دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
تقریباً دو هفته از خانه‌نشینی دانش‌آموزان، دانشجویان و برخی از شاغلان می‌گذرد و در این شرایط که شاید بتوان نام آن را قرنطینه خانگی گذاشت، می‌توان نیازها را با استفاده از خرید آنلاین برطرف کرد؛ شیوه‌ای که در مقایسه با خرید حضوری و رفتن در بین جمعیت منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

به گزارش آوای خزر، در این مطلب چند راهکار برای بهتر خرید کردن در فضای مجازی را مرور می‌کنیم.

هیجانی خرید نکنید

کاربرد اصلی افسانه‌ها، آسان‌تر به خواب رفتن است و اگر در تعداد قابل توجهی از کانال‌ها و گروه‌هایی که عضو هستید نشانه‌هایی غیرقابل انکار از «پایان جهان» ذکر شده، به این معنی نیست که واقعاً به پایان رسیده‌ایم و باید هر چه بیشتر خرید کنید و انبارهایتان را پر! همه کالاهای مورد نیازتان را دقیقاً به اندازه تهیه کنید تا هم تعادل بازار به‌هم نریزد و فرصت سودجویی دلالان مهیا نشود و هم بعد از فروکش کردن تب کرونا تعداد زیادی جنس بنجل روی دست‌تان نماند. این‌که شما چند ماسک صنعتی بخرید که یک فروشگاه اینترنتی از فرصت استفاده کرده و برای فروش گذاشته، کمکی به مهار کرونا نمی‌کند. نکته مهم برای جلوگیری از خرید هیجانی این است که از قبل فهرست خرید داشته باشید، درست مثل وقتی که حضوری خرید می‌کنید. خودتان را به فهرست خریدتان مقید کنید و پیش از خرید تصمیم بگیرید به‌جز کالاهای فهرست چیزی نخرید.

مواظب تخفیف‌ها باشید

تقریباً بیشتر کاربران فضای مجازی تا حالا دیگر متوجه ترفندهای فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش کالاهایشان شده‌اند؛ ترفندهایی که بی‌شک مهم‌ترین آنها تخفیف است. برای این‌که در خرید کالای تخفیف‌دار دچار خطای راهبردی نشوید، بهترین راه این است که قیمت کالا را با قبل مقایسه کنید. راه دیگر مراجعه به ذهنیتی است که از خریدهای حضوری دارید، مثلاً اگر کالا در سایت ۱۳۰ هزار تومان قیمت خورده و با تخفیف، ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و دو هفته قبل همان کالا را در بازار با قیمت ۱۰۰ هزار تومان دیده‌اید، طبیعتاً نباید فریب سایت را بخورید. البته این اتفاق همیشگی نیست و در بسیاری از موارد، فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب مشتری جدید و حفظ مشتری‌های ثابت، پیشی گرفتن از رقبا و خالی کردن انبارها برای کاهش هزینه‌های جاری، تخفیف‌های خیلی خوبی می‌دهند.

قیمت‌ها را مقایسه کنید

این مورد نیاز به توصیه ندارد و اساساً در ژن ما این ویژگی دیده می‌شود و حتی وقتی یک کالا را خریده‌ایم، راه می‌افتیم و در مغازه‌های دیگر قیمت می‌گیریم تا خریدمان را ارزیابی کنیم. این کار در هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی هم ضروری است، چون هرکدام از فروشگاه‌ها سیاست‌های خاص خودشان را در قیمت‌گذاری دارند و میزان سودی که یک فروشگاه روی یک کالا پیش‌بینی می‌کند، با میزان سود فروشگاه دیگر روی همان کالا متفاوت است. برای مقایسه بهتر قیمت، حتی می‌توانید به کسانی مراجعه کنید که کالای مورد نظرتان را در شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسانند. البته کووید ــ ۱۹ را دست‌کم نگیرید و این چند روز، قیمت پایین کالاهای دست‌دوم گول‌تان نزند و ریسک خرید آنها را نپذیرید.

همه چیز را آنلاین نخرید

در این روزها دلیل اصلی آنلاین خرید کردن، تماس کمتر با بیرون و کاهش خطر ابتلا به کروناست. در نتیجه بهتر این است که فقط کالاهایی را از فروشگاه‌های اینترنتی بخرید که بسته‌بندی درست و حسابی داشته باشند و احتمال تماس دست با آنها نزدیک به صفر باشد. مثلاً اگر خودتان به میوه‌فروشی بروید و با دستکش یک‌بارمصرف میوه‌ها را در نایلون بگذارید، بهتر از این است که میوه را در شرایطی اینترنتی بخرید که از وضعیت بسته‌بندی آن اطلاعی ندارید.

به طور کلی در خرید اینترنتی مواد غذایی، اعتماد به اجناس کارخانه‌ای منطقی‌تر است، چراکه فرآیند بسته‌بندی در بیشتر کارخانه‌ها بدون دخالت دست انجام می‌شود. همچنین نان‌های صنعتی بسته‌بندی‌شده با دستگاه در این شرایط جایگزین مناسبی برای نان سنتی است. سفارش اینترنتی غذا را هم که طبیعتاً خیلی وقت است فراموش کرده‌اید. اما خرید پوشاک از فروشگاه‌های اینترنتی گزینه بدی نیست و در مقایسه با حضور در بازارهای شلوغ و پررفت‌وآمد ایمن‌تر است.

توضیحات کالا را به دقت بخوانید

با توضیحات کالاها مثل توضیحاتی برخورد نکنید که قبل از نصب نرم‌افزارها می‌بینید. توضیحات یک کالا معمولاً شامل آیتم‌هایی مانند کشور سازنده، وزن، تنوع رنگ، ابعاد محصول و... است. بعضی سایت‌ها امکان مشاهده سه‌بعدی کالا را هم دارند و می‌توانید با کلیک یا لمس صفحه، آن را بچرخانید و خوب وراندازش کنید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی امکان استرداد کالا را ندارند و تعدادی از فروشگاه‌ها هم هزینه حمل و نقل را از خریدار می‌گیرند.

مراقب کلاهبردارها باشید

حتماً بررسی کنید سایتی که از آن خرید اینترنتی می‌کنید، نماد اعتماد الکترونیکی یا eNAMAD را داشته باشد. اگر سایت را نمی‌شناسید و می‌خواهید حسابی محکم‌کاری کنید، می‌توانید به سایت نماد بروید و نام سایت مورد نظر را در آن جست‌وجو کنید. تا این لحظه ۶۱ هزار و ۵۰۰ سایت این نماد را دریافت کرده‌اند. در زمان پرداخت هم باید مراقب کلاهبرداری‌های احتمالی باشید. اول این‌که آدرس سایت پرداخت باید با https شروع شود، نه http. در این نوار باید یک قفل کوچک زردرنگ هم ببینید. نکته آخر این‌که اطلاعات کارت به ویژه cvv2 و رمز پویا را با صفحه‌کلید مجازی وارد کنید.

هزینه ارسال بدهید

تقریباً همه فروشگاه‌های اینترنتی مبلغی را تعیین کرده‌اند که اگر سفارش‌تان بیشتر از آن مبلغ باشد، آن را به صورت رایگان برایتان می‌آورند و در غیر این صورت هزینه ارسال را دریافت می‌کنند. نکته کنکوری اینجاست که بسیاری از کاربران برای رساندن سبد خریدشان به مبلغ معین‌شده، کالاهای غیرضروری را به سبد اضافه می‌کنند. یعنی برای این‌که هزینه ارسال پرداخت نکنند، اجناسی را می‌خرند که در حالت عادی اصلاً به سمت خریدشان نمی‌رفتند.

این الگوی صحیحی در خرید نیست و اگر هزینه ارسال را که معمولاً کمتر از ۱۰ هزار تومان است بپردازید، از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است. نکته دیگر این‌که اگر برای دریافت کالایتان عجله ندارید، به‌جای این‌که کالا را با پیک موتوری دریافت کنید، ارسال کالا با پست را انتخاب کنید. این گزینه از لحاظ بهداشتی هم نمره بالاتری می‌گیرد.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار