دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
آبله مرغان یکی از ویروس‌های بسیار مسری است که اکثر افراد یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. از بین بردن جای آبله مرغان نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این افراد پس از اتمام دوره بیماری است.

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی

آوای خزر: آثار زخم آبله مرغان یکی از آزاردهنده‌ترین مسائل پوستی است که محو کردن آن در نگاه اول آسان به نظر نمی‌رسد؛ اما برخی از ترکیبات خانگی، داروهای بدون نسخه و اقدامات بالینی و مراقبتی شدت این علائم را به حداقل می‌رسانند. هرچند تنوع این راه‌ها زیاد به نظر می‌رسد، اما بسته به شرایط پوست ممکن است جواب بدهد یا ندهد. در این مقاله به معرفی برخی از راه‌های مؤثر در از بین بردن جای آبله مرغان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


در این مطلب درباره روش‌های از بین بردن جای آبله مرغان می‌خوانید:
  • داروهای بدون نسخه
  • درمان‌های تخصصی
  • ترکیبات خانگی
  • پیشگیری از زخم‌های آبله مرغان

داروهای بدون نسخه برای از بین بردن جای آبله مرغان

۱. کرم‌های رتینول

اثر رتینول که از مشتقات بسیار قدرتمند ویتامین A محسوب می‌شود، بر روی تقویت تولید کلاژن‌های پوستی به اثبات رسیده است. رتینول را شب پیش از خواب بر روی نواحی آسیب‌دیده که عموماً عاری از کلاژن است، بمالید. در صورت بروز حساسیت، مصرف کرم را به یک روز در میان کاهش دهید. 

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی


۲. کرم‌های لایه‌بردار

کرم لایه‌بردار سلول‌های قدیمی پوست را از بین می‌برد و پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رساند. لایه‌برداری‌هایی مانند اسید لاکتیک و گلیکولیک، لایه روئین پوست را زدوده و رشد سلول‌های سالم را تقویت می‌کنند.

۳. کرم‌های رفع اسکار

اکثر کرم‌هایی که با هدف رفع آثار جراحت و اسکار روانه‌ی بازار می‌شوند، قادرند زخم‌های ناشی از آبله مرغان را التیام بخشیده و آن‌ها را کمرنگ‌تر کنند.

درمان‌های تخصصی برای از بین بردن جای آبله مرغان

۱. اکسسیون یا بافت‌برداری

اگر سایر راه‌های درمانی پاسخگو نباشند، برداشتن بافت اسکار گزینه‌ای برای از بین بردن جای زخم‌های آبله مرغان است. در این روند پزشک پس از بیهوش کردن بیمار بافت آسیب‌دیده را برمی‌دارد و پوست آن­ ناحیه را بخیه می‌زند. این روش به طور ویژه برای درمان زخم‌های عمیق، سوراخ‌ها، و فرورفتگی‌های پوست مناسب خواهد بود.

۲. مواد پرکننده

پرکننده‌های ملایم، موادی چون اسید هیالورونیک و چربی از محبوب‌ترین راه‌های شکل‌دهی دوباره به نواحی آسیب دیده و خالی محسوب می‌شوند. در نظر داشته باشید که این درمان موقتی بوده و حدود شش ماه ماندگاری دارد.

۳. صاف کردن پوست با لیزر

لیزر درمانی از متداول‌ترین روش‌های درمان جای زخم و آثار جراحت است. این روش درمانی زخم‌های قدیمی را کمرنگ می‌کند، جای آبله مرغان را محو می‌کند و رنگ نواحی آسیب‌دیده را به رنگ اصلی پوست تغییر می‌دهد. لیزر درمانی معمولاً به صورت سرپایی مابین ۱۵ دقیقه الی ۲ ساعت انجام شده و نیازی به آرام‌بخش ندارد.

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی


۴. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی نسبتاً جدید است که در آن پزشک پس از بی‌حس کردن پوست فرد، یک ابزار غلتکی که روی آن سوزن‌های ریزی تعبیه شده را بر روی پوست فرد می‌کشد. میکرونیدلینگ تولید کلاژن را تحریک کرده و پوستی صاف و نرم به فرد هدیه می‌دهد. این پروسه درمانی ممکن است چند بار تکرار شود و نتیجه‌ی آن چند ماه بعد مشاهده خواهد شد.

 


۵. میکرودرمابراسیون (لایه‌برداری مکانیکی پوست)

در این روش، یک برس چرخان روی پوست کشیده می‌شود و همانند یک لایه‌بردار، لایه فوقانی پوست صورت را می‌زداید؛ در نتیجه آثار زخم و جراحت کمرنگ شده و پوست شاداب زیرین نمایان خواهد شد.

 


۶. لایه­ برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی از تکنیک‌های محبوب حیات‌بخشی مجدد به لایه بیرونی پوست است. در این روش اسید با قدرت بالا روی پوست پخش شده و با زدودن لایه بیرونی، ظاهر زخم‌های عمیق را بهبود می‌بخشد. لایه‌برداری سبک را می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مطب پزشک انجام داد که البته روند بهبودی آن چندین هفته طول می‌کشد. همچنین می‌توانید در خانه با برخی مواد پوست خود را لایه‌برداری کنید که تأثیر آن به اندازه لایه‌برداری شیمیایی در مطب نخواهد بود.

۷. پیوند پوست

پیوند پوست روشی است که معمولاً برای زخم‌های شدید و گسترده مانند سوختگی، آثار جراحی یا سایر آسیب‌ها بکار برده می‌شود. در این روش پوست از یک قسمت دیگری برداشته و به محل زخم پیوند زده می‌شود.

از دیگر راه‌های تخصصی رفع زخم‌های صورت می‌توان به تزریق استروئید و استفاده از نوارهای سیلیکونی اشاره کرد.

 

ترکیبات خانگی برای از بین بردن جای آبله مرغان

ملزومات مورد نیاز برای از بین بردن جای آبله مرغان در همه‌ی خانه‌ها و آشپزخانه‌ها یافت می‌شود:

۱. ویتامین E

ویتامین E در التیام جراحات پوستی غوغا می‌کند. حتماً می‌دانید که ویتامینE منبع سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از خاک، باکتری‌ها و سایر فرآورده‌های طبیعی محیطی که به سلول‌ها و کلاژن آسیب می‌زنند، به خوبی محافظت می‌کند. منابع طبیعی ویتامین E شامل بادام، اسفناج، آووکادو، روغن‌های گیاهی، پاپایا و دانه‌ آفتابگردان هستند. همچنین می‌توانید این ویتامین را به شکل روغن یا کپسول خریداری نمایید. پیش از اعمال روغن، نواحی اطراف زخم را خوب بشویید و خشک کنید.

مواد مورد نیاز

  • ۱ آووکادو رسیده
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب

دستورالعمل اعمال ماسک

  1. تمام مواد را در یک کاسه مخلوط کنید.
  2. در صورت تمایل خمیر حاصله را به ۱۵ الی ۲۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید تا خنک شود.
  3. خمیر را روی نواحی آسیب دیده پوست خود بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. سپس شستشو دهید.

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی


۲. آب‌لیمو

ویتامین C و اسید سیتریک موجود در لیمو، رنگ پوست را روشن کرده و با خاصیت لایه‌برداری طبیعی، آثار زخم روی لایه خارجی پوست را التیام می‌بخشد. کافی است لیموی طبیعی را به مدت ۱۰ دقیقه روی نواحی آسیب دیده گذاشته و سپس با آب ولرم بشویید. اگر پوست حساسی دارید و آب‌لیمو به تنهایی برای پوستتان بیش از حد قوی است، پیشنهاد می‌شود دستورالعمل زیر را امتحان کنید:

مواد مورد نیاز

  • آب‌لیموی طبیعی (نصف لیمو)
  • ۲ قاشق چای‌خوری عسل

دستورالعمل اعمال ماسک

  1. مواد را باهم ترکیب کرده و خوب مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی نواحی آسیب دیده پوست خود بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. سپس شستشو دهید.

 


۳. عسل

خواص ضدعفونی کننده عسل در بهبود زخم آبله مرغان مؤثر عمل می‌کند؛ البته به شرطی که زخم‌ها هنوز کاملاً خشک نشده باشند. حتی پس از بهببودی زخم‌ها، توصیه می‌شود این ماده معجزه‌آسا را به روال مراقبت از پوست روزانه‌ی خود اضافه کنید. این دستورالعمل ساده را دنبال کنید:

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام
  • ۱ قاشق غذاخوری جو دوسر خشک
  • ۱ قاشق غذاخوری آب

دستورالعمل اعمال ماسک

  1. جو و آب را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا جو نرم و غلیظ شود. عسل خام را اضافه کرده و مجدداً هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.
  2. خمیر حاصله را بر روی نواحی آسیب دیده پوست بمالید و پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه شستشو دهید. این ماسک بسیار ملایم بوده و پوست‌های حساس را تحریک نخواهد کرد.

 

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی


۴. پاپایا

پاپایا به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست شهرت دارد؛ از این رو می‌توان از آن برای لایه‌برداری پوست و زدودن سلول‌های مرده استفاده کرد. بسیاری از افراد از این میوه برای آب‌رسانی به زخم‌های آبله مرغان استفاده می‌کنند که البته تأثیر آن در از بین بردن جای آبله مرغان غیرقابل انکار است. طبق دستورالعمل زیر به راحتی یک اسکراب خانگی پاپایا تهیه کنید:

مواد مورد نیاز

  • ۱ فنجان پاپایا تازه
  • ۵ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
  • ۵ قاشق غذاخوری شیر تازه

دستورالعمل اعمال ماسک

  1. شکر قهوه‌ای و شیر تازه را باهم ترکیب کرده و مخلوط کنید تا شکر به خوبی حل شود. آن را کنار بگذارید.
  2. پاپایا را رنده کرده و آن را درون مخلوط شیر بریزید؛ آن‌قدر هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.
  3. پس از شستشوی نواحی آلوده با یک صابون ملایم، از این مخلوط به عنوان اسکراب استفاده کرده و آن‌قدر تکرار کنید تا جای زخم‌ها رفته رفته محو شوند.


۵. آلوئه‌ورا

آلوئه‌‌ورا یکی از گیاهان اعجاب‌انگیز موجود در طبیعت است. خواص ضد میکروبی این ماده به پوست کمک می‌کند تا خود آثار به جا مانده از زخم‌ها، آلرژی‌ها، بیماری‌ها، سوختگی و ویروس‌هایی مانند آبله مرغان را بهبود بخشد. آنتی‌اکسیدان‌های این گیاه، درد و التهاب زخم‌های آبله مرغان را تسکین می‌بخشد. با استفاده از این اسکراب آلوئه‌ورا جوانی و تازگی را به پوست خود بازگردانید:

مواد مورد نیاز

  • آب‌لیموی طبیعی (نصف لیمو)
  • ۲ برگ آلوئه‌ورا
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای

دستورالعمل اعمال ماسک

  1. ژل آلوئه‌ورا را از برگ آن خارج کنید و درون یک مخلوط کن بریزید.
  2. آب‌لیمو و شکر قهوه‌ای را به مخلوط کن اضافه کرده و پس از هم زدن، از آن به عنوان اسکرابی برای نواحی آسیب دیده استفاده کنید.

روغن نارگیل و کره کاکائو از دیگر مواد طبیعی مؤثر در محو نمودن تاول‌های آبله مرغان هستند. روغن نارگیل پوست را نرم کرده و کره کاکائو آن را تقویت می‌کند. پوست خود را با این مواد طبیعی تغذیه کنید و شاهد تأثیر معجزه‌آسای آن باشید.

 


پیشگیری از زخم‌های آبله مرغان

اگر خود یا اطرافیانتان در حال حاضر به آبله مرغان مبتلا هستید، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از ماندگار شدن آثار زخم چند نکته را جدی بگیرید:

  • تا حد امکان از خاراندن پوست خودداری کنید.
  • روی تاول‌ها لوسیون آرام‌بخش بمالید. پیشنهاد ما لوسیون طبیعی کره کاکائو و آلوئه‌ورا است.
  • از کرم‌های تسکین خارش مثل لوسیون کالامین استفاده کنید.
  • حمام با جو دو سر را امتحان کنید.
  • آنتی‌هیستامین مصرف کنید.
  • تا حد امکان از افراد مبتلا به آبله مرغان دوری بجویید.

 

 

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی

 

کلام آخر

همه‌ی ما خواه ناخواه آبله مرغان را تجربه می‌کنیم. گاهی این زخم‌های خارشی آن‌قدر وسوسه‌برانگیز هستند که مقاومت ما را در هم می‌شکنند؛ بنابراین، شروع به خارش آن­ها می‌کنیم و جای آن‌ها بعضاً برای همیشه باقی می‌ماند. خوشبختانه گزینه‌های متنوعی برای از بین بردن جای آبله مرغان وجود دارد که سعی کردیم در این مقاله به معرفی همه‌ی آن‌ها بپردازیم.

توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست خود، در طول ابتلا به این بیماری تا حد امکان جلوی خود را بگیرید و با زخم‌ها بازی نکنید تا دیگر نیازی به راهکار درمانی نباشد.

آیا شما آبله مرغان را تجربه کرده‌اید؟ چطور از شر زخم‌های آن در امان مانده‌اید؟ راهکارها و تجربیات خود را با ما و همراهان آوای خزر به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

 

منبع: ستاره

انتهای پیام/1000

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار