دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۴۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
یادداشت/ به بهانه بازگشایی محورهای مواصلاتی مازندران در روزهای کرونایی
محورهای مسدود شده‌ی مازندران بر اثر وضعیت قرمز ناشی از شیوع کروناویروس در این استان، با سیلاب مسافران و به برکت دستور حکومتی بازگشایی شد، تردد در این محورها رو به تزاید است و سوال ما از مسافران این است: گیریم که"در دیزی بازه، حیای گربه کجا رفته"؟

آوای خزرآزاده بابانژاد: شیوع کرونا ویروس و بیماری مرموز حاصل از آن با نام علمی "کووید 19" در 95 کشور و ازجمله در جمهوری اسلامی ایران سبب مختل‌شدن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شده است. شرایط تا اندازه‌ای بحرانی‌ست که وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری مرموز تمامی مراکز عمومی را تعطیل کرده و از مردم خواسته است؛ فعلاً در منزل بمانند.

تدابیر ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا ابتدا از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها ظرف چند روز و سپس ادامه آن تا یک هفته و سرانجام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مهدهای کودک، حتی تمامی باشگاه‌های ورزشی و بسیاری از اماکن عمومی دیگر، تا پایان سال اعلام شد.

با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها سیل مسافرت‌ها با هدف گشت و گذار به شمال ایران ازجمله گیلان و مازندران افزایش یافت و این اقدام، انتقاد شدید سعید نمکی وزیر بهداشت را در پی داشت.

مازندران که در ابتدا یکی از استان‌های کشور با کمترین میزان شیوع بوده است و نخستین خبر از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان، اعلام قطعی 5 مبتلا و تنها یک فوتی بود، اما در فاصله نزدیک به دو هفته به یکباره تا ظهر روز شنبه 17 اسفندماه به 17 فوتی و 606 مبتلای قطعی رسید این در حالی‌ست که روز جمعه 16 اسفندماه عدد مبتلایان 301 نفر بود و امروز 18 اسفندماه تعداد فوتی‌ها به 21 و متأسفانه تعداد مبتلایان قطعی به 620 نفر رسیده است.

یکی از دلایل افزایش آمارها به دلیل سیل مسافران ورودی به این استان است، همین وضعیت برای استان گیلان پیش آمده، و تا جایی پیش رفته که نماینده وزارت بهداشت از کمبود تخت برای این دو استان در کنار استان قم خبر داده است.

طرح تب‌سنجی در ورودی‌های استان مازندران ایده خوبی جهت کنترل مسافران بود اما گویا فرصتی برای افزایش سیل مسافرت‌ها شد تا برخی فکر کنند به این دلیل که در ورودی استان از سلامت یا عدم سلامت خود آگاه می‌شوند، پس می‌توانند بار سفر ببندند و به این استان بیایند. در حالی که اعلام شده بود تردد تنها برای بومی‌ها بلامانع است.

افزایش دو برابری تعداد مبتلایان به کرونا تنها به فاصله 24 ساعت در استان مازندران یک فاجعه است و فاجعه عظیم‌تر آن است که عده‌ای از سر بی‌فکری در تعطیلات پیش رو به‌جای ماندن در خانه و کمک به کادر زحمتکش بهداشتی درمانی و اعضای شورای تأمین، فرمان خودروها را به سمت شمال می‌گیرند و سربار مردم و مسوولان استان می‌شوند.

مسافران کار را به جایی رساندند که در محور هراز مردم آمل در برابر آنها قرار گرفتند، مردم از سر عصبانیت به فرمانده انتظامی، و دبیر شورای تأمین آمل پرخاشگری کردند و خواستار انسداد جاده هراز شدند، مردم آنقدر اصرار ورزیدند که فرمانده انتظامی مجبور شد حکم به انسداد جاده را صادر کند و با صدایی گرفته در برابر شهروندان آملی فریاد بزند "به جان مادرم هراز را بستم"!

در سوی دیگر اما این مایه تأسف است که مسافری از اقدام نابجای خود در محور چالوس تصویربرداری می‌کند و با انتشار آن در فضای مجازی با افتخار می‌گوید از کندوان عبور کرده است. این رفتارها در این شرایط مصداق بارز هنجارشکنی و اخلال در نظم و امنیت عمومی‌ست.

محور هراز در روز و شب گذشته شاهد شُل‌کن و سفت‌کن‌های بسیاری بود و بالاخره شب گذشته با پیام دبیر ستاد مقابله با کرونا در مازندران مبنی بر بازگشایی محورهای مازندران از صبح امروز، بار دیگر عصبانیت مردم برانگیخته شد.

یک جست‌وجوی کوچک لازم بود تا متوجه شویم که این دستور حکومتی‌ست و از تهران صادر شده و مازندران پیام را ابلاغ کرده است، اما این تصمیم به چه بهایی اتخاذ شده است؟ آیا با این اقدام طی روزهای آتی شاهد حکم دیگری مبنی بر بازگشایی رستوران‌ها، سوئیت‌ها و هتل‌ها و متل‌ها خواهیم بود؟ بعید هم نیست که این دستور به‌زودی صادر شود!

آقایان تصمیم‌گیر! بازارهای مازندران دیروز و امروز تعطیل شد. بسیاری از بازاریان چند روزی‌ست به محل کسب و کار خود نیامده‌اند، مازندران در لیست استان‌های قرمز قرار دارد، پزشک و پرستار و تخت بیمارستانی ناچیز است، و در بحبوحه بحران "کروناویروس" عده‌ای از سر بی‌فکری به مازندران سفر می‌کنند... و شما مسبب این اقدام هستید.

بیمارستان‌ها و مراکز درگیر با کروناویروس در مازندران توان پذیرش افراد مشکوک یا مبتلا را ندارند، حتی اگر تمامی زیرساخت‌های ورزشی نیز به کمک بیایند باز هم فضا مناسب نیست، مازندران در این شرایط بسیار سخت هم باید میزبان مسافران در جاده‌ها باشد، هم مراقب سلامت آنها، هم مراقب امنیت آنها، و هم مراقب نقل و انتقالات احتمالی ویروس توسط آنها!

کادر بهداشتی و درمانی به‌ویژه آنها که در صف نخست مبارزه با کروناویروس قرار دارند از کمترین لوازم حفاظتی مانند ماسک و لباس مناسب بی‌بهره‌اند. هزاران کیت تشخیصی وارد کشور شد، آقایان از این کیت‌ها استفاده لازم را بردند و بعد کنار کشیدند. مجلس هم که تعطیل شد، بودجه 99 هم که ....

اقدام اخیر مبنی بر بازگشایی گذرگاه‌های مازندران مورد انتقاد نمایندگان استان مازندران ازجمله علی محمد شاعری رئیس مجمع نمایندگان و محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود و قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت قرار گرفت. و از رئیس جمهور خواسته شده تا محدودیت‌های تردد به این استان اعمال شود.

آقایان! همچنان که دستور دادید گذرگاه‌های مازندران را به روی مسافران بگشایند به همان شدت و سرعت هم دستور دهید تا ملزومات پزشکی و حفاظتی لازم وارد این استان شود، دستور حکومتی شما تمامی زحمات چند هفته‌ای مسوولان استانی را زیر سؤال برده است. آیا پاسخگوی تبعاتی که در پی این حکم ایجاد می‌کنید، هستید؟

و اما سخنی با هم‌وطنان عزیز! نیک می‌دانید که مردم مازندران همواره میهمان‌نواز و باصفا هستند، سفر را می‌توان به تعویق انداخت و گشت و گذاری با اطمینان داشت، اما آیا در این شرایط بحرانی و حساس که هر مسافری ممکن است ناقل ویروس باشد یا گرفتار ویروس شود، لازم است که بدون توجه به هشدارهای پزشکی به مازندران بیایید؟

هموطن گرامی! ابتلای 6 هزار و 566 نفر در این کشور به ویروس مرموز کرونا و مرگ 194 نفر تا ظهر امروز یک‌شنبه 18 اسفندماه 98، عدد کمی نیست که نادیده گرفته شود. مرگ و بیماری و خطر تنها برای همسایه و دیگران نیست، فقیر و غنی و مردم و مسوول هم نمی‌شناسد، شما این روزها به استانی سفر می‌کنید که تا ظهر امروز 21 فوتی و 620 ابتلای قطعی به کووید19 داشته و این یعنی فاجعه. این فوتی‌ها و مبتلایان انسان هستند و تعدادی از شما با آمدن‌های این‌روزهای خود، خواهی نخواهی بر آمارها می‌افزایید. این عدد در گیلان نیز با سیر صعودی به 496 مبتلا رسیده است.

در این استان‌ها تخت‌های کافی برای قرنطینه و بستری وجود ندارد، تعداد قابل توجهی از پزشکان و پرستاران یا مبتلا شده‌اند یا در قرنطینه قرار دارند. با کمبود کادر پزشکی و پرستاری مواجه شده‌اند و فراخوان جذب نیرو داده‌اند. چرا با آمدن‌های نابهنگام خود در شرایط سخت اقتصادی که دولت باید بودجه‌ها را صرف آبادانی و اشتغال کشور کند، بر ضررهای مالی می‌افزایید.

مسافر مازندران! نمی‌دانم تصمیم حکومتی مبنی بر بازگشایی محورهای مواصلاتی مازندران به چه علت بوده است، اما بد نیست بدانی که اگر چین توانسته است آن جمعیت میلیاردی خود را از شر کروناویروس نجات دهد به سبب آن بود که مردمانش در خانه ماندند و نکات بهداشتی را رعایت کردند، آنها بیشتر از ما اهل سفر و گشت و گذارند اما چه چیزی بهتر از سلامتی! حالا گیریم که دستور داده شد تا محورهای ورودی مازندران به روی مسافران گشوده شود اما این حجم سفر برای چیست؟ سوال ما این است که "در دیزی بازه، حیای گربه کجا رفته"؟

بخش زیادی از مردم این استان بیش از یک‌هفته است که از منازل خود بیرون نیامده‌اند، برخی دیگر نیز تنها برای خرید نان و مواد غذایی ضروری، با ماسک و دستکش تا سر کوچه می‌روند و بازمی‌گردند، بازار تعطیل است، ضدعفونی بازارها، مساجد و سایر مکان‌های عمومی ادامه دارد... رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و سوئیت‌ها اجازه فعالیت ندارند... پس شما به کجا چنین شتابانید؟!

مردم مازندران با تمام نیرو با کادر پزشکی، نیروی انتظامی، سپاه، شورای تأمین و مسوولان خود همکاری و به هشدارها توجه می‌کنند، خواهش می‌کنیم اگر سلامتی خود و خانواده‌تان و سلامتی هم‌وطنان برایتان مهم است؛ فعلاً به مازندران سفر نکنید و با مردم این استان همکاری کنید.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
0
0
احسنت به غیرت جوونای آملی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار