دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
در روز‌هایی که ویروس کرونا مستقیما و به واسطه برخی ناراحتی‌ها و بیماری‌های زمینه‌ایِ افراد، جان می‌گیرد، برخی به مددش شتافته و زمینه رقم خوردن مرگ و میر‌های دیگری را فراهم آورده‌اند که ارتباط تنگاتنگی با این ویروس دارد. افرادی که ظاهرا آشنایی چندانی با علم شیمی ندارند و فریب آنهایی را می‌خورند که یک راز شیمیایی را آموخته‌اند!
به گزارش آوای خزر، صحبت درباره مرگ و میر‌هایی است که به دنبال نوشیدن الکل، مسموم شدن به واسطه آن و در نهایت تاب نیاوردن برخی مسموم شدگان موجب می‌شود. پدیده‌ای که البته در سال‌های گذشته هم در برخی استان‌های کشورمان به وقوع پیوسته، اما این بار در ابعاد بزرگتری خودنمایی می‌کند.

اگز از جمله افراد علاقمند به مطالعه اخبار حوادث باشد، احتمالا فاجعه مسومیت جمع بزرگی از اهالی رفسنجان بر اثر نوشیدن الکلی‌های تقلبی را یادتان هست که جان شماری را گرفت و لطمات جبران ناپذیری به سلامت عده دیگری از مسموم شدگان وارد آورد؛ از نابینایی گرفته تا از دست دادن کلیه و الزام به دیالیز تا پایان عمر.

اتفاقی که کمی بعد در هرمزگان و سپس در چند استان دیگر کشورمان به وقوع پیوست و به رغم وعده‌هایی که برای پیگیری ماجرا داده شد، در نهایت مشخص نشد که ریشه شکل گیری این حوادث مشابه چیست. ریشه‌ای که ممکن است با آنچه در این روز‌ها برملا شده، هموخوانی داشته باشد.

طی روز‌های اخیر ویدئو‌هایی در فضای مجازی در میان انبوه کاربران ایرانی دست به دست می‌شود که در آن‌ها یک اتفاق شوم افشا می‌شود. اینکه برخی راه تغییر ظاهر الکل‌های صنعتی را یافته و با یک تکنیک بسیار ساده و ابتدایی، این الکل‌ها را به جای الکل سنتی به مردم عرضه می‌کنند.

آن گونه که در این ویدئو‌ها نشان داده می‌شود، با افزودن چند قطره مایع سفید کننده یا آب ژاول (همان وایتکس!) به الکل‌های صنعتی که رنگ زرد یا نارنجی تند دارند، محلولی بی رنگ و شفاف به دست می‌آید که کاملا از نظر ظاهری مشابه الکل‌های طبی و طبیعی است. این در حالی است که الکل طبی محصولی بی آزار برای استفاده روی پوست است و الکل صنعتی، بسیار مضر است.

جدای این، برخی کارشناسان تاکید دارند که الکل صنعتی برای ضدعفونی و گندزدایی محیط و وسایل برای عاری کردنشان از ویروس کرونا، برخلاف الکل طبی مناسب نیست و نتیجه می‌گیرند که این تلقب، زمینه ساز ابتلای احتمالی بسیاری از افراد به ویروس کرونا و کووید ۱۹ خواهد شد، چراکه برخلاف تصورشان، از مایعی برای ضدعفونی بهره می‌گیرند که ضدعفونی کننده نیست.

نکاتی شیمیایی که هرچقدر هم برایمان عجیب و غریب باشند، دلیل نمی‌شود از الکل، چه با شست‌وشوی دهان و چه با نوشیدنش، برای دوری جستن از ویروس کرونا استفاده کنیم، اما ظاهرا شماری از هموطنان مان این گونه فکر نمی‌کنند. افرادی که تا کنون قریب به یکصد تن از ایشان چشم از جهان فروبسته‌اند و اخبار حکایت از افزایش شمارشان در آینده دارد:

خوزستان
علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به ایسنا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ١١ نفر بر اثر مسمومیت الکلی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که با احتساب ایشان، جمعا در ۶ روز گذشته، ۵۹۴ مورد بر اثر مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی تقلبی در خوزستان و عمدتا در اهواز، به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و از این تعداد، متاسفانه ٤٨ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
البرز
پس از انتشار اخباری از شیوع مسمومیت ناشی از نوشیدن الکل در استان البرز و جان باختن چند تن، روز گذشته محمد آقایاری، معاون دادستان کرج از کشف مجموعاً چهار هزار لیتر مشروبات الکلی (شامل ۲۸۰۰ لیتر مشروب الکلی تقلبی با مارک یکی از شرکت‌های تولید نوشیدنی مطرح کشور) و بازداشت سه نفر در این رابطه خبر داد و گفت: متاسفانه تا دیشب ۱۵ نفر بر اثر مسمومیت الکلی در استان جان خود را از دست داده‌اند.
مازندران
دکتر علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: در حدود ۱۹ روز گذشته ۱۲ نفر در این استان بر اثر مصرف الکل تقلبی جان خود را از دست دادند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل هیچ گونه فوتی ثبت نشده است. در این بازه زمانی ۱۱ مرد و یک زن بر اثر مصرف الکل فوت کرده‌اند.
فارس
محمد جواد مرادیان، رئیس مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان فارس ایران در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: طی روز‌های اخیر در استان فارس ۱۰۳ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی مسموم شده و در بیمارستان‌ها بستری شدند که از این جمع ۸ تن جان باخته و حال چند تن دیگر نیز وخیم است. لازم به ذکر است که اغلب دیگر افراد مسموم شده کماکان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.
کردستان
هومن قصری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به فارس گفت: از اول اسفند ماه تا کنون ۶ نفر در استان در اثر مصرف الکل صنعتی یا متانول جان خود را از دست دادند. این رویداد در پی انتشار شایعاتی مبنی بر مصرف الکل برای مقابله با کرونا رخ داده است. در حال حاضر ۱۸ نفر بر اثر مصرف الکل صنعتی در بیمارستان بستری هستند که حال عمومی ۱۷ نفر آن‌ها خوب است.
همدان
دکتر محمد طاهری، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان روز گذشته به ایرنا گفت: مصرف الکل متانول موجب مرگ چهار مرد با سن ۱۸ تا ۴۳ سال و مسموم شدن چند تن دیگر در همدان شده است، چراکه افراد سودجو در حال حاضر الکل صنعتی که به رنگ زرد و قرمز است را با وایتکس ترکیب کرده و پس از تبدیل شدن رنگ آن به سفید، به عنوان اتانول عرضه اش می‌کنند.
اردبیل
رضایی‌بنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به تسنیم گفت: به‌دلیل مصرف الکل صنعتی ۴۰ نفر مسموم شدند که ۳ نفر از ایشان در شهرستان‌های پارس‌آباد و مشگین‌شهر جان باختند. همچنین یک نفر نیز از ناحیه چشم مشکل جدی پیدا کرده و همچنان ۷ نفر از مسموم شدگان مصرف الکل‌های تقبلی در استان بستری هستند.
مرکزی
برخلاف اغلب استان‌های درگیر با این فاجعه، در استان مرکزی این شهرستان ساوه است که با الکل تقلبی خبرساز شده است. رویدادی که منجر به از دست رفتن جان دو شهروند و بستری شدن سه تن دیگر شده است. البته این پایان راه نیست چراکه به گفته فرمانده انتظامی ساوه، عامل توزیع الکل مرگ‌آور در ساوه دستگیر شده و تحقیقات از وی با هماهنگی مرجع قضایی در حال انجام است.
 
انتهای پیام/1005
برچسب ها: الکل ، شیمی ، مرگ ، جدول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار