دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
پژوهشگران با الهام ساختار نانوحفره‌ای موجود در پوست نوعی سوسک هرکول، موفق به طراحی حسگری شدند که رطوبت را به سرعت و با دقت بالا شناسایی می‌کند.

به گزارش آوای خزر؛ سوسک هرکول بومی آمریکای جنوبی دارای ویژگی شگفت‌انگیزی است. این سوسک می‌تواند رنگ پوسته خود را بسته به شرایط رطوبت خارجی تغییر دهد. این قابلیت به این دلیل است که داخل پوسته بدن سوسک از ساختار شبکه‌ای متخلخل با سوراخ‌های مربع تشکیل شده است.

هنگامی که نور با طول موج‌های خاص به پوسته برخورد می‌کند، آنها را منعکس کرده و رنگ‌های مختلفی را نشان می‌دهد. این طول موج‌ها بسته به رطوبت تغییر می‌کند. به تازگی حسگری توسط محققان طراحی شده که مانند این سوسک بسته به رطوبت تغییر رنگ می‌دهد. این حسگر با سرعت ۱۰۰۰۰ برابر بیشتر از حسگرهای نوری معمولی تغییر رنگ می‌دهد.

این تیم تحقیقاتی در POSTECH به رهبری جانسوک رو ازگروه مهندسی شیمی و گروه مهندسی مکانیک، حسگر رنگ سنجی فوق‌العاده سریع و پاسخگو به رطوبت ایجاد کرده است. یافته‌های این گروه در قالب مقاله‌ای با عنوان Disordered-nanoparticle–based etalon for ultrafast humidity-responsive colorimetric sensors and anti-counterfeiting displays در Science Advances منتشر شده است.

حسگرهایی که از نور استفاده می‌کنند در حال حاضر در زندگی روزمره ما برای اندازه‌گیری الکتروکاردیوگرام و کیفیت هوا استفاده می‌شوند. این حسگرها از نور برای تشخیص تغییرات محیط اطراف خود و تبدیل آنها به سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از یک لایه نانوذرات فلزی نامنظم – هیدروژل کیتوزان – و یک بستر بازتابنده، یک حسگر رنگ‌سنجی ساخته، که از ساختار فلز- هیدروژل-فلز تشکیل شده است. هنگامی که رطوبت خارجی تغییر می‌کند، فرکانس رزونانس حسگر به دلیل ویژگی هیدروژل کیتوزان تغییر می‌کند که در حالت مرطوب متورم می‌شود و در حالت خشک به طور مکرر منقبض می‌شود.

این حسگر جدید دارای سرعت فوق‌العاده بالایی است که ۱۰۰۰۰ برابر سریع‌تر از حسگرهای نوری مبتنی بر تداخل‌سنج معمولی Fabry-Pero است. این سرعت واکنش بالا به لطف فضای متخلخل بین نانوذراتی است که حسگر را تشکیل می‌دهند، دقیقاً مانند پوسته سوسک که بسته به رطوبت رنگ‌ها را تغییر می‌دهد./ثریا

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار