دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
ازجمله اقدامات دولت سیزدهم اصلاح ساختار یارانه‌ای به کالاهای اساسی ازجمله دارو بود که در قالب طرح دارویار اجرایی شد. طرحی که با هدف اصلاح سیاست‌های اختصاص ارز به حوزه دارو اجرایی شد و براساس آن ارز دولتی این حوزه حذف (به جز داروهای خارجی بدون مشابه داخلی و تجهیزات پزشکی) و قیمت دارو برای حمایت از تولید داخلی افزایش پیدا کرد.

به گزارش آوای خزر، روزنامه همشهری نوشت: اما برای تحمیل نشدن این هزینه‌ها به بیماران، مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی به انتهای چرخه تامین دارو یعنی بیمه‌ها منتقل شد و کلیه داروهای دارای افزایش قیمت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. مزایای آن هم توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این زیر پوشش حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، مهار قاچاق معکوس، رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج عنوان می‌شود.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت از همان ابتدا تأکید بر اجرای این طرح داشت و اجرا نشدن آن را تداوم چالش‌هایی می‌داند که ضرر بیماران و مشکلات بازار دارویی را ادامه‌دار می‌کند. چالش‌هایی ازجمله افت 75درصدی صادرات رسمی دارو، کمبود و کاهش ذخایر راهبردی دارویی کشور، آسیب به تولید داخل، از بین رفتن قدرت رقابت دارویی شرکت‌های ایرانی، قاچاق معکوس و رانت در حوزه تولیدکنندگان ماده اولیه دارویی ناشی از ارز ترجیحی و گرانفروشی. این در حالی است که دولت 73هزار میلیارد تومان برای دارویار اختصاص داده و در نهایت این طرح با تخصیص 4هزار میلیارد تومان پیش‌پرداخت به بیمه‌ها از 23تیرماه آغاز شد.

هر چند که هنوز مدت زمان زیادی از اجرای طرح نگذشته اما بسیاری از متخصصان حوزه دارو به‌ویژه طراحان این طرح اجرای آن را مناسب می‌دانند و دارویار را طرح برد- برد دولت و مردم در حوزه صنعت دارو عنوان می‌کنند، چرا که هم حمایت از تولیدکننده را دارد و هم براساس هدفگذاری‌ها، هزینه‌های پرداختی از جیب بیماران افزایش نخواهد داشت. از سوی دیگر توزیع عادلانه دارو هم محقق شده و همه افراد جامعه امکان برخورداری از پوشش بیمه‌ای داروها را دارند.

همچنین براساس این طرح، داروهای ضروری پرمصرف غیربیمه‌ای مشمول دریافت یارانه شده و بیمار هزینه مازاد برای تدارک آنها با نسخه نسبت به سال گذشته پرداخت نمی‌کند و بر این اساس دسترسی به کالاهای سلامت افزایش پیدا کرده است. در طرح دارویار داروهای پرمصرف بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و بیمار روند کاهشی را برای دریافت آنها از مسیر بیمه تجربه خواهد کرد. پرواضح است که پرداختی مردم در مورد این دسته از داروها (درصورت تهیه با نسخه) نه‌تنها افزایشی نخواهد داشت بلکه با روند کاهشی نیز روبه‌رو خواهد بود.

 

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار