دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مراقبت‌های بهداشتی هدفمند اهمیت مضاعفی در پیشگیری از وقایع طبیعی دارد.

به گزارش آوای خزر،کامران باقری لنکرانی، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: این روز‌ها از یک سو با پاندمی کرونا روبرو هستیم که به لحاظ عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نیز سفر‌های نوروزی و تردد‌های غیرضروری به بهانه خرید در حال افزایش است و از سوی دیگر نیز هواشناسی خبر از وقوع سیل به ویژه در نیمه غربی کشور و دامنه‌های زاگرس می‌دهد.

باقری لنکرانی افزود: در چنین شرایطی مراقبت‌های بهداشتی هدفمند و عالمانه می‌تواند اهمیت مضاعفی در پیشگیری از این وقایع طبیعی داشته باشد؛ بنابراین وزارت بهداشت باید همانند یک معلم دلسوز در گسترش این مبانی هنرمندانه اقدام کند. 

او تصریح کرد: مهمترین نگرانی در این تقارن، از بین رفتن قواعد فاصله گذاری اجتماعی است؛ سیل اغلب با سرما و نیز از دست دادن سرپناه همراه می‌شود به طوریکه فرایند اسکان موقت و نیز تامین گرمایش با نوعی تجمع روبرو می‌شود.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: در چنین شرایطی استفاده از ماسک و دسترسی به شوینده‌ها اهمیت مضاعفی می‌یابد. تهیه ژل و یا توصیه به دست شستن مکرر در اغلب مواقع امکان پذیر نیست و میتوان از روش‌های جایگزین مانند استفاده از وایتکس رقیق شده به میزان یک به صد همراه با فراهم کردن کرم‌های چرب کننده دست برای پیشگیری از عوارض پوستی استفاده کرد.

باقری لنکرانی بیان کرد: جلب کمک‌های مردمی صرفا باید نقدی باشد، استفاده از کالا‌های دست دوم می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود، امدادگران باید از لوازم مراقبت‌های شخصی مناسب شامل ماسک معمولی و شوینده‌ها و در مواقع لزوم دست کش استفاده کنند. همچنین بیماری یابی مبتنی بر علایم و امکان قرنطینه باید انجام شود. این بیماریابی هم برای جمعیت تحت تاثیر سیل و هم برای امدادگران ضروری است و همچنین باید امکان قرنطینه خانوادگی را پیش بینی کرد.

لنکرانی گفت: مسئولین موظفند بیش از سایر افراد در رعایت بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری چه در بازدید‌های میدانی و چه در جلسات برنامه ریزی کوشا باشند.
 
انتهای پیام/1005
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها