دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
نخستین کنسرت موسیقی فجر ۹۸ در تالار وحدت با اجرای دو ساعته ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی همراه بود. در این اجرا قطعات انتخابی تقریبا فضای یکسانی داشتند؛ نه آرام و نه خیلی با هیجان بودند و ریتم مدام در حال تغییر بود. 

به گزارش آوای خزر، در این کنسرت دو ساعته که بخش دوم آن با اجرای یک سولیست خارجی به نام گراف مورژا همراه است، قطعات مختلفی اجرا می‌شود. سالن کاملا پر نشده  ولی پس از آنتراکت اول به تعداد تماشاچیان اضافه میشود. ماهیت قطعات انتخاب شده فضای تقریبا مشابهی را به همراه دارد. 

پس از دقایقی که از آغاز اجرا می‌گذرد صدای سازها را می‌شنویم که تند می‌شود. نوازندگان ویولن به سرعت آرشه‌ها را روی سازهایشان می‌کشند ولی پس از لحظاتی کمی آرام می‌شوند. اکنون کلیه سازها با سرعت بیشتری نواخته می‌شوند و روی سازهای کوبه‌ای، کوبیده می‌شود. صدای سازهای بادی را می‌شنویم. پس از لحظاتی ویولن‌ها دوباره به سرعت نواخته می‌شوند و باز هم آرام می‌گیرند. ریتمی مداوم را می‌شنویم. سازها به سرعت نواخته می‌شوند، آرام می‌شوند و دوباره اوج می‌گیرند. 

اکنون سازهای زهی آرام شده و صدای سازهای بادی را می‌شنویم که در پاسخ به آنها ویولن و سازهای کوبه‌ای به صدا درمی‌آیند. نوازندگان ویولن با سرانگشتان خود روی سازهایشان می‌زنند.

در بخش بعدی سازهای بادی به صورت کوتاه نواخته می‌شوند و صدای سازهای زهی به صورت کوتاه و لحظه‌ای شنیده می‌شود. لحظه‌ای سازهای بادی و دوباره سازهای زهی به یکدیگر پاسخ می‌دهند. همچنان ریتم ثابت است ولی سازها با یکدیگر همراه می‌شوند. در این حین سازهای زهی برای لحظاتی اوج می‌گیرند. سازهای بادی همچنان روند ثابتی را دنبال می‌کنند. دوباره به یک دیگر پاسخ می‌دهند. سازهای بادی به آرامی نواخته می‌شوند و ویولن‌ها با ریتمی سریع جواب آنها را می‌دهند. 

بخش بعدی نیز تقریبا همان فضای قبلی را در پیش می‌گیرد. برای لحظاتی از هر قسمت ارکستر صدایی می‌شنویم. پس از آن ویولن‌ها تقریبا در اوج نواخته میشوند و همزمان که سرعت بیشتری می‌گیرند، سازهای کوبه‌ای نواخته می‌شوند.

قسمت دیگری آغاز می‌شود. تنها صدای ویولن‌ها را می‌شنویم‌. به یک باره دیگر سازها نیز با ریتمی سریع به آنها اضافه می‌شوند. آرشه‌ها به سرعت روی سازها کشیده می‌شوند. این بار گاهی ارکستر آرام می‌شود و دوباره اوج می‌گیرد. برای لحظاتی تنها ویولن‌ها نواخته می‌شوند، سکوت، سازهای بادی و دوباره سازهای زهی؛ پس از آن با یکدیگر هم‌گام می‌شوند. در این بخش ریتم مدام در حال تغییر است و مخاطب را با خود همراه می‌کند. سرانجام کار در اوج تمام می‌شود. 

اکنون زمان آنتراکت است. از دو نفر از تماشاگران درباره اجرا سوال می‌کنیم. یکی می‌گوید: بخش‌های اول را خیلی دوست نداشتم.
فرد دیگری اضافه می‌کند: لحظات اولیه کار ضعیف‌تر بود.

پس از آنتراکت نوازندگان باری دیگر به سالن می آیند.
رهبر به همراه سولیست خارجی به نام گراف مورژا وارد سالن می‌شود.

این بار کنسرتو ویولن بتهوون که دارای سه موومان آلگرو، لارگتو و روندو است، اجرا می‌شود.

پارتیتور این اثر شامل یک ویولن سولو، فلوت، ۲ ابوا، ۲ کلارینت، ۲ فاگوت، ۲ هورن، ۲ ترومپت، تیمپانی و ارکستر زهی است.

موومان اول با چهار ضربه تیمپانی آغاز می‌شود و سپس تم اول و دوم پس از پرلود بسط و گسترش می‌یابد. 

ارکستر برای لحظاتی کار خود را بدون سولیست آغاز می‌کند. کار تقریبا در فضای اوج آغاز شده و وقتی که آرام می‌گیرد، سولیست به آنها می‌پیوندد. اکنون ارکستر خاموش شده و سولیست به آرامی می‌نوازد. صدای ساز سولیست به وضوح شنیده می‌شود و دیگر سازها آن را همراهی می‌کنند. گاهی دیگر سازها آرام می‌شوند، سولیست گام‌های بلندی را می‌نوازد و ارکستر در پاسخ به آن به صدا در می‌آید. سولیست متوقف شده و ارکستر می‌نوازد. 

موومان دوم تِمی آرام و احساسی دارد که با سازهای بادی شروع می‌شود و در انتها با جمله رابط به موومان سوم وصل می‌شود. سازها به آرامی در این بخش به گوش می‌رسند.‌ در همین حین سولیست به آرامی می‌نوازد و ارکستر هم در پس پرده آن به آرامی اجرا می‌کند. سولیت گاهی سکوت می‌کند و دوباره به آرامی ساز خود را می‌نوازد. فضای آرامش بخشی در فضا حکم فرما است. پس از دقایقی مقداری از آرامش فضا کاسته می‌شود و با گذر زمان کوتاهی ارکستر اوج می‌گیرد. سولیست به سرعت می‌نوازد و در کنار آن دیگر سازها. ارکستر سکوت می‌کند و سولیست می‌نوازد. موسیقی در اوج اجرا می‌شود و سولیست با سرعت آرشه را می‌کشد. در همین حین ارکستر آرام‌تر است. سازهای بادی نواخته می‌شوند. ارکستر، سولیست، سکوت و دوباره تنها سولیست. ارکستر با سولیست هم گام شده و در اوج می نوازد و کار پایان می‌یابد. 

مدت زمانِ موومان اول حدود ۲۵ دقیقه بود. موومان دوم و سوم نیز هر کدام حدود ۱۰ دقیقه زمان برد. هیچ توقف و سکوتی در بینِ موومان دوم و سوم انجام نگرفت و زمانِ کلِ اثر حدود ۴۵ دقیقه طول کشید.
پایان اجرا که با تشویق حضار همراه بود، سولیست دوباره لحظاتی را به تنهایی اجرا کرد.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار