دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
سفر به تنها ذخیره‌گاه طبیعی بکر در حاشیه جنوبی خزر/
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
استاندار مازندران می‌گوید: با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله، زنجیره گردشگری در استان مازندران را می‌توانیم تکمیل کنیم و این منطقه می‌تواند مرکز اصلی توجه گردشگران داخلی و بین‌المللی باشد.
آوای خزر - آزاده بابانژاد: امروز پنج‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران، بازدیدی از پناهگاه حیات وحش میانکاله داشت. در این سفر که عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و معاونان ایشان، فرماندار و رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، همچنین رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، فرماندهی دریابانی پایگاه امیرآباد، مدیرکل شیلات مازندران و تعدادی از کارشناسان حوزه محیط زیست، شیلات و حوزه امنیتی او را همراهی کردند، ظرفیت‌های مهم گردشگری میانکاله مورد بررسی قرار گرفت.
 
استاندار مازندران در بدو ورود به میانکاله با محیط‌بانان احوالپرسی کرد و نگاهی هم به تجهیزات اطفای حریق، حفاظتی و گشت و کنترل پاسگاه محیط‌بانی انداخت، چند دستگاه تراکتور و موتورسیکلت نو در محوطه خودنمایی می‌کردند و در سوی دیگر هم چند دست وسایل و لباس برای اطفای حریق، این تجهیزات برای حجم کار در میانکاله خیلی ناچیز است.
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله  
همانند دیگر بازدید‌ها به سمت تالاب حرکت کردیم؛ مناظر میانکاله تماشایی است و زیبایی‌های آن تمامی ندارد. در "میانکاله‌صحرا" دقایقی توقف داشتیم؛ استاندار مازندران و تعدادی از همراهانش خود را به بالای برج پرنده نگری رساندند و مناظر زیبای بهشت پرندگان را از بلندای آن رصد کردند.

کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران به استاندار گفت: خشکی میانکاله از دلایل کاهش جمعیت پرندگان مهاجر است، با این حال با مهاجرت پرندگان پرنده‌نگری داریم و مشکلی برای صدور مجوز به کسانی که متقاضی باشند، وجود ندارد.
 
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
نیمی از تالاب بین‌المللی میانکاله خشک شده است؛ تعداد پرندگان مهاجر کاهش یافته، اما قابل تامل است که در دهه پنجاه نیز چنین شرایطی بر این ذخیرگاه‌طبیعی زیست‌کره حاکم شده بود و اکنون نیز از یک سو به دلیل تغییرات اقلیمی و از سوی دیگر به دلیل دست‌اندازی‌های انسان در بلعیدن حق‌آبه میانکاله ازجمله با حفر بیش از ۵ هزار چاه مجاز و غیرمجاز و افزایش کشت محصولات آب‌بر در مسیر منابع آبی تالاب، این محیط آبی ۴۵ هزار هکتاری دچار بحران شده است.

وسعت محیط خشکی در این جزیره زیبا ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار بود، اما اکنون به‌نوعی می‌توان گفت که جای مساحت اکوسیستم آبی و خشکی کاملاً جابجا شده است.

تا چشم کار می‌کند، تالاب کم‌آب است. فقط در کنار نوار ساحلی، خط سرخی از "سالیکورنیا" در این فصل از سال خودنمایی می‌کند؛ شاید تنها دلخوشی میانکاله در این وانفسای خشکی، همین شادی و طراوات سالیکورنیا است؛ گیاهان شوری‌پسندِ طنازی که ریشه‌هایشان محکم خاک را در بر گرفته و گرد و غبار‌ها را در طول سال به خود جذب می‌کند، همچنین خاک را همواره مرطوب نگه می‌دارد.
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
استاندار مازندران تاکید دارد که باید از این مناظر زیبا و خیره‌کننده میانکاله برای طبیعت‌گردی استفاده شود، در این زمینه روح‌الله اسماعیلی معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: زون تفرجگاهی در میانکاله مشخص شده، اما موضوع مهم این است که طبیعت‌گردی با چه ظرفیتی، و به چه شکل و سیاقی باید باشد.

استاندار مازندران نیز پیرو اظهارات اسماعیلی مبنی بر اینکه شیوه‌نامه‌ی مربوطه در سازمان حفاظت محیط زیست در حال تدوین است، خطاب به مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: نمی‌شود که تالاب میانکاله با ارومیه مقایسه شود، باید برای هر منطقه‌ای متناسب با شرایط اقلیمی آنجا شیوه نامه نوشته شود.

سید محمود حسینی‌پور ادامه داد: خیلی از شیوه‌نامه‌ها به صورت کلی نوشته می‌شود، اما در برش شهرستانی مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا خود استان به دلیل اشرافیت بر منطقه باید شیوه‌نامه را بنویسد.

 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
استاندار مازندران به علی‌اصغر میرزایی فرماندار بهشهر تاکید کرد: میانکاله به عنوان بزرگترین مقصد طبیعت‌گردی باید به مردم ایران و گردشگران بین‌المللی سرویس بدهد و لازمه آن جذب سرمایه‌گذار است و در ادامه، تور‌های گردشگری با نظارت محیط زیست و گردشگری وارد منطقه شوند.
 
رئیس شورای تامین استان مازندران بیان کرد: میانکاله بزرگترین منبع درآمد این شهر است و نباید به این صورت مورد بی‌توجهی قرار بگیرد بلکه باید براساس روش‌های جدید و با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی هم حفاظت و هم استفاده شود؛ اگر صرفاً بحث حفاظتی باشد و مردم از آن بهره‌ای نبرند فایده‌ای ندارد.

او با اشاره به مصوبات رئیس جمهور درباره میانکاله، گفت: یکی از این مصوبات تامین حق‌آبه میانکاله بود چرا که ۱۰ هزار هکتار از آن دچار خشکسالی شد. سازمان محیط زیست، آب منطقه‌ای و منابع طبیعی جلسات مختلفی را در رابطه با بازسازی آن انجام دادند و تاکنون ۷۰ درصد مطالعات پیش رفته است که با پایان یافتن مطالعات، عملیات اجرایی احیای تالاب آغاز می‌شود.
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله

حسینی‌پور، دستور دیگر رییس جمهور در بازدید از میانکاله را اجرای طرح‌های طبیعیت‌گردی عنوان و خاطرنشان کرد: مناظر بی‌نظیر میانکاله برای گردشگران و طبیعت‌گران مورد توجه است. سازمان حفاظت محیط زیست زون گردشگری را مشخص کرد که باید برابر با شرایط این منطقه شیوه‌نامه آن تدوین و اجرا شود.

او بار دیگر تاکید کرد؛ طبیعت بی‌نظیر میانکاله با توجه به وسعت بالا باید در دسترس مردم بومی و گردشگران داخلی و بین‌المللی قرار بگیرد.
 
استاندار مازندران معتقد است که با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله (محیط تالابی و خشکی)، زنجیره گردشگری در استان مازندران را می‌توانیم تکمیل کنیم و این منطقه می‌تواند مرکز اصلی توجه گردشگران داخلی و بین‌المللی باشد.
 
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
انارستان و تپه‌های شنی موج‌‎سان، بوته‌های سازیل و تمشک، اسب‌ها، گله‌های گاو و گاومیش و گوسفند، زاغی‌های پر سر و صدا، درختان گز و داغداغان، هفت‌بند، نی، ازگیل، سپیدار و توسکا و گیاهان هالوفیت (شورپسند) از زیبایی‌های میانکاله هستند.

فصل زمستان‌گذرانی پرنده‌هاست، نزدیک به نیمی از پرندگان مهاجر میانکاله در تالاب و ساحل دریا نغمه حیات سر می‌دهند، فلامینگو‌ها حداقل از فاصله ۵۰۰ متری احساس خطر کرده و به جای امنی پرواز می‌کنند، تلسکوپ، دوربین و هلی‌شات به کمک می‌آیند، استاندار و تعدادی از همراهانش از این طریق به تماشای پرنده‌ها پرداختند.

گله فلامینگو‌ها با آن سیمای صورتی‌رنگ بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کنند، مرغابی‌ها و پلیکان‌ها شیطنت‌های خاص خود را دارند، در ساحل دریا کاکایی‌های بازیگوش کمتر به عبور انسان و وسایل نقلیه حساسیت نشان می‌دهند.
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
از منطقه "تلمبه‌بادی" و با عبور از تپه‌های شنی و جنگل انار به ساحل رسیدیم؛ به سمت شرق رفتیم، در جایی که ساختمان نمایندگی شیلات در آنجاست؛ مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به فعالیت ۴ هزار صیاد در استان مازندران، تعداد صیادان میانکاله و به طور ویژه شرق مازندران را یک هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرد که از ۵۳ تعاونی پره در استان، ۱۳ تعاونی ویژه این صیادان است.

قاسم کریم‌زاده از ممنوعیت صید تجاری در خزر گفت و اینکه فعلا صید، در تعاونی‌های پره است و ماهیان مولد صیدشده در میانکاله هم در مرکز شیلات این منطقه نگهداری می‌شوند. اگر قابلیت تکثیر داشته باشند، آن‌ها را به دریا انتقال می‎دهند.

او اعلام کرد: سال گذشته ۴۹۱ هزار قطعه بچه ماهیان خاویاری در دریا رهاسازی شدند چرا که این مهم برای امنیت غذایی کشور و دریای خزر حائز اهمیت است.
 
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۲۰۰ تن بحث صادرات مطرح بود که ۶.۷ میلیون دلار ارزش صادرات آن است، افزود: حدود ۱۹۰۰ تن از این میزان، مربوط به ماهیان گرمابی است، ۱۰۷ تن نیز ماهیان خاویاری و یک و نیم تن نیز خاویار به کشور‌های اروپایی و حاشیه خزر داشتیم.

کریم‌زاده با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای شیلاتی در دریا بیان کرد: طرح پرورش ماهیان در اراضی ساحلی با استفاده مستقیم از آب دریا و طرح قفس‌های دریایی با رویکرد اقتصاد دریامحور ادامه دارد، ۱۷ مزرعه پرورش ماهیان در قفس‌های دریایی شامل ۲۳ قفس را امسال فعال کردیم که پیش‌بینی می‌شود از این واحد‌ها تا ۱۰۰۰ تن بهره‌برداری شود.

با پایان یافتن صحبت‌های مدیرکل شیلات مازندران، استاندار مازندران و هیات همراه در نشستی بدون حضور خبرنگاران حضور یافتند.
 
استاندار مازندران: تکمیل زنجیره گردشگری در مازندران با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله
نوار ساحلی میانکاله را به سمت مقصد در پیش گرفتیم، تعدادی گردشگر در ساحل عکس یادگاری می‌گرفتند. کاکایی‌ها در ساحل شیطنت می‌کنند....
 
بیش از دویست بار از میانکاله بازدید داشتم؛ طرح جامع گردشگری برای این ذخیره‌گاه بیوسفر تدوین شده است، اما اجرا نمی‌شود و‌ ای کاش این آخرین بازدید، ثمری داشته باشد!

انتهای پیام/۱۰۰۱/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: