دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
جاناتان، لاک‌پشت غول‌پیکری که در جزیره سنت هلن، قلمرو برون‌مرزی بریتانیا در اقیانوس اطلس جنوبی زندگی می‌کند، با حدود ۱۹۰ سال سن کهنسال‌ترین جانور زنده روی خشکی‌های زمین است.

به گزارش آوای خزر، به نقل از العربیه، برآورد می‌شود که جاناتان حدود سال ۱۸۳۲ در مجمع‌الجزایر سِیشلز اقیانوس هند متولد شد، و هنگامی که حدوده ۵۰ سالش بود همراه سه لاک‌پشت دیگر در سال ۱۸۸۲ به سنت هلن آورده شد. عکسی از جاناتان در سال ۱۸۸۶ وجود دارد که او را چهار سال پس از ورودش به سنت هلن نشان می‌دهد.

از آن زمان تا به حال، جاناتان در محل اقامت رسمی فرماندار سنت هلن زندگی می‌کند و تحت حمایت دولت بریتانیاست. این روزها به دلیل کهولت، جاناتان آب مروارید گرفته و نابینا شده است. او حس بویایی خود را نیز از دست داده است، که باعث شده نتواند غذا را تشخیص دهد. اما شنوایی‌اش هنوز عالی است.

از آنجا که جاناتان از نمادهای جزیره سنت هلن است، تصویرش روی سکه پنج پنی این جزیره نقش بسته است. وقتی که در فوریه ۲۰۱۴ ممالک مشترک‌المنافع بریتانیا در حال آماده‌سازی خود برای مسابقات ورزشی این اتحادیه بریتانیایی بودند، باتوم بازی‌ها سر راه خود به کشورها و قلمروهای دیگر به سنت هلن آورده شد، و فرماندار وقت جزیره در حالی که باتوم را به دست گرفته بود، در کنار جاناتان در محوطه فرمانداری عکس گرفت.

کهنسال‌ترین جانور روی زمین با ۱۹۰ سال سن را ببینید

بر اساس رکوردهای جهانی گینس، رکورد کهنسال‌ترین لاک‌پشت جهان در اختیار توئی مالیلا است که در سال ۱۹۶۶ در ۱۸۹ سالگی در تونگا درگذشت. اعتقاد عمومی بر این است که آدوایتا، لاک‌پشت غول‌پیکر باغ جانورشناسی کلکته در هند هنگامی که در سال ۲۰۰۶ درگذشت ۲۵۵ سال سن داشت.

لاک‌پشت‌ها در زیستگاه‌های متنوعی از جمله بیابان‌ها، علفزارهای خشک، درختچه‌ها، جنگل‌های همیشه سبز مرطوب، از سطح دریا تا کوهستان‌ها زندگی می‌کنند. بیشتر آنها زیستگاه‌های نیمه‌خشک را دوست دارند. امروزه تنها دو گونه زنده از لاک‌پشت‌های غول‌پیکر وجود دارد، و باقی در اثر فعالیت‌های بشری و مسائل دیگر منقرض شده‌اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار