دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۱۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
رییس انجمن اپتومتری ایران در پاسخ به آوای خزر:
تعریف اپتومتری در نظام ارجاع ضرورت دارد/ تنبلی چشم را جدی بگیریم/ فعالیت ۳ هزار اپتومتریست در ایران
رئیس انجمن اپتومتری ایران با اعلام اینکه بیش از ۳ هزار اپتومتریست در کشور فعالیت دارند، تعریف این حرفه را در نظام ارجاع سلامت ضروری دانست و گفت: اگر در بخش تنبلی چشم نسبت به میانگین جهانی وضعیت مناسبی داریم، این به دلیل زحمات ارزشمند جامعه اپتومتری است.
آوای خزرسعید منصوری: ششمین سمینار اپتومتری مازندران با محوریت خشکی چشم و تازه‌های اپتومتری، پنج‌شنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ مهرماه در مجتمع آموزشی رفاه دانشجویان واقع در فرح‌آباد ساری برگزار شد.

جامعه اپتومتری کشور یک خانواده بیش از ۳ هزار نفری است که حدود ۳۰۰ نفر آن در مازندران فعالیت دارند.

رییس انجمن اپتومتری ایران در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که باتوجه به اجرای نظام ارجاع در برخی استان‌ها ازجمله مازندران، چرا فعالیت اپتومتری در این سیستم تعریف نشده است، با تایید این موضوع، اظهار داشت: جامعه اپتومتری نیز معتقد است که بنا نیست برای هر مسئله کوچک چشمی، بیماران به فوق تخصص قرنیه مراجعه کنند و در نوبت باشند. اپتومتری باید در سیستم نظام ارجاع تعریف شود، چنانچه ماما تعریف شده است.

دکتر جواد ملایی بیان کرد: طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "تشخیص بیماری‌های چشمی با اپتومتریست‌ها(بینایی سنج) است و اگر نیاز به جراحی دارد، باید به چشم‌پزشک ارجاع داده شود" به همین دلیل انجمن اپتومتری با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.
 
او با اشاره به اینکه بیماری‌هایی، چون آب مروارید، مشکلات قرنیه‌ای و شبکه‌ای از سوی اپتومتریست قابل تشخیص است، افزود: همانطور که رییس کل نظام پزشکی گفتند   اپتومتریست‌ها در خط مقدم تشخیص مشکلات بینایی و درمان آن قرار دارند و اگر در کشور شاهد کاهش تنبلی چشم نسبت به متوسط جهانی هستیم، این به دلیل حضور موفق اپتومتریست‌هاست. (سه و دو دهم درصد میانگین جهانی در برابر دو درصد میانگین ایران)
 
تعریف اپتومتری در نظام ارجاع ضرورت دارد/ تنبلی چشم را جدی بگیریم/ جامعه اپتومتری ایران ۳ هزار عضو دارد
رییس انجمن اپتومتری ایران گفت: متاسفانه در سیاست وزارت بهداشت به جای اینکه شرح وظایف افزایش پیدا کند و دکتری حرفه‌ای ایجاد شود، اما برخلاف کشورهایی، چون پاکستان و ترکیه، نه‌تن‌ها جلو نمی‌رویم بلکه کمی عقب‌تر هستیم.

این مسوول در پاسخ به سوالی درباره ضرورت استفاده از عینک آفتاب، اظهار داشت: با نازک شدن لایه ازن و آسیب‌رسانی اشعه فرا بنفش خورشید لزوم استفاده از عینک آفتابی بیشتر شده است. اکثر مشکلات قرنیه‌ای، ناخنک و آب مروارید حاصل اشعه ماورای بنفش خورشید است و آفتاب دلیل اصلی آن است، آن‌هایی که در معرض این تشعشعات قرار دارند و مرتب از عینک آفتابی استفاده می‌کنند ۲۰ تا ۳۰ سال مشکل آب مروارید آن‌ها عقب‌تر می‌افتاد.

دکتر ملایی، بهترین اقدام برای استفاده از یک عینک آفتابی مناسب را مراجعه به اپتومتریست و موسسات ساخت و فروش عینک‌های طبی دارای گواهینامه و پروانه بهداشتی عنوان و تصریح کرد: وقتی چشم در تاریکی قرار می‌گیرد مردمک چشم باز می‌شود و نور بیشتری وارد چشم می‌شود؛ عینک‌های قلابی سبب ورود تشعشعات با شدت بیشتر به چشم می‌شود یعنی نه‌تن‌ها غیر استاندارد هستند بلکه مضرات زیادی برای چشم دارند. (چشم را باز می‌کنند تا آفتاب با شدت بیشتری وارد چشم شود).

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کاهش درمان تنبلی چشم از نقاط پرافتخار جامعه چشم‌پزشکی، اپتومتری و همکاران بهزیستی کشور است، عنوان کرد: هر ساله در آبان‌ماه سازمان بهزیستی طرح‌هایی دارد که با کمک اپتومتریست‌ها وضعیت بینایی هم‌وطنان را در شهر‌ها و روستا‌ها چک می‌کند و این از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس انجمن اپتومتری ایران با بیان اینکه اگر تنبلی چشم به موقع و در کودکی درمان نشود دیگر درمان نمی‌شود، به مردم توصیه کرد که حتما از دو سالگی فرزندانشان پیگیر وضعیت بینایی آن‌ها باشند و پس از آن بسته به نظر پزشک، در فاصله زمانی مشخصی سلامت بینایی را چک کنند؛ چرا که تنبلی چشم باید بین ۶ تا ۷ سالگی تشخیص داده و درمان شود.
 
تعریف اپتومتری در نظام ارجاع ضرورت دارد/ تنبلی چشم را جدی بگیریم/ جامعه اپتومتری ایران ۳ هزار عضو دارد
این مسوول ادامه داد: اگر به عنوان نمونه، تنبلی چشم در ۱۲ سالگی تشخیص داده شود و بیماری نیز پیشرفته باشد؛ دیگر حتی با جراحی درمان نمی‌شود.

دکتر ملایی البته به هموطنان یادآور شد؛ چشم ابزاری است که نور را به مغز می‌رساند و در واقع این مغز است که می‌بیند نه چشم.

او تصریح کرد: درمان تنبلی چشم تا پیش از هفت سالگی عمیقا توصیه می‌شود و خانواده‌ها نباید این فرصت را از دست بدهند.

به گزارش آوای خزر، تنبلی چشم یا آمبلیوپی معمولا تا ۶ سالگی تشخیص داده می‌شود. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلفی ازجمله عیوب انکساری دوربینی، نزدیک‌بینی، استیگماتیسم، انحراف چشمی، لوچی یا استرابیسم و یا عدم شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.

انتهای پیام/ ۱۰۰۰/
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاشمی نسب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
0
0
باید برنامه ریزی بشه اپتومتریست ها در مدارس ابتدایی حضور داشته باشند تا مشکلات چشمی از جمله تنبلی چشم شناسایی و ریشه کن بشه
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار