دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
آبی بیکران همچنان قربانی می‌گیرد
۲۲ نفر در دریای مازندران غرق شدند/چرا محمودآباد بیشترین غرقی‌های مازندران را دارد؟
دریای خزر آرام و قرار ندارد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون، ۲۲ نفر در این پهنه‌ی آبی خیال‌انگیز، در حوزه جغرافیایی مازندران غرق شدند و شهر ساحلی محمودآباد شاهد بیشترین آمار غرقی‌ها بوده‌است؟

به گزارش آوای خزر، تابستان که می‌شود، شنا در دریا، رودخانه‌ها، استخر و آببندان‌ها یکی از تفریحات سالم است، اما این خوش‌حالی اگر با بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری همراه شود، واقعا باید پرسید؛ تفریح به چه قیمتی؟

بارها و بارها شاهد بی‌توجهی گردشگران به هشدارهای دریایی بودیم، ورود ناشیانه به دل امواج و درگیری با ناجیان غریق و در نهایت، گاه اتفاقی که می‌افتد هرگز قابل جبران نیست.

این‌روزها؛ اورژانس، پزشکی قانونی، و هیات نجات غریق در بحث غرقی‌ها فعالیت گسترده‌ای دارند. هلال احمر، نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سپاه، دستگاه‌های امنیتی، سازمان تبلیغات و ... نیز به نوعی خاص درگیر طرح‌های دریا و کنترل رویدادها در سواحل استان هستند.

مازندران با ساحل 340 کیلومتری، 400 نقطه شناممنوع در سواحل دارد. از آغاز طرح‌های دریا و مجاز بودن شنا در مناطق امن تا روز سه‌شنبه 14 تیرماه، به گفته رئیس هیات نجات غرق استان مازندران، 21 نفر در دریای کاسپین حوزه جغرافیایی مازندران غرق شدند.

آوای خزر: هنگام انتشار خبر، باخبر شدم که امروز 15 تیرماه، پیکر بی‌جان پیرمرد 75 ساله مشهدی، در سواحل بابلسر، کام خانواده‌اش را از سفر به شمال، تلخ کرد. با این حساب، شمار غرقی‌ها در 1401، تا امروز به 22 تن رسیده است.

22 نفر در دریای مازندران غرق شدند/چرا محمودآباد بیشترین غرقی‌های مازندران را دارد؟

نقی کریمیان به خبرنگار ما اعلام کرد: هیچ‌کدام از فوتی‌ها در داخل طرح نبودند، 5 نفر نیز در آب‌های چالوس، بابلسر، نوشهر، رامسر و عباس‌آباد بر اثر تصادف دریایی، ماهیگیری و یا مشکوک به خودکشی، غرق شدند.  

او تصریح کرد: ناجیان غریق استان به تعداد 950 نفر از 8 صبح تا 8 شب و حتی بیشتر، باهدف پیشگیری از حوادث، و نجات جان هم‌وطنان در سواحل استان به خدمتگزاری مشغولند اما این تعداد نیرو همچنان کافی نیست و دست کم 500 نیروی دیگر باید به‌کارگیری شوند.

آوای خزر: این افزایش نیرو، هماهنگی‌های لازم به ویژه بحث تامین منابع را می‌طلبد که هنوز مطالبات معوق تعدادی از ناجیان غریق، باقی مانده است.

رئیس هیات نجات غریق استان مازندران با بیان اینکه با دست خالی در حال خدمت بوده و همیشه در میدان هستیم، عنوان کرد که نجات یک نفر از غرق‌شدگی و مرگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این موضوع قابل توجه است که در سواحل دارای طرح و خارج از طرح دریای مازندران، از ابتدای سالجاری تاکنون 315 نجات‌یافته داشتیم و این در حالی است که ناجیان غریق از امکانات بویه، لباس و تجهیزات مناسب، محروم هستند.

او در پاسخ به این سوال که بیشترین غرقی‌ها به تعداد 6 نفر را در محمودآباد داشتیم و علت چیست، اظهار داشت: افراد غیربومی بسیاری از دریای محمودآباد استقبال می‌کنند و با هر وضعیت جوی حاضرند وارد دریا بشوند. حتی با ناجیان غریق درگیر می‌شوند. مکان‌های دنج فراوانی دارد و قابل کنترل نیست لذا در این شهرستان نیاز است که اگر به‌عنوان نمونه؛ 200 نیرو داریم، باید حداقل 350 نیرو مستقر کنیم تا کنترل آن بهتر باشد.

22 نفر در دریای مازندران غرق شدند/چرا محمودآباد بیشترین غرقی‌های مازندران را دارد؟

رئیس اورژانس 115 مازندران درباره تعداد اعزام‌هایی که در سال جاری انجام شده است، اعلام کرد: امسال، براساس اعزام‌هایی که به مناطق ساحلی انجام گرفت؛ متاسفانه 18 غرقی گزارش شد که کار احیا اثری نداشت.

 رضا حبیبی ساروی به خبرنگار ما گفت: شهرستان محمودآباد بیشترین غریق را با 8 مورد داشت(دو غرقی در فروردین ماه و پیش از آغاز طرح‌های دریا بوده است).

او که روز گذشته بازدیدی از سواحل استان و ازجمله محمودآباد داشت؛ از اهالی مازندران و گردشگران خواست که اگر شنا بلد نیستند و یا حتی نسبت به آن آشنایی دارند، حتما برای استفاده از دریا از ناجیان غریق راهنمایی بگیرند.

فرماندار محمودآباد نیز در نظارت از سواحل محمودآباد، یکی از مشکلاتی که سبب شده است تا این شهرستان بیشترین غرقی را داشته باشد، وجود یکسری پلاک‌های ثبتی شخصی عنوان کرد که مشکلات حقوقی را در پی داشته است، با این حال، آنطور که او اعلام کرده؛ اخیراً نسبت به مسدود کردن نقاط کور و 80 درصد از نقاط ممنوعه شنا اقدام شده است.

روح‌الله علیزاده به خبرنگار ما گفت: محمودآباد نزدیکترین شهر ساحلی به تهران است و در روزهای تعطیل و غیر از آن حتی شده یک بعد از ظهر را هم به ساحل می‌آیند و برمی‌گردند و متاسفانه مناطقی داریم که به دلایل حقوقی تحت کنترل ما نیست و روی آنها بحث داریم.

22 نفر در دریای مازندران غرق شدند/چرا محمودآباد بیشترین غرقی‌های مازندران را دارد؟

او اعلام کرد: در سواحل محمودآباد، 130 نجات غریق داریم، متاسفانه برخی گردشگران با آنها  همراهی نمی‌کنند و همین روز دوشنبه سه ناجی غریق نتوانستند یک گردشگر را راضی کنند که وارد امواج دریا نشود، به هشدارها گوش نداد و در یک لحظه غفلت، جان خود را از دست داد.

فرماندار محمودآباد ادامه داد: "کنار تابلوی شنا ممنوع، در جایی که پرچم سیاه قرار دارد و هیچ قایق و جت‌اسکی در آن محدوده نیست، افراد بدون هیچ توجهی وارد دریا می‌شوند، ما که نمی‌توانیم برخورد فیزیکی با آنها داشته باشیم اما شاهدیم که بعضاً با نجات غریق درگیر شده و ضرب و شتم می‌کنند، از افراد ضارب شکایت کردیم و برخی موارد منجر به بازداشت آنها شد".

علیزاده می‌گوید: محمودآباد 23 کیلومتر ساحل دارد، دو طرح دریا در سرخرود و محمودآباد راه‌اندازی شده است. سال گذشته 23 غریق داشتیم و امسال از آغاز طرح تا 14 تیرماه، 5 غرقی داشتیم. روزهایی که شنا مجاز است مشکل غرقی نداریم با این حال، ممکن است هر لحظه به دلیل آشنا نبودن افراد به شنا و شرایط ناپایدار دریای خزر، متاسفانه حوادث غرق‌شدگی داشته باشیم.

او از همه آنهایی که برای گردشگری دریایی وارد سواحل محمودآباد می‌شوند خواست که حتما از شنا در مناطق ممنوعه شنا خودداری کنند و به جای آنکه نجات غریق را یک مانع برای استفاده از دریا ببینند، یک راهنمای مطمئنی بدانند که حافظ جان آنهاست.

22 نفر در دریای مازندران غرق شدند/چرا محمودآباد بیشترین غرقی‌های مازندران را دارد؟

باتوجه به اینکه برخی غرق‌شدگی‌ها مشکوک به خودکشی است، در این باره روابط عمومی پزشکی قانونی اظهار می‌دارد: " تا کنون دو مورد غرقی خودکشی در سواحل غرب استان تایید شده است، همچنین یک مورد غرقی بر اثر تصادف دریایی(جت اسکی) بوده است، یک مورد نیز فردی برای ماهیگیری رفته بود و غرق شد).

حسین سعادت‌فر به خبرنگار ما گفته است که علاوه بر این چهار نفر، متاسفانه از آغاز طرح دریا در مازندران (سال 1401) به طور صد درصدی، 16 نفر به دلیل غرق‌شدن در دریا جان خود را از دست دادند.

او این را هم اضافه کرد که موارد خودکشی پروسه جدایی دارد که مهمترین آن کالبدشکافی و تحقیقات قضایی است و تا این مراحل – که زمان‌بر هم هست - انجام نشود، نمی‌توان به طور صد درصدی آماری ارائه کرد.

به گزارش آوای خزر، با توجه به آمار ارائه شده که برخی از آغاز طرح دریا و برخی از ابتدای سالجاری تاکنون بوده است، در مجموع امسال 21 نفر در دریای کاسپین حوزه جغرافیایی استان مازندران غرق شدند و 315 نفر نیز نجات یافتند.

انتهای پیام/1001/آزاده بابانژاد

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها