دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
دیدگاه/
چه شد که استاندار مازندران از نقد رسانه‌ها به آمار پرندگان میانکاله رسید؟
استاندار مازندران رسانه‌ها را عامل عملکرد بد مسوولان دانست و از نگاه او، رسانه‌ها نباید بگذارند چنین مدیرانی در استان نفس بکشند. او در این میان اشاره‌ای به آمار پرندگان میانکاله هم داشت، اما به‌راستی چه شد که استاندار از نقد رسانه‌ها به میانکاله رسید و می‌خواست چه بگوید؟!
آوای خزرآزاده بابانژاد: ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ماه نخستین نشست هم‌اندیشی سید محمود حسینی‌پور نوری استاندار مازندران با مدیران خبرگزاری‌های استان، برگزار شد.

براساس هماهنگی قبلی، نشست خبری در کار نبود و جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص نداشت بلکه موضوع، بررسی چالش‌ها، ظرفیت‌ها و موانع پیش‌روی استان و راهکار‌های مقابله با موانع بوده است.

ابتدا مدیران خبرگزاری‌ها دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند و سپس استاندار مازندران سخنان خود را آغاز کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از سخنان سید محمود حسینی‌پور نماینده عالی دولت در مازندران در جمع مدیران خبرگزاری‌های استان است.

"نگاه ما آن است که در این جلسات از دیدگاه شما که به نوعی نمایندگان مردم و بازگوکننده اقشار مختلف مردمی هستید، برای حل مشکلات استفاه کنیم. "
 
چه شد که استاندار مازندران از نقد رسانه‌ها به آمار پرندگان میانکاله رسید؟

"یک سردرگمی در مدیران جهان مشاهده می‌شود و حتی اگر سراغ کشور‌های پیشرفته هم بروید، می‌بینید که مدیران آرامش ندارند و در یک بلاتکلیفی به سر می‌برند و وضعیت کنترل مردم سخت شد".

" در ایران نیز چنین مشکلاتی را داریم؛ اگر مجموعه مدیریتی نخواهد این مسایل را در رویداد‌های خود ببیند، محتوم به شکست است".
 
 "امروز فاصله‌ای بین مدیر و رسانه وجود ندارد، امروز هیچ‌کسی جرات ندارد که جلوی انتشار یک خبر را بگیرد به این دلیل که سازه اطلاع‌رسانی دنیا از شکل سنتی خود به شکل دیجیتال تغییر مکان داده است. "

" ما با یک انفجار بزرگ در عالم ارتباطات اجتماعی مواجهیم و باید خود را برای مواجهه با پدیده‌های نوظهور که عن‌قریب خواهند آمد، آماده کنیم. "
 
چه شد که استاندار مازندران از نقد رسانه‌ها به آمار پرندگان میانکاله رسید؟
" رسانه‌ها در جایگاه مدیریتی یک استان تاثیرگذار هستند، اما اینکه چه تاثیری می‌توانند در توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر منطقه داشته باشند مهم است و من در این حوزه با شما حرف دارم".

" واقعیت اینجاست؛ یک بررسی درباره علت عقب‌ماندگی استان داشتم و در این سه ماه [در حوزه رسانه]مشاهده کردم که رسانه‌های ما "یک لیدر و هدایتگر" ندارند در حالیکه در خیلی از استان‌ها وجود دارد".

" رسانه‌ها باید در کار خود بازنگری کنند. از نقد منصفانه و مشفقانه استقبال می‌کنیم و آن را در پیمودن مسیر توسعه استان، همراه خود خواهیم داشت. "

و در ادامه می‌گوید: " فضای تخریب در مازندران بیداد می‌کند، ما باید جایی "حد یقف"ی بگذاریم برای راه‌هایی که سال‌ها رفتیم و به جایی نرسیدیم. کجا دیدید در کشور نیرو‌های ارزشی سه قوه تا بدین مقدار با هم برای رفع مشکلات تلاش کنند، ما باید این امید را برای منافع انقلاب ایجاد کنیم و از تخریب پرهیز کنیم. "

" اگر بخواهیم تحولی در رسانه‌ها ایجاد کنیم، باید نشست‌های تخصصی بگذارید و به ما کمک کنید".
 
چه شد که استاندار مازندران از نقد رسانه‌ها به آمار پرندگان میانکاله رسید؟
 
" نگاه رسانه‌ها باید راهبردی شود، انتظار داریم که رسانه‌ها درباره مشکلات اساسی استان قلم بزنند و تخصصی بگویند".

" سهم مازندران از جنگل الهی صفر است و اقتصاد جنگل نداریم، در اقتصاد دریا هم اگر بنادر را نداشتیم، دیگر چیزی نمی‌ماند، و ما اکنون ۱۰ درصد از اقتصاد دریا را استفاده می‌کنیم"؛
 
و اینجاست که استاندار مازندران به موضوع میانکاله اشاره می‌کند: " در همین میانکاله؛ آخرین جلسه‌ای که با سازمان حفاظت محیط زیست در تهران داشتیم؛ آماری را از میانکاله به آن‌ها ارائه دادم که تعجب کردند"!

گفتم: "بعد از انقلاب تاکنون، یک رقم بالای بودجه‌ای را هر ساله برای میانکاله هزینه کردیم، غیر از اینکه ما از میانکاله نگهداری کردیم و سالانه یک تعداد شکارچی غیرمجاز آنجا شکار می‌کنند و آبروی جمهوری اسلامی را می‌برند و خودشان یک جریانی درست می‌کنند و تمام رسانه‌های بین‌المللی می‌نویسند که در میانکاله فلان و بهمان شده است! آیا سود دیگری از میانکاله برده‌ایم"؟

"اگر میانکاله را هر کشور اروپایی داشت به تنهایی خرج آن کشور را می‌داد، بیخ گوش میانکاله بهشهر قرار دارد و ببینید مردم آن در چه فقری زندگی می‌کنند. اینجا می‌تواند بهترین مرکز توریستی دنیا شود و همه علاقمندان به محیط زیست بیایند ".

"۵ میلیون در سال پرنده به میانکاله می‌آید و یک میلیون و ششصد - هفتصد هزار پرنده را شکار می‌کنند. دیگر چه بهره‌ای داریم از میانکاله"؟

و حالا استاندار مازندران با گفتن این بخش از سخنان خود - با فاکتور گرفتن از آمار اصلی مهاجرت پرندگان به میانکاله و تعدادی که شکار می‌شوند - واقعاً می‌خواست چه بگوید؟
 
چه شد که استاندار مازندران از نقد رسانه‌ها به آمار پرندگان میانکاله رسید؟
 
 او اظهار داشت: "چه‌قدر در این زمینه‌ها ما توانستیم در رسانه‌ها جایگاه پیدا کنیم؟ چه‌قدر این امتیازات استان را گفتیم؟ چه‌قدر فریاد زدیم؟ فریاد زدن فقط در حوزه سیاسی نیست. فریاد زدن در این است که از حق مسلم این مردم در این استان ما چه‌جوری دفاع بکنیم و به مسوولان بفهمانیم که آقای مسوول چرا نمی‌آیید از این امتیاز استفاده کنید"؟

"مقام معظم رهبری در آخرین سفرش در استان فرمودند: استانی که جنگل دارد، استانی که دریا دارد؛ مفهومی ندارد که فقیر داشته باشد".
 
" ما رسانه‌ها کجاییم؟ چه نقشی داریم در این حوزه؟ باید بازنگری کنیم. مسائل اصلی استان ما اینهاست این‌ها را باید فریاد بزنیم. این‌ها باید مطالبه‌گری شود. یک فیلم دو - سه دقیقه‌ای از تصرف ساحل در صدا و سیما پخش شد و منجر به دستور رییس جمهور برای آزادسازی سواحل شد".

"امتیازات بالایی برای استان داریم، از مسوولان مطالبه کنیم. بنده به راحتی می‌خواهم به شما بگویم! مقصر مسئولین را نمی‌دانم اگر در گذشته آمدند و کار‌هایی که شما گفتید را انجام نداده‌اند. مقصر شما‌ها را می‌دانم. شما نباید بگذارید اگر من مسوول گرایشم غیر از مسیر توسعه در استان است، نبایستی اینجا نفس بکشم".

"باید نقد کنید. باید فریاد کنید به آن مسوول که این مسیری که می‌روید اشتباه است، ریل را درست کن! اگر ناتوان باشم، باید بگذارم بروم. تعارف که نداریم "؛ و دو جمله پایانی آقای استاندار: "ما ظرفیت این را داریم که تا پنج سال آینده خود را به صدر استان‌های کشور برسانیم. اگر بگوییم "ما می‌توانیم" و پای کار بیاییم، حتماً موفق خواهیم شد. "

نقد‌های مختلفی را از جنبه‌های مختلف می‌توان بر نقد‌های استاندار مازندران در نخستین نشست او با رسانه‌ها داشت.
 
چه شد که استاندار مازندران از نقد رسانه‌ها به آمار پرندگان میانکاله رسید؟
 
در موضوع میانکاله، آنچه گفته شد را بنا بر رسالت اطلاع‌رسانی، تنها به مصاحبه خود با "کورس ربیعی" مدیر اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران، اکتفا می‌کنم.

آدرس الکترونیکی خبر:  https://www.avayekhazar.ir/000BQ1

این مصاحبه پس از پایان سرشماری پرندگان مهاجرانجام شده است که در بخشی از آن آمده است:

"تعداد پرندگان مهاجر به لحاظ گونه‌ای تفاوت خاصی با سال گذشته نداشته است؛ یعنی همان گونه‌های قبلی آمدند، اما جمعیت آن‌ها در مقایسه با میانگین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹، به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است".

" سال گذشته براساس پایشی که انجام دادیم؛ ۶۵۰ هزار پرنده زمستان‌گذران وارد تالاب میانکاله و خلیج گرگان، دامگاه‌های فریدونکنار، آب‌بندان‌ها و سواحل استان مازندران شدند، اما امسال این رقم به ۲۴۰ هزار پرنده رسیده است".

" این کاهش در اکثر گروه‌ها شامل چنگرها، فلامینگوها، باکلان‌ها، قوها، حواصیل، اگرت‌ها، کاکایی و پرستو‌های دریایی، کنار آبزی‌ها و انواع اردک وحشی، غاز‌ها و قو‌ها مشاهده شده است".

" براساس سرشماری انجام‌شده، امسال حدود ۱۰۷ هزار پرنده در میانکاله داشتیم که سال گذشته این میزان، ۴۰۰ هزار پرنده بوده است و می‌توانیم بگوییم امسال جمعیت آن‌ها در همه گونه‌ها به یک چهارم رسیده است".
 
چه شد که استاندار مازندران از نقد رسانه‌ها به آمار پرندگان میانکاله رسید؟
 
 حتی اگر تمامی پرنده‌هایی که طی سال در میانکاله زیست‌مندند را نیز محاسبه کنیم به عدد 200 هزار بال نمی‌رسیم و شاید، باز هم شاید در خوشبینانه‌ترین و رویایی‌ترین آمار از 10 سال پیش تاکنون به عددی که استاندار مازندران اعلام کرده‌اند برسیم.
 
درباره آمار شکار پرندگان نیز، رقمی که برای میانکاله اعلام شد و - بنا نداریم به تکرار آن بپردازیم - دور از تصور، واقعیت و حقیقت است و نمی‌توان چنین چیزی را حتی در افسانه‌ها باور داشت! مگر اینکه بخواهند به تخریب مردمان این سامان بپردازند!

 در پایان، ضمن احترام به سخنان قابل تأمل نماینده عالی دولت در استان که نیاز به بحث جداگانه‌ای دارد، از ایشان انتظار می‌رود نسبت به دریافت آمار از منابع معتبر اقدام کنند.

انتهای پیام/۱۰۰۱
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار