دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
مقامات کشورمان در هفته ها و روزهای گذشته خواستار لغو یا تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران برای مبارزه با ویروس کرونا شدند. در همین راستا، رئیس‌جمهور ایران در نامه‌ای به تعدادی از روسای کشورها با اشاره به شیوع کرونا خواستار شکستن و رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.

کدام کشورها و سازمان ها خواهان لغو و تعلیق تحریم های ایران شدند؟

به گزارش آوای خزر، رئیس‌جمهور ایران در نامه‌ای به تعدادی از روسای کشورها با اشاره به شیوع کرونا خواستار شکستن و رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد. پیش‌تر نیز وزیرخارجه ایران و نماینده ایران در سازمان ملل درخواست مشابهی را مطرح کرده بودند.

حسن روحانی روز شنبه در نامه‌ای به تعدادی از رهبران جهان با اشاره به ضرورت تلاش و مشارکت همگانی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و بیان سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در این راستا، بر لزوم شکستن و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت‌ها با توجه به شرایط کنونی جهانی و تدوین پروتکل‌های مشترک بهداشتی میان همسایگان تاکید کرد و گفت: «مدیریت این بحران عظیم و خطرناک توسط هیچ کشوری به تنهایی میسر نیست چه رسد به اینکه آن کشور در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و تامین کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات فراوان مواجه باشد.»

این درخواست ایران با واکنش های متفاوتی روبرو شد و در حالی که دولت آمریکا مخالفت خود با تعلیق تحریم ها را اعلام کرد، بسیاری از کشورها و سازمان ها خواستار تعلیق فوری تحریم ها به دلیل وضعیت اضطراری حاکم بر ایران بر اثر شیوع کرونا شدند.

روسیه
 
روس ها در چند روز گذشته بارها خواهان لغو تحریم های ایران شدند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در شرایطی که اخبار حاکی از گسترش شیوع بیماری کرونا است، نیازی نیست توجه را به وضعیت غیرعادلانه و نابرابری که در آن جمهوری اسلامی ایران همسایه خوب و مهربان و شریک ما قرار گرفته است، جلب کرد. حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، اخیرا اعلام کرد که علاوه بر خسارات اقتصادی ۲۰۰ میلیارد دلاری که بر اثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در چارچوب سیاست فشار حداکثری از ماه مه سال ۲۰۱۸ به این کشور وارد شده است، این محدودیت‌ها مانع بزرگی در مسیر مبارزه با بیماری کرونا است. علت قربانیان زیاد این بیماری در ایران نه فقط در خود بیماری بلکه در این واقعیت است که آمریکا به شکلی هدفمند مانع از مقابله با آن می‌شود. میلیون‌ها ایرانی در شرایطی قرار گرفته اند که باوجود تلاش‌های حداکثری آمریکا برای جلوگیری از نشان دادن این واقعیت، از امکان تهیه دارو‌ها محروم هستند. سیاست ضدانسانی آمریکا باعث تاسف شدید و نگرانی جدی است.
 
در این بیانیه همچنین به اراده قوی ایران برای ماندن در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره شده و آمده است: ایران برغم وضعیت پیچیده‌ای که دارد، این موضع قوی را حفظ کرده است. به نوبه خود بار دیگر بر عزم و موضع اصولی خود برای حفظ موافقتنامه هسته‌ای و آمادگی برای ادامه تلاش برای بازگرداندن آن به حالت متعادل و پایدار تاکید می‌کنیم. تلاش روسیه در این راستا با طرح‌های بزرگ همراه است و در این شرایط به اقتصاد ایران که در شرایط دشوار قرار دارد کمک می‌کنیم. قاطعانه از دولت آمریکا می‌خواهیم فورا تحریم‌ها را که به حقوق اساسی بشر در ایران ضربه می‌زند، لغو کند.
 
در پایان این بیانیه تاکید شده است: شرایط کنونی که جهان شاهد شیوع همه گیر کرونا است زمان برای تسویه حساب ژئوپلیتیکی نیست بویژه اینکه اقدامات آمریکا بدون دلیل و بی پایه و اساس است و برای ارضا کردن جاه طلبی‌های خود صورت می‌گیرد.
 
چین خواستار لغو فوری تحریم های ایران شد
 
جینگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در نشست خبری تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، مانعی در تلاش‌های این کشور برای جنگ علیه ویروس کروناست.
 
شوانگ، تحریم‌های آمریکا را غیرانسانی توصیف کرد و خواستار لغو فوری این تحریم به منظور جلوگیری از کارشکنی بیشتر در جنگ ایران علیه کرونا شد.
 
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: مسئولان شهر ووهان چین اعلام کردند کسانی که از خارج از این شهر قصد ورود به آن را داشته باشند باید ۱۴ روز در قرنطینه قرار بگیرند.
 
پاکستان لغو تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شد
 
نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه لغو تحریم‌ها کمک بزرگی به ایران در مبارزه با بیماری کرونا خواهد بود، لغو تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شد.
 
به گزارش  شبکه خبری "جیو نیوز"، عمران خان نخست وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای تصریح کرد: در جمع کشور‌های خاورمیانه ایران بیشترین ضربه را از ویروس مرگبار کرونا متحمل شده است؛ از این رو تحریم‌های علیه این کشور باید در راستای کمک به تهران جهت مبارزه با کرونا برداشته شود.
 
وی با بیان اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، مقابله با بیماری کرونا را برای این کشور مشکل کرده است، افزود: جامعه جهانی باید کنار کشور‌های تحت تاثیر این بیماری ایستاده و آن‌ها را در راستای مقابله با این معضل یاری دهد.
 
عمران خان با بیان اینکه حتی بزرگترین کشور‌های جهان برای مقابله با بیماری کرونا دچار مشکل شده اند تصریح کرد: کشور‌های با اقتصاد به مراتب ضعیف‌تر در منطقه از جمله پاکستان در صورت بحرانی شدن وضعیت امکانات و هزینه لازم برای برون رفت از بحران را ندارند.
 
نخست وزیر پاکستان از جامعه جهانی خواست با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی زیاد برخی از کشور‌های منطقه از جمله پاکستان و آسیب پذیری شدید آن‌ها در مقابل بحران‌هایی نظیر بیماری کرونا، جهت کمک به آنها، راهکار بخشیدن مقداری از بدهی‌های خارجی این کشور‌ها را بررسی کنند.
 
این سخنان نخست وزیر پاکستان درحالی عنوان می‌شود که تعداد مبتلایان به کرونا در پاکستان در ۱۰ روز گذشته از ۷ مورد به ۱۸۴ نفر افزایش پیدا کرده است.
 
یونان
 
مدیرکل سازمان های بین المللی وزارت امور خارجه یونان با تحسین اقدامات دولت ایران در مقابله با ویروس کرونا گفت: ما خواستار حفظ توافقنامه برجام و پیامدهای مثبت ناشی از آن، از جمله لغو تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.
 
کدام کشورها و سازمان ها خواهان لغو و تعلیق تحریم های ایران شدند؟
آندراس پاپاداکیس مدیرکل سازمانهای بین المللی وزارت امورخارجه یونان ضمن تشریح آخرین تحولات مربوط به کرونا در ایران، تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را مانع بسیار مهمی در مسیر دسترسی مردم و دولت ایران به امکانات و تجهیزات بهداشتی جهت مبارزه با کرونا دانست و این تحریمها را جنایت علیه بشریت و تهدید بهداشت بین المللی دانست.
 
درخواست سناتور آمریکایی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران
 
از سویی برخی چهره‌های ارشد عضو حزب دموکرات از جمله سناتور الیزابت وارن خواسته بودند که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها را لغو کند. 
 
«برنی سندرز» نماینده ایالت ورمونت در سنای آمریکا و یکی از دو نامزد باقی‌مانده در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برای معرفی رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان 99) از دولت کشورش خواست که به تحریم‌های یکجانبه خود که باعث کاهش توان ایران در مبارزه با ویروس کرونا شده‌ است،‌ پایان دهد.

برنی سندرز طی پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر درباره ضرورت رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چنین موقعیت حساسی نوشت: «ایران در مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا روزهای بسیار سختی را می‌گذارند. تحریم‌های آمریکا در این وضعیت کمکی به مهار بحران نمی‌کند.»

وی افزود: «اگر ما یک کشور دلسوز هستیم،‌ باید هرگونه تحریمی که به توان ایران برای مقابله با این ویروس آسیب می‌رساند، از جمله تحریم‌های مالی، را برداریم.»
 
«میدیا بنجامین» بنیانگذار گروه صلح‌طلب آمریکایی «کدپینک» به همراه گروه خود که لباس های سراسری سفید کادر پزشکی مبارزه با کرونا را بر تن داشتند، با تجمع جلوی وزارت خزانه داری آمریکا تاکید کرد واشنگتن باید برای ریشه‌کنی بحران کرونا در خاورمیانه تحریم‌های ایران را لغو کند.
 
وی به همراه گروه خود که هموار پیراهن های صورتی رنگ بر تن می کنند، با پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «تحریم های ایران را لغو کنید، ویروس کرونا را متوقف کنید، جلوی وزارت خزانه داری آمریکا حضور پیدا کرد. تعدادی از همراهان وی نیز لباس های سراسری سفید رنگی را که پزشکان و پرستاران مبارز با کرونا بر تن می کنند پوشیده بودند.

بنجامین با اشاره به تاثیرهای مثبت توافق هسته ای ایران در کاهش تاثیرات منفی تحریم های اقتصادی آمریکا، خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های سنگین از سوی تیم ترامپ را علیه تهران یادآور می شود. وی در همین راستا می افزاید:  «تجدید تحریم ها تأثیر مخربی بر اقتصاد و زندگی مردم ایران برجا گذاشته است. قرار بود کمک های بشردوستانه - غذا و دارو، مشمول تحریم ها نشوند اما در عمل این طور نبوده است.  شرکت های حمل و نقل و بیمه و بانک ها نمی خواهند به خاطر معامله با ایران ریسک کنند.

این فعال صلح در ادامه تاکید می کند:  «حتی پیش از آنکه ایران دیگر نتواند به خاطر تحریم بانک مرکزی خود از سوی تیم ترامپ،  کیت آزمایش ویروس کرونا، دستگاه های تنفسی، داروهای ضد ویروسی و سایر ابزار و تجهیزات لازم برای کاهش سرعت گسترس ویروس کرونا و نجات زندگی انسان ها را تهیه کند، باز هم ایرانی ها برای دستیابی به داروهای حیاتی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کردند.

 
ثبت دادخواست لغو تحریم‌های ایران در پارلمان انگلیس
 
تومار درخواست از آمریکا برای لغو فوری تحریم‌ها که سد راه مقابله با بیماری کرونا در ایران شده است از مرز یک هزار امضاء گذشت.
کدام کشورها و سازمان ها خواهان لغو و تعلیق تحریم های ایران شدند؟
 
در این تومار الکترونیکی که توسط فردی به نام «اچ ام بورگس» روی تارنمای پارلمان انگلیس ایجاد شده، امضاء کنندگان تاکید کرده‌اند که لغو تحریم‌ها در این شرایط اقدامی انسانی به‌شمار می‌رود.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا زمان مخابره این خبر یک هزار و ۱۸۷ نفر تومار یاد شده را امضاء کرد و آمار آن به سرعت رو به افزایش است.

طبق رویه‌های سیاسی، اگر شمار امضاهای یک تومار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از ۱۰۰ هزار نفر فراتر برود، درخواست مطرح‌ شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

حمید بعیدی نژاد با انتشار پیامی در توییتر در این رابطه نوشت:‌ پارلمان انگلیس با ثبت «دادخواستی»، از دولت آمریکا تقاضا نموده است که فوراً تحریم‌های خود علیه ایران را در دوره ی بیماری کرونا لغو کند.

وی افزود: اتباع و اقامت کنندگان بریتانیا می‌توانند این درخواست را امضا کنند.

درخواست نهاد انگلیسی از سازمان ملل برای لغو تحریم‌های دارویی ایران

«مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در این نامه یادآور شد: با افزایش شمار موارد ابتلا به کرونا">ویروس کرونا در ایران، نیاز به اقلام دارویی، کیت‌های شناسایی و مواد ضدعفونی کننده ضروری است اما به لطف تحریم‌های آمریکا به راحتی در دسترس نیست.

وی تصریح کرد، ادامه تحریم‌ها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، توهین آشکار به هنجارهای انسانی و تهدید مستقیم مردم ایران و منطقه به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس با بیان اینکه «کارشناسان بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، تحریم‌های آمریکا را مانع مهمی در مهار شیوع کرونا در ایران توصیف کرده‌اند» خاطرنشان کرد: «اکنون جامعه جهانی به مردم ایران و جهان مدیون است که به سرعت به آمریکا فشار بیاورد تحریم‌ها را تا زمانی که ویروس تحت کنترل درآید معلق کند.»

وی در پایان افزود؛ از شما تقاضا داریم گام‌های لازم را برای فشار به آمریکا در جهت اقدام بشر دوستانه بردارید.

نسخه‌ای از این نامه برای مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه اقدامات یک‌جانبه قهری سازمان ملل متحد ارسال شده است.

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار