دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
یادداشت/سرهنگ سیدجعفرساداتی
سلامتی حق همه است ولی همه ما نسبت به همین حق و سلامتی خود و خانواده و در سطح وسیع تر جامعه مسئول هستیم . 

سرهنگ سیدجعفرساداتی_ سلامتی حق همه است ولی همه ما نسبت به همین حق و سلامتی خود و خانواده و در سطح وسیع تر جامعه مسئول هستیم . 

در این روزهاهمه جا سخن از کروناست، مهمانی ناخوانده که مدتی است سر و کله اش در زندگی مردم پیدا شده و به چالش بزرگ تبدیل شده است. ویروسی که دیگر همه با خشونت و بی رحمی آن آشنا شده اند.

ویروسی که منتظر کوچکترین بی احتیاطی است تا به بدن فرد ورود کرده و زندگی او را به خطر بیاندازد. امروزه مشخص شده علاوه بر تلاش کادر بهداشت و درمان در مهار کرونا بهترین و مهمترین روش مقابله با این ویروس منحوس، پیشگیری است و مهمترین بخشی که به پیشگیری از شیوع این بیماری کمک می کند مردم هستند. بدیهی است دستگاه های اجرایی بدون مشارکت همگانی مردم قادر به مهار و کنترل ویروس کرونا نخواهند بود.

تجارب گذشته از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی کشور، مقابله با تحریم و در تمام عرصه های سرنوشت ساز نشان داده، هر جا مردم حضور داشتند، کشور به موفقیت دست یافت و از مشکلات عبور کرده است، در حال حاضر نیز برای تسریع در مهارو کنترل این ویروس، همکاری ومشارکت همگانی آحاد مردم جامعه ضروری است و ساده ترین همکاری مردم در خانه ماندن است.

امروز دقیقاً حکایت ما حکایت افرادی است که درون یک کشتی هستند و کسی حق ندارد در این کشتی رخنه ای ایجاد کند، چراکه حرکت نابجای حتی یک فرد باعث غرق شدن کشتی و همه افراد خواهد شد.

سلامتی حق همه است ولی همه ما نسبت به همین حق و سلامتی خود و خانواده و در سطح وسیع تر جامعه مسئول هستیم، بر اساس نظر جامعه پزشکی بهترین و مؤثرترین راهکار برای مقابله با ویروس کرونا در منزل ماندن و عدم حضور غیرضروری در بیرون از خانه است.

اگر مردم به این مقوله به درستی عمل کنند بدون تردید کرونا را شکست خواهند داد و تز آنجایی که مجموعه کادر پزشکی و درمانی، نیروهای مسلح و اغلب دستگاه ها و نهادهای مرتبط و مسئول برای رسیدن مردم به آرامش و سلامت، تلاش و کمک می کنند و از زندگی خود به دیگران زندگی می بخشند ما نیز باید با تحقق شعار "در خانه بمانیم" زحمات آنها را قدر بدانیم.

چه بخواهیم و چه نخواهیم ویروس کرونا در کشور وجود دارد و اگر بخواهیم به برگزاری آئین های سنتی و ... بپردازیم به تشدید شیوع و انتقال ویروس کمک کرده ایم.

هنوز ویروس کرونا شیوع دارد و یکی از راه های مؤثر و مهم پیشگیری در خانه ماندن و در تجمعات نبودن است. بنابراین در روز سیزده بدر که سنت دیرینه ایرانیان است باید در خانه بمانیم و این سنت را نیز مانند سایر سنت هایی که در این ایام کنار گذاشتیم و اجرا نکردیم، باید کنار بگذاریم و مطلقاً به پارک ها و تفرجگاه ها نرویم.

عید ما، نوروز ما و روز طبیعت ما آن روزی است که این بیماری نحس از جامعه رخت بسته و سلامت عمومی شهروندان تأمین شده باشد.

سرهنگ سیدجعفرساداتی- معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران


 انتهای پیام/1000

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار