دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
رئیس اداره محیط زیست بهشهر:
ساماندهی نادرست پسماند‌های عفونی در ۶۰ درصد مطب‌ها و کلینیک‌های بهشهر
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در پایشی که با همکاران خود از مطب‌ها و کلینک‌ها داشت، عنوان کرد: متاسفانه بیش از ۶۰ درصد این مراکز بابت ساماندهی درست پسماند‌های عفونی اقدام نکردند.
به گزارش آوای خزر، دکتر سید محمود هادیان صبح امروز اول آذرماه از مطب‌ها، کلینک‌ها و بیمارستان‌های شهرستان بهشهر بازدید داشت.
 
او پسماند‌های پزشکی را "بمب‌های میکروبی در جوامع شهری" نامید و گفت: این پسماند‌ها شامل زباله‌های عفونی، پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، و پسماند‌های دارویی و امثال آن، بسیار خطرناک هستند و میزان زیادی از زباله‌های دفع‌شده بیمارستانی به عنوان عوامل بیماری‌زا محسوب می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر با بیان اینکه اگر پسماند‌های پزشکی به‌درستی دفع نشوند، در محل دفع‌شده باقی می‌مانند و زمین آن منطقه را آلوده می‌کنند، افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از ۶  میلیون نفر در جهان به خاطر نبود مدیریت صحیح پسماند‌های بیمارستانی از طریق ابتلا به بیماری‌هایی از جمله ایدز جان خود را از دست می‌دهند.
 
این مسوول با اشاره به تصویب قانون دفع پسماند‌های پزشکی در سال ۱۳۸۳ و قانون مدیریت پسماند‌ها در همین سال، تصریح کرد: پیش از آن قانون مدونی برای مدیریت پسماند‌ها در سطح کشور وجود نداشت و در سال ۱۳۸۷ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماند‌های پزشکی مصوب و ابلاغ شد.

هادیان اظهار داشت: براساس ماده هفت مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی پسماند‌ها تا رسیدن به پسماند عادی وظیفه تولید کننده است. آزمایش و پایش محیط زیست نیز تعیین کننده در تبدیل پسماند پزشکی به پسماند عادی است.

او ادامه داد: نظارت اولیه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و نظارت عالی و عدد پایش پسماند‌های پزشکی بر عهده سازمان محیط زیست است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر با اشاره به اهمیت تفکیک صحیح پسماند‌های پزشکی و کاهش هزینه مدیریت آنها، همچنین با توجه به وظیفه نظارتی محیط زیست، اعلام کرد: با واحد‌های متخلف بدون هر گونه اغماض برخورد می‌شود و خط قرمز این سازمان نیز، همواره سلامت شهروندان است.

او با بیان اینکه برخی از مطب‌ها و مراکز درمانی از سرنوشت نهایی پسماند‌های عفونی بی‌اطلاع هستند، افزود: این موضوع باید مشخص شود که آیا پسماند‌های عفونی در مکان صحیح دفن خواهند شد یا خیر؟
 
هادیان گفت: در شهرستان بهشهر، دفن بهداشتی پسماند‌های عفونی توسط شرکت‌های مجاز در حال انجام است، هرچند شاهد تخلفاتی توسط برخی از متخلفین هستیم که این نوع پسماند را به مناطق غیر مجاز منتقل می‌کنند.

او ادامه داد: قطعا با پایش و نظارت، متخلفین محیط زیست در این حوزه شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

هادیان با اعلام اینکه چهار بیمارستان شهرستان بهشهر مجهز به سیستم اتوکلاو هستند، افزود: متاسفانه بیش از ۶۰ درصد مطب‌ها و کلینک‌ها بابت ساماندهی درست پسماند‌های عفونی اقدام نکردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در پایان گفت: مکاتبه و دیدار حضوری با موضوع ساماندهی در بخش پسماند‌های بیمارستانی انجام شده است و به متخلفان نیز هشدار دادیم تا نقیصه موجود را رفع کنند تا مشمول برخورد قانونی نشوند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار