دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۴۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران/۲
مازندران کمبود پزشک خانواده ندارد/ طرح
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در استان کمبود پزشک خانواده نداریم، از برنامه‌ریزی جهت ارتقای عملکرد و اثرات طرح پزشک خانواده گفت و اینکه یکی از سیاست‌ها، اجرای طرح پزشک محله است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: نشست خبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعد از ظهر امروز با دعوت از خبرنگاران در سالن کنفرانس این معاونت پیرامون موضوعات مختلف برگزار شد.

یکی از این موارد در زمینه پزشک خانواده بوده است. استان‌های مازندران و فارس پایلوت طرح پزشک خانواده در کشور هستند که ۱۰ سال از این زمان می‌گذرد، اما همچنان مشکلاتی در راه ارائه خدمات وجود دارد.

دکتر عباس علیپور در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه ۵۴۹ پزشک خانواده شهری و ۳۷۸ پزشک خانواده روستایی در مازندران (غیر از بابل)، فعالیت دارند، افزود: هنوز نتوانستیم از همه ظرفیت‌های مربوط به ساختار پزشک خانواده در استان استفاده کنیم.

او با بیان اینکه ۳۰ درصد مردم استان هنوز یک بار هم توسط پزشک خانواده ویزیت نشده‌اند، افزود: در برنامه عملیاتی و استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی مازندران برنامه‌های اجرایی را جهت احصا این مشکلات گنجانده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، یکی از سیاست‌ها را راه‌اندازی سامانه نظرسنجی از مردم عنوان کرد و گفت: تا امروز ۱۲ آذرماه، ۵۵ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

علی‌پور ادامه داد: ۸۲.۲ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از ساختار ارائه‌دهنده خدمات رضایت دارند، ۷۰ درصد آن‌ها از فضای فیزیکی، ۷۵.۷ درصد از زمان انتظار، ۷۶.۹ درصد از نحوه نوبت‌دهی و ۷۹.۷ درصد نیز از زمان ثبت ارائه‌دهنده خدمات ابراز رضایت کردند.

او دومین سیاست در راستای احصا مشکلات پزشک خانواده را پرونده الکترونیک سلامت سطح یک در سامانه http://myehr.ir عنوان و اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این بستر، آگاهی هر فرد از اطلاعات سلامت خود است و اینکه برای رسیدن به اهداف نظام سلامت، منتظر عملکرد سایر دستگاه‌ها نماندیم و به صورت ابتکاری این سامانه را راه‌اندازی کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه "پایش و ارزیابی پزشکان" از دیگر موضوعاتی مهمی است که از سوی این معاونت دنبال می‌شود، تصریح کرد: معیار‌های قبلی برای ارزیابی پزشکان مناسب نبود و اکثریت نمره خوبی می‌گرفتند، ولی در کیفیت خدمات نارضایتی‌هایی وجود داشت، به همین دلیل بیش از ۸۰ آیتم را در نظر گرفتیم و در کنار آن بازدید‌های میدانی هم گنجانده شده به طوری که حداقل ۵ درصد از نمره ارزیابی پزشکان را شامل می‌شود.

دکتر علی‌پور ادامه داد: "کارسنجی و زمان‎‌سنجی" نیز دیگر سیاستی است که از سوی معاونت بهداشتی دنبال می‌شود، در این اقدام، بیش از ۳۰۰ برنامه را یک به یک زمان‌سنجی می‌کنیم و اگر ببینیم خدمات کارآیی مناسبی ندارد آن‌ها را تعدیل می‌کنیم تا خدمات واقعی ارائه و ثبت شود.

او بیان کرد: مرکز راهنمایی نیز یکی دیگر از سیاست‌های کاری معاونت بهداشتی است که هنوز راه نیفتاده، هدف این است که از بستر پزشک خانواده استفاده بهینه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از موضوعات مهم دیگر در ارائه خدمات بهتر در طرح پزشک خانواده را، "پزشک محله" عنوان و اظهار کرد: در این برنامه که محل سکونت بیش از ۹۰ درصد افراد زیر پوشش طرح پزشک خانواده مشخص شده است، در نظر داریم براساس نرم جمعیتی، هر محله یک پزشک خانواده داشته باشد.
 
مازندران کمبود پزشک خانواده ندارد/ طرح
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: پراکندگی در بین جامعه هدف پزشک خانواده وجود دارد و محله‌محور شدن سبب می‌شود در زمانی که اتفاق خاصی می‌افتد، ارزیابی و پایش از وضعیت به شکل بهتر و درست‌تری اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: البته سعی می‌کنیم پزشکان خانواده‌ای که غالب مراجعه‌کنندگان آن‌ها از یک محله هستند را نگه داشته باشیم و بقیه را در طرح پزشک محله بگنجانیم.

دکتر علی‌پور در پاسخ به سوالی درباره اینکه مردم برای تغییر پزشک خانواده باید به کجا مراجعه کنند، گفت: رضایت مردم خط قرمز ما است. هر فردی می‌تواند دو تا سه بار پزشک خانواده خود را تغییر بدهد. برای این کار باید به مرکز بهداشت مراجعه کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار آوای خزر مبنی بر اینکه آیا کاهش پزشک خانواده را در استان داریم، تصریح کرد: البته ورودی زیادی داریم؛ در برخی شهر‌های غرب استان تعداد ورودی پزشکان خانواده کمتر است، اما در شرق و مرکز استان با افراد پشت خطی مواجهیم.

او ادامه داد: جمعیت هدف توزیع شده است و در مازندران کمبود پزشک خانواده نداریم.

علی‌پور با یادآوری اینکه به ازای هر ۲۵۰۰ نفر جمعیت یک پزشک و یک مراقب سلامت داریم - که عمدتا ماما هستند – اظهار داشت: در برخی از کشور‌ها به ازای هر ۳ هزار نفر یک پزشک و دو مراقب سلامت دارند و می‌توانیم این روش را نیز در استان پیاده کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: البته برخی از پزشکان سلامت تک‌شیفت فعالیت دارند و جمعیت زیر پوشش آن‌ها ۱۵۰۰ نفر است.

به گزارش آوای خزر، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت زیر پوشش نظام سلامت در مازندران (غیر از بابل) است. ۳۰ درصد از این جمعیت حتی یک بار هم به پزشک خانواده مراجعه نکرده‌اند و پرونده نظام سلامت ندارند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
مازندران کمبود پزشک خانواده کاربلد دارد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار