دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵
تهدید آینده بشر
داده‌های بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که تعداد اسپرم‌ها به طور متوسط ​​۱.۲ درصد در سال کاهش یافته است. داده‌های پس از سال ۲۰۰۰ کاهش بیش از ۲.۶ درصد در سال را نشان می‌دهد.

آوای خزر/ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تعداد اسپرم‌ها در سراسر جهان در طول پنج دهه گذشته به نصف کاهش یافته است و سرعت کاهش آن نیز از آغاز قرن اخیر بیش از دو برابر شده است.

این تیم تحقیقاتی بیان داشت که نتایج حاصل از تحقیقات هشداردهنده است و به یک بحران باروری اشاره می‌کند که بقای بشریت را تهدید می‌کند.

در این تحقیق متاآنالیز، محققان ۲۲۳ مطالعه را بر اساس نمونه‌های اسپرم از بیش از ۵۷۰۰۰ مرد در ۵۳ کشور بررسی کردند.

این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد که مردان در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا کاهش مشابهی در تعداد و غلظت کل اسپرم دارند که قبلا در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا مشاهده شده بود.

نویسندگان این مطالعه هشدار می‌دهند که میانگین تعداد اسپرم اکنون به طور خطرناکی نزدیک به آستانه‌ای که لقاح را دشوارتر می‌کند، کاهش یافته است؛ به این معنی که زوج‌ها در سراسر جهان ممکن است با مشکلاتی برای بچه دار شدن بدون کمک پزشکی مواجه شوند.

پروفسور هاگای لوین، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی هاداسا براون در دانشگاه عبری اورشلیم، گفت: «یافته‌های این مطالعه که روز سه شنبه در مجله Human Reproduction Update منتشر شد، بینشی جدید درباره این مسئله به محققان داد.» وی افزود: «این مسئله یک مشکل جدی است و اگر رفع نشود، می‌تواند بقای بشر را تهدید کند.»

کاهش تعداد اسپرم در مردان سراسر جهان و تهدید آینده بشر

کاهش ۵۰ درصدی تعداد اسپرم

پروفسور لوین به عنوان عضوی از این تیم تحقیقاتی همراه با پروفسور شانا سوان در دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک، درکنار محققانی از دانمارک، برزیل، اسپانیا، اسرائیل و ایالات متحده، روند تعداد اسپرم را در مناطقی که قبلاً بررسی نشده بود مورد مطالعه قرار دادند. این تیم پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷ کاهش هشدار دهنده‌ای در تعداد اسپرم در سراسر جهان غرب گزارش کرده بود. در این مطالعه اخیر، آن‌ها دریافتند که میانگین تعداد اسپرم در سراسر جهان در طول پنج دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

داده‌های بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که تعداد اسپرم‌ها به طور متوسط ​​۱.۲ درصد در سال کاهش یافته است. داده‌های پس از سال ۲۰۰۰ کاهش بیش از ۲.۶ درصد در سال را نشان می‌دهد. لوین در مصاحبه‌ای به یورونیوز نکست گفت: «این موضوع، غیر قابل باور است. من به شخصه نمی‌توانستم آن را باور کنم.»

به گفته لوین، این واقعیت که این یافته‌ها در سایر نقاط جهان نیز تأیید شده است، نشان‌دهنده یک بحران جهانی است که اهمیت آن را می‌توان با تغییرات آب و هوایی مقایسه کرد. وی افزود: «همانطور که در تغییرات آب و هوایی، تأثیر آن در مکان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، این مسئله نیز می‌توان اثرات مختلفی در بخش‌های مختلف جهان داشته باشد. این مسئله یک پدیده جهانی است و باید با آن برخورد کرد. به نظر می‌رسد این مسئله مانند یک بیماری همه گیر باشد. همه جا وجود دارد و برخی از دلایل آن ممکن است برای مدت‌های طولانی برای محققان پنهان باقی بماند.»

کاهش تعداد اسپرم در مردان سراسر جهان و تهدید آینده بشر

کاهش احتمال لقاح

محققان می‌گویند تعداد اسپرم‌ها ارتباط نزدیکی با شانس باروری دارد. آن‌ها بیان داشتند که تعداد اسپرم‌های بالاتر (به معنای بالاتر از آستانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون در میلی‌لیتر) لزوماً به معنی احتمال بارداری بیشتر نیست. از سوی دیگر، در زیر این آستانه، با کاهش تعداد اسپرم، احتمال لقاح به سرعت کاهش می‌یابد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: «در سطح جمعیت، کاهش میانگین تعداد اسپرم از ۱۰۴ به ۴۹ میلیون در میلی‌لیتر که در اینجا گزارش می‌کنیم، حاکی از افزایش قابل توجه تعداد مردانی است که با تاخیر بچه دار می‌شوند.»

پروفسور ریچارد شارپ، از مرکز بهداشت باروری دانشگاه ادینبورگ، این یافته‌ها را "خبر بسیار بد برای باروری زوج ها" و همچنین به طور گسترده‌تر برای کشور‌های سالخورده خواند.

پروفسور شارپ بیان داشت: «این مسائل نه تنها برای زوج‌هایی که سعی در بچه دار شدن دارند، بلکه یک مشکل بزرگ برای جوامع مختلف در ۵۰ سال آینده است؛ زیرا این مسئله می‌تواند بر تعداد جوانان و نیروی کار جوامع اثر گذار باشد و جامعه را رو به پیری و سالمندی ببرد.»

اگرچه تحقیقات آن‌ها دلایل این کاهش تعداد اسپرم را بررسی نکردند، اما نویسندگان این مطالعه می‌گویند که نتایج حاصل از این تحقیق منعکس کننده "یک بحران جهانی مرتبط با مدرن سازی جوامع و سبک زندگی ما" است. همچنین این محققان به نقش مختل کننده مواد شیمیایی در سیستم هورمونی و تولید مثل ما نیز اشاره داشتند.

آن‌ها افزودند که تعداد اسپرم‌ها شاخصی از سلامت مردان است و سطوح پایین آن با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، سرطان بیضه و کاهش طول عمر مرتبط است. دکتر سارا مارتینز داسیلوا، مدرس ارشد پزشکی تولیدمثل در دانشگاه داندی، کاهش دوبرابری تعداد اسپرم از سال ۲۰۰۰ را نگران کننده خواند و خواستار تحقیقات بیشتر در مورد علل این روند شد.

او گفت: «نژاد بشری در معرض خطر فوری انقراض نیست، اما واقعاً به تحقیق و موشکافی نیاز داریم تا بفهمیم چرا تعداد اسپرم‌ها در حال کاهش است.»

در این مطالعه قرار گرفتن در معرض آلودگی، مواد پلاستیکی، سیگار کشیدن، دارو‌ها و همچنین سبک زندگی، مانند چاقی و رژیم غذایی نامناسب، همگی به عنوان عوامل مؤثر مطرح شده‌اند، با این حال، اثرات آن‌ها به درستی درک و تعریف نشده است.

کاهش تعداد اسپرم در مردان سراسر جهان و تهدید آینده بشر

نقطه عطف برای بشریت؟

این یافته‌ها در روزی منتشر شد که جمعیت جهان از مرز ۸ میلیارد عبور کرد و فشار بیشتری بر منابع طبیعی محدود سیاره وارد کرد.

لوین به یورونیوز نکست گفت: «از نظر فلسفی، شاید کاهش تعداد اسپرم و ناباروری به نوعی راهی برای برقراری تعادل بین آنچه در حال وقوع است باشد. اما، می‌دانید، این فقط یک نظریه است و جنبه علمی ندارد.»

او گفت: «صرف نظر از نظرات آن‌ها در مورد تعداد انسان‌هایی که در حال حاضر بر روی سیاره زمین در حال زندگی هستند، این یافته‌ها باید برای همه نگران کننده باشد.»

لوین گفت: «تعداد اسپرم معیار بسیار خوبی برای سلامت جهانی و آینده ما است.» وی افزود: «فکر می‌کنم ما باید آن را با دقت در سطح جهانی، در سطح جمعیت، در سطح کشور و حتی یک محل مورد ارزیابی قرار دهیم.» او بیان داشت: «گاهی مواقع در رویدادی یک نقطه اوج وجود دارد و سپس سیستم به یکباره فرو می‌پاشد. این موضوع بدان معناست که چیزی در سیستم‌های اکولوژیکی ما و سیستم‌های تولیدمثلی ما در حال رخ دادن است و می‌تواند حتیجدی‌تر از آن چیزی باشد که تصویرش را می‌کنیم.»

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار