دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
بهشتیان دست‌های "دهنده" دارند
آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت
مراسم تجلیل از پیشگامان و پشتوانه‌های حوزه سلامت مازندران با شکوه خاصی برگزار شد، قدردانی از آن‌هایی که با وجودشان بوی بهشت را استشمام می‌کنی و تداعی این روایت که بهشتیان دست‌های "دهنده" دارند.
به گزارش آوای خزر از ساری، همایش تجلیل از خیرین سلامت مازندران، یک‌شنبه‌شب با حضور نماینده، ولی فقیه در استان، استاندار، مدیران شبکه بهداشت، جهادگران و نیکوکاران حوزه سلامت مازندران در سالن مصباح دانشگاه پیامبر اعظم (ص) واقع در خزرآباد ساری برگزار شد.

چهره‌های شاخص در کنار چهره‌های جدید که برای سلامت هم‌وطنان خود دغدغه دارند، تماشایی است. در بین آن‌ها گروه‌های سنی جوان و میانسال و کهنسال را می‌بینی. آقا و خانم دکتری که حاصل زندگی مشترک آن‌ها یک فرزند است که برای رفاه حال فرزندانی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند، اندوخته‌های خود را در این راه خیر اهدا می‌کنند.

سخت به تو پاسخ می‌دهند و برای کار خیر خود دلیلی جز رضایت خداوند ندارند، از مصاحبه می‌گریزند و می‌خواهند در همین حد که به یک همایش دعوت شده‌اند و نامی از آن‌ها در دل بسیاری دیگر از خیران برده می‌شود، اکتفا کنند؛ که همین را هم چندان مایل نیستند.

نه عکسی و نه حرفی، می‌گویند؛ خدا می‌داند، خدا می‌بیند، خدا حساب می‌کند، خدا برکت می‌دهد و خدا آرامش می‌بخشد. این‌ها را باید مدام تکرار کرد.
 
غرفه‌های مختلفی از شبکه‌های بهداشت و درمان استان مازندران در سالن مصباح برپا شده بود و هر کدام از شهرستان‌ها نیازمندی‌ها و توانمندی‌های شهرستان خود را به نمایش گذاشتند. استاندار مازندران و هیات همراه و خیران مدعو از این غرفه‌ها بازدید کردند. 

باید از مازاد‌های زندگی کم کرد

آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت

نماینده، ولی فقیه در مازندران با تبریک میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام و قدردانی از زحمات و نیت‌های پاک خیرین سلامت استان، معتقد است که اگر تجمل‌گرایی و لوکس‌بازی‌ها را اگر حذف کنیم، هیچ خلأیی در زندگی ما به وجود نمی‌آید جز اینکه زمینه برای انفاق بیشتر می‌شود.

آیت‌الله محمدی لائینی با بیان اینکه باید از مازاد‌های بی‌فایده و بی‌خاصیت و از گفتنی‌های بی‌ثمر دوری جست، اشاره‌ای به این جمله‌ی معروف استاد خود علامه کوهستانی داشت که "ضرر حرف لغو، کمتر از لقمه‌ی حرام نیست".

ایشان بار دیگر تاکید کرد که اگر از مازاد‌های زندگی کم کنیم؛ می‌توانیم بهره‌وری را افزایش بدهیم.

این عضو کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اهمیت و تاثیر کار نیک در سراسر زندگی دنیوی و اخروی افراد، از تمامی آن‌هایی که در ارتقای سطح سلامت جامع تلاش می‌کنند قدردانی و اعلام کرد که در بیش از دو سال گذشته که همه‌گیری کرونا را داشتیم؛ مردم مازندران ۷۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت استان کمک کردند.

خیران،خلأ‌های نظام سلامت را پر می‌کنند

آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت

استاندار مازندران مهمترین ارزش کار خیران سلامت را در این دانست که حضور به‌هنگام را در مقاطع بحرانی به‌ویژه در دو سال و نیم گذشته داشته‌اند و نسبت به ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی – درمانی در مناطق محروم اهتمام دارند.

سیدمحمود حسینی‌پور نوری خطاب به خیران سلامت اعلام کرد که شما نقش بی‌بدیلی را در سلامت جامعه دارید؛ کارتان ماندگار، عمل‌تان نیک و حرکت‌تان تاریخی است.

او معتقد است که خیران سلامت در دورانی پر از پلشتی‌ها و ناروایی‌ها و در دورانی که خیلی‌ها دنبال کسب مال و کسب قدرت از طریق مال هستند؛ اما آن‌ها در مسیر خدمت به مردم مظلوم و بی‌پناه هستند و این، خود بزرگترین فرهنگ‌سازی است.

نماینده عالی دولت در مازندران با توجه به وسعت مقوله سلامت و اینکه دولت‌ها هر چه‌قدر هم برای برقراری عدالت در سلامت تلاش کنند، اما باز هم خلأ‌های زیادی وجود دارد، پر کردن جا‌های خالی را با مشارکت خیران امکان‌پذیر دانست و گفت: خیران برای حس نوعدوستی، و رضایت خدا در عرصه‌های خدمت به سلامت جامعه حضور پیدا می‌کنند.

او در این بخش از سخنان خود با اشاره به وجود ۳ هزار و ۶۰۰ روستا در مازندران که مردمان برخی از روستا‌ها به دلیل نداشتن زیرساخت‌های بهداشتی باید با طی مسافت و سختی‌های فراوان به شهر مراجعه کنند، عنایت خیران به این مناطق را حائز اهمیت دانست و اظهار امیدواری کرد که به پشتوانه مشارکت‌های مردمی و خیران سلامت، نیازمندی‌های روستا‌ها در بخش سلامت به پایین‌ترین حد برسد.

حسینی‌پور نوری با بیان اینکه باید فرهنگ وقف را گسترش دهیم، البته از افزایش این فرهنگ و سنت اصیل الهی در استان گفت و ماندگاری آن را در توانمندی خیران حوزه سلامت دانست؛ بدین معنا که در حوزه جذب و مشارکت سایر افراد به سمت مجمع خیران سلامت تلاش بیشتری صورت بگیرد.

خیران سلامت مازندران در سال گذشته 154 میلیارد تومان کمک کردند
 
آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه دولت و مردم در کنار هم می‌توانند زمینه کیفی و مفیدی را در حوزه سلامت ایجاد کنند، خیران را حلقه وصل بین مردم و دولت توصیف کرد که با مشارکت خود در ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، بخش از بار دولت در ارائه خدمات را کاهش می‌دهند.

فرهاد غلامی با عنایت به اینکه در تمام دنیا نیاز‌های حوزه سلامت فراوان و خدمات محدود است، افزود: در اینجا مشارکت مردمی خود را نشان می‌دهد و منشأ اثر می‌شود.

او در این زمینه اشاره‌ای به مشارکت مردم در پشتیبانی از دفاع مقدس داشت و آن را بارزترین نمونه حضور مردم در کنار دولتمردان توصیف کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: میزان مشارکت خیران سلامت در سال ۱۳۹۷ به عدد ۱۹ میلیارد تومان رسید و این رقم در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۷۶ میلیارد تومان افزایش بافت.

این مسوول با اعلام اینکه در سال گذشته در مجموع ۱۵۴ میلیارد تومان از سوی خیران استان مازندران به حوزه سلامت استان کمک شده است، میزان کمک‌ها در بخش درمان را ۴۹ میلیارد و بخش بهداشت را ۱۰۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

او با بیان اینکه سیر افزایش مشارکت خیران سلامت قابل توجه بوده است، کمک‌های آن‌ها را در بخش‌های تجهیزات، اعیان، عرصه و نقدی برشمرد.

۱۰ مرکز بهداشتی درمانی در دوران کرونا توسط خیران مازندران ساخته شد
 
آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت

مدیرعامل هیات امنای خیران سلامت مازندران با بیان اینکه خیران سلامت در دو سال و نیم گذشته باوجود مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا دست از تلاش و کار خیر برنداشتند، اعلام کرد که آن‌ها در این مدت، ۱۰ مرکز بهداشتی درمانی را به بهره‌برداری رساندند و تعداد زیاد دیگری پروژه نیمه‌کاره خیرساز را نیز در حال ساخت داریم.

تیمور طهماسب‌پور گفت: در مبارزه با ویروس کرونا اگر خیران سلامت به کمک حوزه سلامت نمی‌آمدند، نظام سلامت با چالش‌های بسیاری مواجه بود و نمی‌توانست از پیک‌های سخت بیماری عبور کند.

او از پخش یک کلیپ مربوط به کمبود تجهیزات در بیمارستان رازی قائمشهر گفت که بسیاری از خیران را به سمت تامین تجهیزات در این مرکز و در سایر مراکز از رامسر تا گلوگاه کشاند به طوری‌که استرس را در بیماران بستری کاهش داد و آرامش نسبی برقرار شد.

این خیر مازندران با اشاره به تامین چندین دستگاه دیالیز برای ۸۰ بیمار دیالیزی شهرستان محمودآباد توسط خیران گفت و توضیح داد که این بیماران باید هفته‌ای سه روز به شهر‌های دیگر می‌رفتند و هم هزینه، هم وقت و هم احتمال خطرات جاده‌ای را به جان می‌خریدند، اما خیران به میدان آمدند و این، تنها بخشی از تمام خدمات خیران سلامت مازندران به مردم است.

مدیرعامل هیات امنای خیران سلامت مازندران اعلام کرد که در ۱۸ شهرستان استان شعبه دارند و هر شعبه منشأ اثرات خیر برای منطقه خود و سایر مناطق بوده‌اند.

مشارکت اجتماعی پشتوانه نظام است

آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت

عضو هیات مدیره مجمع خیران سلامت مازندران در سخنانی به توصیف و بیان ویژگی‌های بهشتیان از نظر امامان معصوم پرداخت و گفت: آن‌ها وجهی منبسط دارند و انسان‌ها را به یک زندگی پویا دعوت می‌کنند، زبان تکریم و انسانیت و قدردانی و قلبی رحیم و دستی "دهنده" دارند.

فرهنگ بابامحمودی با بیان اینکه انسان با مال، جان و فرزند آزمایش می‌شود، از خیران که از مال خود می‌گذرند به عنوان انسان‌های باکمال نام برد که در بحبوحه مشکلات کرونا از تهیه گان، دستکش و ماسک تا تامین و خریداری دستگاه‌های کمک‌تنفسی و سایر تجهیزات به میدان آمدند.

او دلیل برگزاری این همایش را حاصل تلاش انسان‌هایی دانشمند، و نیکوکار برای از بین بردن یک بیماری عنوان و اظهار کرد: باید از دولت سیزدهم قدردانی کنیم که موانع تامین واکسن را کنار زد و به سرعت نسبت به واردات آن اقدام کرد.

این عضو هیات مدیره مجمع خیران سلامت مازندران با بیان اینکه شیوع بیماری‌های نوظهور، چون کرونا که به شکل‌های مختلف همچنان ادامه دارد، پیرشدن جمعیت، تک‌فرزندی، تجارت جهانی، و گران‌شدن خدمات سلامت را ازجمله چالش‌های جدید سلامت برشمرد.

بابامحمودی در کنار هم قرار گرفتن علم و اندیشه و مشارکت اجتماعی را به عنوان پشتوانه‌های نظام از شاخصه‌های ارزشمندی دانست که هیچ قدرتی توان مقابله با آن را ندارد.

خیران با خدا معامله می‌کنند
 
آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت
محمد رودباری نماینده خیران سلامت مازندران نیز در سخنانی به بیان ویژگی‌های خیران و اجر و پاداش دنیوی و اخروی که شامل حال آن‌ها می‌شود، پرداخت و گفت: خیران حتی از اینکه نام آن‌ها برده شود دوری می‌کنند، اما برای تشویق افرادی که می‌خواهند وارد این جرگه شوند، نیکوست که چنین همایشاتی در جهت تجلیل و بزرگداشت خیران برگزار شود.

او با بیان اینکه در دوران کرونا همت مضاعفی را از خیران سلامت در مازندران شاهد بودیم و آن‌ها صحنه‌های زیبایی از ایثار و همدلی را به نمایش گذاشتند، از تلاش خداپسندانه و بی‌منت آن‌ها قدردانی کرد.

رودباری با تاکید بر اینکه خیران با خدای خود معامله می‌کنند و مال و اندوخته خود را در راه رضای او و خلق او به کار می‌گیرند، اظهار داشت: آنچه که خیران را به سمت کار خداپسندانه سوق می‌دهد، ایثار و خدامحوری و گذشت و احساس رضایتمندی درونی است.
 
این خیر ارزشمند مازندران گفت: توفیق اگر رفیق راهمان نبود، نمی‌توانستیم قدم از قدم برداریم و باری هرچند کوچک از دوش نظام سلامت برداریم.
 
آنچه در مراسم تجلیل از خیران سلامت مازندران گذشت
به گزارش آوای خزر، در پایان مراسم تجلیل از خیران سلامت استان مازندران ضمن اهدای لوح سپاس به پیشگامان همیشه در صحنه نظام سلامت، تفاهمنامه همکاری بین مجمع خیران سلامت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره احداث مرکز خدمات جامع سلامت شماره 3، پایگاه بهداشتی شماره 5 و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرستان ساری، به امضا رسید.
 
استاندار مازندران در بازگشت از مراسم، به سالن ورزشی دانشگاه پیامبر اعظم رفت و دقایقی را در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقات فوتسال جام رمضان حضور داشت. او همچنین سری به سالن تیراندازی دانشگاه زد و دقایقی را نیز به بازدید از خوابگاه خواهران این دانشگاه اختصاص داد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار