دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
اسکلت ۳۱۰۰۰ ساله یک فرد جوان که در غاری در اندونزی یافت شده و که پنجه پای چپ و بخشی از ساق پای چپ را ندارد، قدیمی‌ترین شاهد شناخته‌شده از قطع عضو را نشان می‌دهد.

به گزارش آوای خزر، به نقل از آسوشیتدپرس دانشمندان می‌گویند این قطع عضو هنگامی انجام شده است که این شخص کودک بوده است و این «بیمار» برای سال‌ها پس از قطع عضو به زندگی ادامه داده است.

دانشمندانی که یافته‌های بررسی‌شان دراین مورد را در ژورنال علمی Nature منتشر کرده‌اند، این جراحی پیش از تاریخ می‌تواند نشان دهد که انسان‌ها بسیار زودتر از آنچه تصور می‌رفت، به پیشرفت‌های پزشکی رسیده بودند.

تیم مالونی، باستان‌شناس در دانشگاه گریفیث در استرالیا و سرپرست این پژوهش می‌گوید پژوهشگران در حال کاوش در غاری در بورنئوی اندونزی در یک منطقه جنگل بارانی بودند که به خاطر داشتن برخی از قدیمی‌ترین نمونه‌های هنر سنگ مشهور است که به این قبر برخوردند.

قدیمی‌ترین قطع عضو جهان در اسکلت ۳۱۰۰۰ ساله کشف شد
عنوان

به گفته مالونی، گرچه اغلب بخش‌های اسکلت یافت‌شده سالم بود، پنچه پای چپ و بخش پایینی ساق پای چپ او وجود نداشت. پژوهشگران پس از معاینه جنازه به این نتیجه رسیدند که استخوان‌های پا نه پس از مرگ فرد از قبر خارج شده نه به علت حادثه‌ای از دست رفته است، بلکه این استخوان‌ها با دقت بریده شده‌اند.

باقیمانده استخوان ساق پا یک برش اریب تمیز را نشان می‌داد که بهبود یافته بود.  هیچ نشانه‌ای از عفونت وجود نداشت که در صورتی این کودک بوسیله حیوانی مانند تمساح گاز گرفته شده بود، انتظارش می‌رفت. همچنین نشانه‌هایی از شکستگی فشاری که در صورت ضربه خوردن به استخوان ساق در یک حادثه انتظارش می‌رود، دیده نمی‌شد.

به گفته پژوهشگران به نظر می‌رسید این فرد برای شش تا ۹ سال پس از این از دست دادن عضوش زندگی کرده ست و نهایتا در دوران جوانی به علت بیماری نامعلومی درگذشته است.

این دانشمندان نتیجه‌گیری می‌کنند که شواهد نشان می‌دهند که این آذوقه‌جویان پیش‌تاریخی آنقدر از پزشکی می‌دانستند که این جراحی را بدون از دست رفتن مرگبار خون یا عفونت انجام دهند. پژوهشگران نمی‌دانند چه نوع ابزاری برای قطع پای این فرد به کار رفته یا چگونه از عفونت جلوگیری شده است- اما حدس می‌زنند که یک ابزار سنگی تیز برای این کار استفاده اشت و اشاره می‌کنند که این منطقه حیات گیاهی غنی دارد که دارای خواص دارویی هستند.

مالونی در یک کنفرانس خبری گفت که این جراحی «تاریخ دانش پزشکی انسان و تحولات آن را بازنویسی می‌کند».

پیش از این کشف، قدیمی‌ترین نمونه قطع عضو در یک کشاورز فرانسوی مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش دیده شده بود که بخشی از ساعدش قطع شده بود. تصور دانشمندان این بوده است که شیوه‌های پزشکی پیشرفته حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش هنگامی که انسان‌ها به صورت جوامع کشاورزی یکجانشین شده‌اند، ایجاد شده‌اند.

اما این بررسی به شواهد فزاینده‌ای افزوده می‌شود که نشان می‌دهند انسان‌ها مراقبت از سلامت یکدیگر را خیلی زودتر در تاریخ آغاز کرده‌اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها