دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
سریال پایتخت
این روزها و به بهانه پخش سریال پر مخاطب پایتخت برخی بومیان عزیز استان مازندران با این استدلال که این برنامه جزء توهین به فرهنگ غنی و مردم شریف این خطه ارمغان دیگری ندارد، زبان به نقد و حتی پیگیری قضایی از عوامل آن گشوده‌اند.

به گزارش آوای خزر، ساخت سریال پایتخت با هر پیش فرض و منطقی اثبات کرد که بعد از تجربه پخشِ برنامه‌های طنز با گویش، لهجه و زبان اقوام مختلف ایران از قبیل آذری، لری، یزدی، اصفهانی، جنوبی، گیلانی و غیره هیچ کدام آن‌ها توفیق زبان، لهجه و گویش شیرین مازندرانی را در این سال‌ها نداشته‌اند.

تا آن جا که امروز مردم سایر استان‌ها ، بیش و پیش از اهالی نجیب سرزمین مازندران، مشتاقانه در پای گیرنده‌های خود برای دیدن آن انتظار می‌کشند.

سریالی که هم در جای خود می‌خنداند و هم در جای خود می‌گریاند؛ درست شبیه زیست ما که اساسا زندگی، معجونی از اشک و لبخندهای گاه گاه و یا بی‌امان است.

این در حالی است که غلظت برخی خصایل نیک انسانی از قبیل داشتنِ زیستی شاد، در عین پایبندی به مسائل دینی، فتوت و جوانمردی، حضور و مشارکت پر رنگ در مسائل اجتماعی، صفا، سادگی و خلوصِ ذاتیِ مردم این دیار، این استان را به لحاظ فرهنگی کاملا از استان‌های دیگر متمایز می‌کند.

سطور مطروحه فوق ناظر به این نکته است که گمان می‌کنم اگر محتوای نمایشنامه این سریال، بی‌ کم و کاست و دقیقا با همین بازیگران، در قالب فرهنگ و زبان استان‌های دیگر ساخته می‌شد، لطف و اقبالی نداشت و ساخت آن دست کم به « پایتخت ۶ » نمی‌رسید.

ایضا منتزع از آن چه که مرقوم شد، بالا بردن بیش از حد معمول درجه حساسیت و زود رنجی، دروازه‌های طنز را به روی هر ایده و خلاقیتی می‌بندد.

با این رویه هر چیزی حتی کوچک، می‌تواند قربانی نگاه صرفا ناسیونالیستی و عصبیتِ متاثر از آن شود و حاصل آن می‌شود که با تولید آثار خوب هنری در قالب طنز خداحافظی کنیم.

همان بلای آشنایی که بر سر کثیری از حوزه‌ها با برخوردهایی از این دست آوردیم.

می‌پذیرم که این سریال مانند همه آثاری که به دستِ انسان تولید می‌شود، مجموعه‌ای از محاسن و معایب است اما آن چه که در این میان اهمیت دارد، صدورِ فرهنگِ مشحون از تسامح و تساهلِ مردم مازندران است که بدون فریاد و خشونت، بلکه با قلبی سرشار از مهر در کنار همه مردم ایران به این روزهای تلخ لبخند می‌زنند.

یادداشت از دکتر جواد کیاکجوری دکترای علوم سیاسی و مدرس دانشگاه مازندران

انتهای پیام/1005

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار