آوای خزر، موجی از دنیای خبر      تازه ترین اخبار را در آوای خزر جستجو نمائید.      
کد خبر: ۱۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
رئیس مرکز بهداشت استان مازندران:
ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رئیس مرکز بهداشت استان مازندران گفت: پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است و مراقبت از سلامتی در اصل یک مسوولیت فردی به شمار می رود. امروز با شدت گرفتن مصرف فست‌فودها و مواد غذایی ناسالم ضرروت دارد که الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم در خانواده‌ها ترویج شود.

به گزارش آوای خزر از ساری به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در راستای اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی مردم دیار همیشه‌سبز مازندران نسبت به میزان سلامتی خود و حفظ این گوهر ارزشمند دست به امری مهم زده و با توجه به اینکه دهمین بسیج ملی تغذیه با شعار " ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزين هاي غذايي سالم " تا ۳۰ دي ماه سال جاري در حال اجراست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با همکاري گروه هاي درون بخشي و ارگان هاي بين بخشي از جمله صدا و سيما، آموزش و پرورش، شهرداري، ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و بهزيستي و ... و همزمان در سراسر کشور با اهداف ارتقا آگاهي، نگرش و عملکرد خانواده ها در خصوص تغذيه سالم و جايگزين هاي مواد غذايي، جلب حمايت سياستگذاران و مسئولان مرتبط در حوزه غذا و تغذيه جهت افزايش دسترسي و ترويج الگوي غذايي سالم، جلب همکاري رسانه هاي جمعي براي آموزش مردم و فرهنگ سازي تغذيه صحيح و با ترویج فرهنگ خود مراقبتی سعی بر بالا بردن سطح سلامت مردم مازندران دارد.

پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است و مراقبت از سلامتی در اصل یک مسوولیت فردی به شمار می رود.

یکی از ارکان اصلی خودمراقبتی توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی توسط خود فرد و خودمراقبتی تغذیه ای به این معنی است که هر فردی با مفهوم تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه آشنا باشد.
فرد باید با روش های جایگزینی مواد غذایی، استفاده از منابع غذایی موجود و در دسترس بتواند نیازهای تغذیه ای خود را برطرف سازد و باید به جای مصرف بی رویه آن دسته از مواد غذایی که مصرف زیادشان یک عامل خطر مهم ابتلا به بیماری های غیرواگیر و چاقی و کمبود ریز مغذی ها می شود، از غذاهای سلامت محور با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده بیشتر استفاده شود.

با اجرای توصیه های آموزشی می توانیم از الگوی تغذیه ای سالم و جانشین های غذایی مناسب با شرایط اقتصادی موجود بهره مند شویم. رعایت تعادل و تناسب در مصرف گروه های غذایی و معرفی جایگزین ها در هر گروه غذایی بر اساس هرم غذایی ایران و تشویق و ترویج باغچه های خانگی برای افزایش دسترسی و مصرف سبزی و صیفی از جمله راهکارهای الگوی تغذیه ای سالم است.

ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم

تاثیر فشار خون بالا در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، از مهم‌ترین علت مرگ و میر است وشیوع فشار خون در جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال ۱۹ درصد است. ۴۸ درصد افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله نیز مبتلا به فشار خون هستند. با توجه به اینکه سن ابتلا به فشار خون در کشور پایین آمده است متاسفانه مصرف نمک در کشوردو برابر میانگین توصیه شده جهانی است.

*بسیج ملی تغذیه تا ۳۰ دي ماه ۹۸

دکتر حامد روحانی زاده رئیس مرکز بهداشت استان مازندران درباره بسیج ملی تغذیه در استان گفت که شعار بسیج ملی تغذیه "ترویج الگوی غذای سالم با جایگزین های غذایی سالم"است که پیروی از الگوی غذایی سالم، شرط اصلی سلامتی و مراقبت از سلامتی در اصل یک مسئولیت فردي به شمار مي رود.

بیماری های غیر واگیر از جمله اضافه وزن و چاقی، بیماری های قلبي عروقي، ديابت نوع دو و انواع سرطان ها، از مهمترين علت مرگ و مير در کشور است و از مهمترين عوامل خطر اين بيماري ها ،تغذيه نامناسب است که طبق مطالعات بعمل آمده الگوی غذایی و تغذیه نامناسب به خصوص مصرف زیاد قند، نمک و چربی و مصرف کم منابع فیبر، سبزی و لبنیات بیشترین علت بروز این بیماری هاست.

با رعایت تغذیه مناسب تا ۸۰ درصد موارد دیابت، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و ۴۰ تا ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل‌ پیشگيري است و پيروي از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است که مراقبت از سلامتی در اصل یک مسئولیت فردی به شمار می رود.

دکتر روحانی زاده توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی را یکی از ارکان اصلی خود مراقبتی دانست اظهار داشت که خود مراقبتی تغذيه اي به اين معني است که هرشهروند با مفهوم تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذايي روزانه بيشتر آشنا شود و نيازهاي تغذيه اي خود و خانواده اش رابااستفاده از روش هاي جايگزيني مواد غذايي، استفاده از منابع غذايي موجود و در دسترس برطرف سازد و به جاي مصرف بي رويه آن دسته از مواد غذايي که مصرف زيادشان يک عامل خطر مهم ابتلا به بيماري هاي غير واگير بوده و باعث اشکال مختلف سوء تغذيه (چاقي، لاغري، کم وزني، کوتاه قدي و کمبود ريزمغذي ها) مي گردد، از غذاهاي سلامت محور با رعايت شرايط اقتصادي خانواده بيشتر استفاده نمايد.

در همین راستا، دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ظرفیت به کارگیری پرسنل بهداشتی و کارشناسان تغذیه فعال در حوزه بهداشت، اقدام به برنامه ریزی فعالیت هايي نظير مشاوره و آموزش تغذيه به گروه هاي مختلف سني در مراکز بهداشتي درماني و خانه هاي بهداشت اجراي برنامه هاي آموزشي در سطح مدارس، مهدکودک ها و محيط هاي کار، برنامه هاي نمادين (جشنواره غذاهاي سالم ،زنگ صبحانه سالم ،ميان وعده سالم در محيط کار و ...)، نظارت بر توزيع مواد غذايي مجاز و سالم در بوفه هاي مدارس، اجراي برنامه هاي کارشناسي در صدا و سيماي استان، اطلاع رساني در فضاهاي مجازي در اختيار، آموزش تغذيه و توليد محصول سالم به زنان روستايي و ايجاد باغچه هاي سبزيکاري ارگانيك با همكاري سازمان جهاد كشاورزي و ... نموده است.

*توصیه های تغذیه ای

جلال نوروزخانی رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی مازندران درباره توصیه های تغذیه ای جهت پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر گفت:
1- برای پیشگیری از بیماری های قلبي و عروقي، بجای گوشت قرمز از گوشت سفید(مرغ، ماهی و...) استفاده کنید
2- برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان هرروز از حبوبات استفاده کنید. حبوبات منبع پروتئین و جايگزين مناسب گوشت است.
3- ترکیب غلات( نان و برنج )همراه با حبوبات پروتئین مورد نیاز بدن را تامین مي کند.
4- تخم مرغ منبع غني از پروتئین و جايگزين مناسب گوشت است.
5- سلامت قلبتان را با کاهش مصرف نمك تضمین کنید.
6- چاقي دوران کودکي = ابتلا به فشار خون بالا و ديابت در بزرگسالي
7- مصرف غذاهای چرب و پرنمك هر روز شما را به سكته نزديكتر مي کند.
8- مصرف روغن جامد طعم سلامتي را از شما مي گیرد.
9- مصرف میوه و سبزی از کودکي تبديل به عادت مي شود.
10- با افزايش مصرف حبوبات ، سبزی و میوه از سرطان و ديابت پیشگیری کنیم.
11- با کاهش مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را از خود دور کنید.
12- خوردن يك نیاز است اما خوردن مواد غذايي سالم يك هنر است.
13- چاقي بیماريست، مراقب وزنتان هستید؟
14- مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدني های شیرين را محدود کنید.
15- با حبوبات آشتي کنید تا چاقي و سرطان سراغتان نیايد.
16- مصرف زياد مواد قندی و شیرين عامل اصلي ابتلا به ديابت است.
17- با کاهش مصرف قند و شكر،شیريني سلامتي را بچشید .
18- مصرف سبزيجات متنوع را در وعده های غذايي روزانه فراموش نكنید.
19- نصف بشقاب غذايتان رابه سبزی و سالاد اختصاص دهید.
20- بیشتر از 5 گرم نمك در روز مصرف نكنید.
21- ادويه جات را جايگزين نمكدان کنید.
22- با مصرف زياد نوشیدني های شیرين در کودکي طعم تلخ ديابت را در بزرگسالي تجربه مي کنید.
23- همه مواد غذايي دارای سديم (نمك پنهان) هستند ،مراقب نمك پنهان باشید.
24- از سرخ کردن غذا با روغن زياد تا مي توانید پرهیز کنید.
25- سعي کنید کمتر از غذاهای سرخ کرده استفاده کنید.
26- يادتان باشد، هر چه در مصرف روغن بیشتر خسیس باشید، سلامت شما بیشتر تضمین ميشود.
27- سكته قلبي در کمین من و شما ،مصرف قند، نمك و چربي را کاهش دهیم.
28- سلامت قلبتان را قرباني چاقي نكنید.
29- بجای نان های سفید از انواع نان هايي که سبوس بیشتری دارند استفاده کنید.
30- از کودکي با اضافه کردن سبزيجات به غذای کودکتان او را با سبزيجات آشنا کنید تا به مصرف آنها
عادت کنند.
31- فرزندتان را با طعم میوه های مختلف آشنا کنید تا مصرف روزانه میوه به يك عادت برای فرزندتان
تبديل شود. 32- میوه های ريز و درشت ارزش غذايي يكساني دارند.
33- ذائقه کودکان را از اوايل زندگي به غذای کم نمك، کم چرب و کم شیرين عادت دهید.
34- فست فودها حاوی چربي و نمك زيادی هستند در مصرف آنها افراط نكنید.

اخبار مازندران

انتهای پیام/4000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
آیا با افزایش قیمت بنزین موافقید؟
بلی
خیر
آخرین اخبار