در جهت همکاری با سرمایه‌گذاران، امسال به آن‌ها اجازه داده تا قزل‌آلا پرورش دهند.
 
استاندار مازندران: محیط زیست تغییر رویه بدهد/ محیط زیست: بیشترین همکاری را با توسعه استان داریم/ شیلات: قیمت بچه‌ماهی افزایش یافت
اینکه چرا باوجود اجازه محیط زیست، میزان قفس‌های دریایی کم  است را باید در افزایش قیمت بچه‌ماهی قزل‎‌آلا دانست که قیمت آن‌ها از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفته است.

باتوجه به سخنان مدیران کل شیلات و محیط زیست مازندران مشکلات زیرساختی، و عدم صرفه اقتصادی در شرایط موجود که مهمترین آن‌ها عدم اتمام مطالعات ارزیابی ریسک، نبود اسکله‌های پشتیبان، همکاری نکردن بانک‌ها با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، افزایش چند برابری خوراک آبزیان و افزایش قیمت بچه‌ماهی است، فعلاً بیشتر سرمایه‌گذاران رغبتی برای انجام فعالیت شیلاتی ندارند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار