دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
فرش به‌خصوص فرش‌های دستباف و پشمی گاهی به هر دلیلی حتی با یک آب ساده ممکن است بوی بدی بگیرد. برای از بین بردن بوی بد فرش در این مواقع راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

به گزارش آوای خزر، دلایل متعددی همچون ریخته شدن غذا، رطوبت، حیوان خانگی و ... می تواند در بروز بوی نامطبوع فرش دخیل باشد. زمانی که آب بر روی فرش ریخته می شود و فرش خیس می شود از آنجایی که تار و پود موکت ها و فرش ها محل تجمع گرد و غبار و بسیاری از حشره ها می باشد، محل مناسبی برای رشد کپک و قارچ ها ایجاد می شود و همین دلیل محکمی بر بوی بد فرش است. جمع شدن قارچ و کپک ها در فرش منجر به بروز بیماری هایی مثل استفراغ و اسهال می شود به خاطر همین است که آن دسته کودکانی که تازه راه افتاده اند در معرض این بیماری ها قرار دارند.

این بوی بد فرش اهالی خانه را کلافه خواهد کرد و مدام احساس می کنند که خانه کثیف است، مخصوصاً چنانچه شخصیت وسواسی داشته و روی پاکیزگی و تمیزی حساس باشند این بوی بد برایشان آزار دهنده خواهد بود. راهکارهای خانگی مختلفی برای از بین بردن بوی بد وجود دارد که در این مقاله سعی داریم به چند مورد از کلیدی ترین راهکارها اشاره ای داشته باشیم تا شما کاربران عزیز با به کارگیری آنها بوی بد فرش منزل خود را از بین ببرید.

با لیموترش بوی بد فرش را از بین ببرید

از راه های موثری که برای رفع بوی بد و نم فرش می توان به کار گرفت استفاده از لیموترش است. چرا که لیمو ترش منجر می شود که بوی نم فرش رفع شود، در این روش قبل از هر چیزی لیموترش را نصف کرده و آن را روی محل تولید بو و یا روی لکه ای که باعث بوی بد شده بگذارید با این کار شما عوامل اصلی بوی نم و تمامی باکتری های مولد از بین خواهند رفت بنابراین کافیست چند دقیقه لیموترش را روی فرش قرار داده و سپس اقدام به شستشوی آن بکنید ملاحظه می کنید که هیچ اثری از بوی نم فرش باقی نمانده است.

رفع بوی فرش با روغن اسانس

به کار بردن روغن اسانس از دیگر ترفند های رفع بوی نامطبوع فرش است برای اینکه قیمت برایتان ارزان تمام شود می توانید با جوش شیرین و یا سایر خوشبوکننده ها آن را ترکیب کنید. برای استفاده از روغن اسانس 15 یا 20 قطره از روغن را با جوش شیرینی به میزان 2.1 پیمانه مخلوط کرده و آن را به خوبی هم بزنید سپس این مخلوط را روی قسمت بو گرفته فرش ریخته و یا اسپری کنید و بگذارید دقایقی از ماندن آن روی فرش سپری شود و بعد اقدام به پاکسازی و جارو کردن فرش بکنید.

رفع بوی بد فرش با روغن ضروری

روغن ضروری از جمله روغن هایی است که از قسمت های معطر گیاه به دست می آید و بسیار فرار می باشد و این عامل باعث شده است که در صورت استفاده هیچ اثری از آن روی فرش باقی نمی ماند چنانچه جوش شیرین را با این روغن ترکیب کنید به راحتی می توانید بوی نامطبوع فرش را از بین ببرید. حتی می توانید از بوی گل مورد علاقه خود مثل یاسمن، رز و یا اسطوخودوس برای ترکیب با این روغن استفاده نمایید.

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد فرش

ساده ترین روش برای از بین بردن بوی بد فرش با استفاده از جوش شیرین می باشد. برای این کار کافیست مقداری از جوش شیرین را روی قسمتی از فرش که بوی نامطبوعی دارد بریزید و سپس با فرچه یا جارو مالش دهید. با این حال شما 50 درصد عملیات را روی فرش پیاده کردید بنابراین 24 ساعت منتظر بمانید تا جوش شیرین روی فرش باقی مانده و بعد از گذشت 24 ساعت با کمک یک جارودستی جوش شیرین را از سطح فرش پاکسازی کنید و سپس سطح پاکسازی شده را با یک دستمال نیمه خیس، دستمال بکشید. در نهایت اقدام به ریختن یک قاشق سرکه در یک لیوان بکنید و سپس محلول سرکه را روی فرش اسپری کنید و مدت زمان 15 دقیقه زمان بدهید و بعد اقدام به شستن فرش با شامپو و اسفنج کرده تا هیچ اثری از جوش شیرین و سرکه روی فرش باقی نماند. در نهایت ملاحظه می کنید که بوی نامطبوع فرش از بین رفته است.

رفع بوی نامطبوع فرش با بوراکس

ماده غیر سمی به نام بوراکس که در دسته نمک های قلیایی قرار داشته و خاصیت از این برندگی بوی نامطبوع فرش را در خود دارد. برای اینکه بخواهید بوی نامطبوع فرش را با استفاده از بوراکس از بین بروید کافی است مقداری از آن را روی فرش پاشیده و به مدت 30 دقیقه منتظر بمانید و سپس آن را با جاروبرقی جمع کنید. برای اینکه تاثیر بوراکس بیشتر از همیشه باشد می توانید از گل و یا روغن ضروری به کار ببرید تا رایحه خوش بوی روی فرش ایجاد شود.

از بین بردن بوی بد فرش با اسطوخودوس

خاصیت آرامش بخشی که در رایحه اسطوخودوس وجود دارد باعث رفع بوی نامطبوع فرش می شود قبل از هرچیزی بایستی به اندازه نصف پیمانه گلهای تازه اسطوخودوس را خرد کرده و داخل ها و بریزید و پس از له کردن آنها ملاحظه می کنید که بوی خوشی از آن ساطع می شود. در این مرحله بایستی به مقدار یک پیمانه جوش شیرین به گلهای اسطوخودوس بیافزایید و به خوبی آنها را ترکیب کنید و بعد این محلول را روی قسمت‌های بدبویی فرش بپاشید و بگذارید 30 الی 60 دقیقه روی فرش بماند. همانطور که می‌دانید جوش شیرین خاصیت از بین برندگی بوی بد را دارد و اسطوخودوس باعث خوش عطر شدن می‌شود چنانچه این محلول از شب تا صبح روی فرش باقی بماند نتیجه بهتری خواهید گرفت پس از اینکه مدت زمان معین سپری شد می توانید اقدام به پاکسازی فرش با جاروبرقی بکنید.

چگونگی رفع بوی نامطبوع رطوبت فرش پس از شستشو

بعضی مواقع پس از شستن فرش مخصوصآ در زمستان به خاطر اینکه به میزان کافی آفتاب به آن نمی خورد بوی بد یک رطوبتی به مشام می رسد که این بود پس از یک انتظار طولانی شاید به میزان کمی از بین برود چنانچه می خواهید هرچه زودتر از شر این بوی آزاردهنده خلاص شوید بایستی همانطور که پیش از این اشاره شد از موادی همچون روغن ضروری، اسطوخودوس و ... استفاده کنید.

رفع بوی بد فرش ناشی از ادرار سگ و گربه

این روزها نگهداری از حیوانات خانگی بیش از قبل در بین خانواده ها رایج شده است و بسیاری از افراد در خانه خود اقدام به نگهداری سگ یا گربه می کنند از معضلات بزرگی که این افراد دچار آن می شوند دفع ادرار و فضولات این حیوانات است، چرا که در مواقع بسیار زیادی شاهد ادرار کردن حیوانات در گوشه ای از خانه خود هستند که در نهایت با بوی بسیار بد و تندی مواجه می شوند و با ماندگاری بیشتر آزار دهنده تر می شود. از بین بردن بوی ادرار حیوانات خانگی بسیار سخت است، به همین منظور در سه مرحله شما را در رفع این مشکل یاری خواهد کرد.

اولین مرحله‌: چنانچه متوجه ادرار کردن حیوان خانگی خود روی فرش شدید بدون اینکه فرصت را از دست دهید یک پارچه و حوله برداشته و روی محلی که کثیف شده است قرار دهید با تمام توان خود فشار دهید با این کار باعث می شوید که تا حد زیادی ادرار حیوان خانگی جذب آن پارچه شود و در صورت اینکه از مکان دقیق ادرار حیوان خانگی مطلع نیستید و فقط بوی آن را احساس می کنید می توانید با حس بویایی خود آن را پیدا کنید چرا که بوی ادرار حیوانات بسیار تند و زننده است استفاده از چراغ های فرابنفش در پیدا کردن مکان دقیق ادرار بسیار کمک کننده است.

دومین مرحله: بعد از انجام مرحله اقدام به درست کردن محلولی با ترکیب آب و سرکه به نسبت مساوی در مرحله دوم کنید. و بعد محلولی که ایجاد شده است را روی محلی که ادرار حیوان خانگی قابل مشاهده است بریزید و بلافاصله با یک حوله و پارچه آن را خشک کنید.

سومین مرحله آخرین مرحله لازم است که کمی جوش شیرین را روی محلی که حیوان ادرار کرده است بریزید و بعد ترکیبی از 1 قاشق چای خوری ماده شوینده و تقریباً 1.4 پراکسید هیدروژن 3 درصد را روی جوش شیرین ریخته و با استفاده از انگشتان خود و یا یک برس جوش شیرین را در مایع حل کرده و بعد منتظر بمانید تا محل کثیف خشک شود البته این نکته را فراموش نکنید که حتماً اقدام به پوشیدن دستکش بکنید. چنانچه میخواهید سریع خشک شود می توانید از بخارشوی یا پنکه استفاده کنید پس از اینکه محل موردنظر خشک شد جوش شیرین به راحتی از سطح فرش جدا می شود و دیگر شاهد بوی نامطبوع فرش ناشی از ادرار حیوان خانگی تان نخواهید بود.

چند توصیه برای جلوگیری از بو گرفتن فرش

- حتما توجه داشته باشید که به محض ریختن مایعات روی فرش آن را خشک کنید. چرا که ماندن در فرش باعث ایجاد بوی بد در فرش می شود.

- زمانی که فرش را می شویید بیش از حد از مواد شوینده استفاده نکنید سعی کنید به حد کافی شامپو فرش استفاده کنید نه بیشتر نه کمتر و در نهایت زمانی که آبکشی می کنید کفی در روی فرش نمانده باشد.

  • پس از اینکه شستشوی فرش را تمام کردید اجازه دهید که کاملاً و به درستی خشک شود، به این نکته نیز توجه داشته باشید که جنسیت فرش در خشک شدن کامل فرش دخیل است و هر چقدر که فرش ضخیم تر باشد به همان اندازه دیرتر خشک می شود بنابراین در این مواقع فرش را باز کنید و اجازه دهید که آفتاب به آن بخورد و به طور کامل خشک شود./نمناک

انتهای پیام/1005

برچسب ها: بوی بد فرش ، لیمو ترش
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار