دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۲
رئیس ستاد نماز جمعه ساری:
رئیس ستاد نمازجمعه ساری با بیان اینکه همه باید با نماز جمعه آشتی کنند، افزود: مصلی قلب فرهنگی شهر است و باید جریان‌سازی‌هایی که به گره‌گشایی از مسائل روز کمک می‌کند در آن شکل بگیرد.
به گزارش آوای خزر، ۵ مردادماه ۱۳۵۸ نخستین نماز جمعه پس از انقلاب به امامت آیت الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد.  

۱۸ آبان ۱۳۵۸، نخستین نماز جمعه مازندران نیز به امامت آیت‌الله هادی روحانی در بابل اقامه شد و ۲۴ تیرماه ۱۳۵۹، دومین نماز جمعه این استان به امامت زنده‌یاد آیت‌الله نورالله طبرسی در ساری برگزار شد.

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، خبر تلخ درگذشت این عالم ربانی مخابره شد. چهار روز پیش از آن و در پی نامساعد بودن وضعیت جسمانی ایشان و از آنجا که توانی برای حضور ایشان در مصلی به عنوان امام جمعه ساری و نماینده، ولی فقیه در استان نبود، لذا از سوی مقام معظم رهبری، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی به عنوان نماینده، ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری منصوب شد.

با آمدن ایشان و در حالی که توجه به خدمات مردمی و صادقانه، پدرانه و مدبرانه زنده‌یاد طبرسی مورد تاکید قرار گرفته بود، و در پی شیوع کرونا، مصلی ساری همانند دوران جنگ، اما این‌بار بر حسب ضرورت و اقتضا، به محلی برای پشتیبانی از جبهه مدافعان سلامت تبدیل شد و یکی از مهترین آن‌ها نیز آغاز واکسیناسیون همگانی بود.

به گفته رئیس ستاد نماز جمعه ساری، واکسیناسیون سبب شده بود تا افرادی که هرگز پایشان به مصلی باز نشده بود، وارد این محیط معنوی شوند، عکس شهدا را ببینند، فضاسازی‌ها را ببینند و حتی در این فضا عکس یادگاری بگیرند.

میثم تبریزی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت؛ از نگاه نماینده، ولی فقیه در مازندران به کارکرد‌های مصلی گفت؛ کارکردی که مصلی را به جایگاهی معنوی و اجتماعی  فرهنگی در کنار هویت اصلی آن یعنی عبادی – سیاسی تبدیل کرده است.

در این مکان شاهد حضور کودکان و نوجوانان بسیجی هستیم که به صورت رایگان در کلاس‌های رزمی شرکت می‌کنند و صدای شور و نشاط آنها، صدای دوستی، برادری و برابری است.

او با بیان اینکه درب مصلی تنها در روز جمعه باز نیست و مصلی همه روزه پذیرای اقشار مختلف برای کار‌های انقلابی، ارزشی و ولایی است، از نگاه آیت‌الله طبرسی نسبت به این موضوع گفت که ایشان معتقدند؛ مصلی باید جایگاهی باشد که مردم در آن رفت و آمد کنند، با آن اخت شوند چرا که اینجا قلب فرهنگی و معنوی شهر است و بهترین‌ها انسان‌ها در نماز جمعه شرکت می‌کنند.

رئیس ستاد نماز جمعه ساری البته این را هم به گفته‌اش اضافه کرد که آیت‌الله محمدی لائینی از درب مسوولان وارد مصلی نمی‌شود بلکه همانند مردم از درب عمومی وارد می‌شود؛ چه اینکه در بدو ورود به مصلی نخستین سوالش این بود که درب مردم کدام است؟

این مسوول ادامه داد: اگرچه وقفه دو ساله در برگزاری نماز جمعه به دلیل شیوع کرونا را داشتیم، اما جمعیت نمازگزاران به ویژه در بخش خواهران هر هفته بیشتر می‌شود و آرام‌آرام با حضور باشکوه مردمی، برپایی این فریضه عبادی – سیاسی به روز‌های اوج خود باز می‌گردد.
 

تبریزی از برگزاری هر هفته‌ی میز خدمت در مصلی و البته رقابت ادارات در برپایی این فرصت مردم‌محوری و همچنین از سخنرانی مسوولان در پیش از خطبه گفت که گاهی به سه سخنران هم می‌رسد و محدودیتی از این جهت وجود ندارد.

دلیل او این است که اولا تریبون نماز جمعه در اختیار همه است و دوم اینکه مردم از حضور مسوولان خرسندند؛ مردم با آن‌ها بی‌واسطه سخن می‌گویند و بی‌واسطه نیز سخنان مسوولان را می‌شوند.

تبریزی تاکید دارد که همه باید با نماز جمعه آشتی کنند؛ سفید و زرد و خاکستری نداریم و مصلی مکانی است برای حضور همه اقشار با هر تفکری که دارند؛ و باید کاری کنیم که نماز جمعه از غربت و مظلومیت بیرون بیاید.

این عضو ستاد نمازجمعه ساری معتقد است که ویژه‌برنامه‌های متنوع در مناسبت‌های مختلف مانند مراسمات محرم و صفر، رمضان و شعبان و غدیر و ... در مصلی، یک نهضت بزرگ مهدوی و امام زمانی را دنبال می‌کند و مصلی می‌تواند با گسترش چنین برنامه‌هایی و بردن آن به سمت دیگر کاردکرد‌های مردم‌پسند و ارزشی به یک مرکز بزرگ سیاسی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود که مردم به آن اعتماد داشته باشند.

او همچنین از توجه ستاد به پیران نمازگزار گفت که برای رعایت حال آن‌ها هم وضوخانه سیار در ورودی مصلی قرار داده می‌شود و هم صندلی ویژه برای افرادی که توان نشست و برخاست ندارند، تدارک دیده شد.

تبریزی البته این را هم گفت که خدمات خیران منشأ اثر است و در مسائل فرهنگی و تجهیز بخش‌های مختلف مصلی هزینه می‌شود چه اینکه فضای مصلی باید در شأن نمازگزاران باشد و و آن‌ها به سختی نیفتند، در این زمینه حتی "مهد آدینه" نیز برپا شده است تا مادران و پدران نگران فرزندان خردسالی که به همراه آورده‌اند، نباشند.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه ساری، بار دیگر پنجم مردادماه سالروز تاسیس نخستین نماز جمعه پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و امیدواری کرد، بیان مباحث علمی و فقهی، حضور هیات امنای مساجد، پایگاه‌های مساجد و حضور گروه‌های جهادی و قرآنی در مصلی مرکز مازندران به سایر مصلی‌های استان نیز تسری یابد.

به گزارش آوای خزر، ۴۷ مسجد، تکیه و حسینیه مازندران با نزدیک به ۳ هزار خادم، در روز‌های جمعه، میزبان نمازگزاران است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار