دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
کرونا دست و دل کشاورزان را لرزاند!
  نگرانی‌های کشاورزان حالا و در این ایام از سال جدید از ابتلا به کرونا ویروس فراتر رفته و ذهن آن‌ها در کنار اضطراب‌های روانی این روز‌های کرونایی، بیشتر معطوف شالیزار‌هایی است که تمام درآمدشان از آن تامین می‌شود و حساب و کتاب گذران زندگی آن‌ها را شاید از محتاط بودن برای رعایت اصول مراقبتی و بهداشتی به استفاده از کارگران غیربومی سوق دهد؛ امری که بنا بر اعلام مسئولان، مخاطرات فراوانی طی این ایام بدنبال خواهد داشت.
آوای خزر: گفتنی است طبق روال سالیان گذشته، در این زمان از سال، کشاورزان مازندرانی، زمین‌های شالیزاری خود را برای کشت و کار آماده کرده بودند؛ ولی درحال حاضر شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی به دنبال داشته است که این کار را با تعویق مواجه کرده است و دست و دل خیلی از کشاورزان، آن چنان که باید به کار نمی‌رود!

شیوع ویروس کرونا شاید موجب تعطیلی موقت بسیاری از صنوف و مشاغل شد، اما تعطیلی و یا به تعویق افتادن مقدمات آماده سازی اراضی شالیزاری، بانک نشا و نشاکاری، به کل، رزق و روزی کشاورزان را از بین می‌برد و اگر پا در آب و گل اراضی نبرند، خبری از آب و نان یکساله‌شان هم نیست.

  سردرگمی کشاورزان میان دو راهی سلامتی و نشاکاری/ممنوعیت بکارگیری کارگران غیربومی در اراضی شالیزاری/تولد دوباره برنج با کشت مکانیزه

با توجه به نگرانی‌های موجود میان کشاورزان در خصوص آماده‌سازی زمین برای فصل زراعی جدید، نشای ماشینی و مکانیزه برنج می‌تواند با کاهش تعداد کارگرانی که مجبور هستند در فاصله کمی از هم به‌صورت دستی نشا کنند، از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کند و بی شک نباید سلامتی خود را با بی احتیاطی فدای آب و نان کنند و می‌بایست در این شرایط، با رعایت تمامی نکات و توصیه‌های بهداشتی، طبق روال گذشته، زمین‌هاشان را آبستن تولد برنج‌های قدکشیده و پربرکت کنند؛ تا به سهم خود در قطع کردن زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه ویدئو کنفرانس ستاد مبارزه با ویروس کرونا از غربالگری بیش از ۸۰ درصدی مردم استان در مسأله ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و تاکید کرد: اقدامات خوبی در سطوح ملی و استانی برای مقابله با شیوع کرونا صورت گرفته است لیکن این به معنای مهار و کنترل بیماری نیست و همچنان تلاش‌ها و همکاری‌های دستگاه‌های مسئول و مردم تا رفع ویروس کرونا باید تداوم یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فصل کشاورزی اشاره کرد و افزود: اکنون در آستانه آغاز فصل شالیکاری قرار داریم که به دلیل غیر مکانیزه بودن بخش قابل توجهی از فعالیت‌های کشت، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و سلامت باید اولویت کشاورزان قرار گیرد.

  سردرگمی کشاورزان میان دو راهی سلامتی و نشاکاری/ممنوعیت بکارگیری کارگران غیربومی در اراضی شالیزاری/تولد دوباره برنج با کشت مکانیزه

ممنوعیت بکارگیری کارگران فصلی غیربومی در شالیزار‌های مازندران

استاندار مازندران با لزوم جلوگیری از حضور افراد غیر بومی در فرایند کشت، خاطرنشان کرد: بکارگیری کارگران فصلی غیربومی ممنوع بوده و مسئولان شهرستانی به‌ویژه دهیاران باید این موضوع را به طور جد پیگیری کنند.

مقام عالی دولت در مازندران با تاکید بر حرکت کشاورزان به سمت کشت مکانیزه، بیان کرد: بانک کشاورزی مکلف به پرداخت تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی و تشویق کشاورزان در کوچ به سمت کشت مکانیزه است.

این تاکید استاندار مازندران به منظور حفظ سلامت هرچه بیشتر کشاورزان به عنوان قشر آسیب پذیر است که عمدتا در مناطق روستایی استان زندگی و فعالیت می‌کنند.

اما آیا جلوگیری از کارگران غیر بومی تاثیری بر شالیزاری استان خواهد گذاشت و اینکه در صورت جلوگیری از این کارگران کشاورزان چه راهکار جایگزینی برای آن دارند؟

  سردرگمی کشاورزان میان دو راهی سلامتی و نشاکاری/ممنوعیت بکارگیری کارگران غیربومی در اراضی شالیزاری/تولد دوباره برنج با کشت مکانیزه

نیمی از کشت برنج مازندران مکانیزه می‌شود

عزیزالله شهیدی‌فر ضمن بیان اینکه هنوز ممنوعیت استفاده از کارگران غیر بومی در کشت برنج به صورت رسمی ابلاغ نشده است، گفت: بر اساس هدف گذاری جهاد کشاورزی، امسال نیمی از کشت برنج استان به صورت کاملا مکانیزه خواهد بود که نیاز به کارگر را به حداقل می‌رساند.

وی ادامه داد: برنامه داریم برای فصل شالی پیش رو با آموزش و همراهی کشاورزان که تاکنون تمایل خوبی نشان دادند حدود ۱۰۰ هزار هکتار از ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار‌های مازندران به روش کاملا مکانیزه کشت شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کشت مکانیزه شالی یا برنج نه تنها باروری و بازدهی شالیزار‌ها را افزایش خواهد داد، بلکه هزینه کشت را به صورت میانگین تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

شهیدی‌فر با بیان اینکه در زمینه کشت مکانیزه، امسال ۳۵۰ دستگاه ماشین نشاکار جدید بین کشاورزان مازندران توزیع شده و مجموع این دستگاه‌ها را به دو هزار و ۵۰۰ عدد رسانده است، افزود: در کشت مکانیزه هم خزانه گیری و هم نشاکاری (کاشت) به صورت سبدگذاری و دستگاهی خواهد بود تا کمترین دخالت انسانی را داشته باشد.

  سردرگمی کشاورزان میان دو راهی سلامتی و نشاکاری/ممنوعیت بکارگیری کارگران غیربومی در اراضی شالیزاری/تولد دوباره برنج با کشت مکانیزه

کارگران استان‌های دیگر در کشاورزی مازندران کاربری ندارند

وی با اشاره به اینکه کشت برنج در مازندران و گیلان از نوع کشاورزی تخصصی این دو استان است، عنوان کرد: کارگران استان‌های دیگر به دلیل ناواردی زیاد در کشت برنج کاربری ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: بر خلاف فصل برداشت مرکبات که شاهد حضور کارگران غیر بومی از استان‌های همسایه هستیم، در کشت برنج فعالیت کاملا انحصاری است و در روش‌های غیرمکانیزه نیز از کارگران بومی استفاده می‌شود.

شهیدی‌فر حداکثر استفاده از کارگران غیربومی در شالیکاری مازندران را جابجایی بین شهری کارگران مازندران عنوان کرد و گفت: معمولا کارگران شالیزاری در داخل استان و بین شهرستان‌ها جابه جا می‌شوند و کارگران غیر مازندرانی به صورت محسوس وجود ندارد.

اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان باز بر استفاده از کارگران محلی در شالیکاری تاکید کرد و گفت: کشاورزان باید نکات ایمنی و سلامت را ملاک خود قرار دهند که تاکنون کاملا کشاورزان مازندران با توصیه‌های بهداشتی جهاد همسو بودند.

به گفته وی، در نیمی از شالیزار‌های استان که به روش غیر مکانیزه کشت می‌شود هر ساله حدود ۱۵۰ هزار نفر روز کارگر فصلی مشغول هستند.

کلام آخر...

با توجه به تمام نکات برجسته اشاره شده در این گزارش، اما باید گفت هر ساله کاگران غیر بومی پر شماری در شالیزار‌های استان به ویژه غرب مازندران نظیر آمل و محمودآباد به کار گیری می‌شوند؛ کارگران غیر بومی که عمدتا خانم بوده و سال‌ها است که علیرغم غیر بومی بودن در این موسم از سال، جزوی از خانواده کشاورزی استان به حساب می‌آیند.

نگرانی‌های کشاورزان حالا و در این ایام از سال جدید از ابتلا به کرونا ویروس فراتر رفته و ذهن آن‌ها در کنار اضطراب‌های روانی این روز‌های کرونایی، بیشتر معطوف شالیزار‌هایی است که تمام درآمدشان از آن تامین می‌شود و حساب و کتاب گذران زندگی آن‌ها را شاید از محتاط بودن برای رعایت اصول مراقبتی و بهداشتی به استفاده از کارگران غیربومی سوق دهد؛ امری که بنا بر اعلام مسئولان، مخاطرات فراوانی طی این ایام بدنبال خواهد داشت.

بی شک برای این چالش، تنها ممنوعیت چاره ساز نیست و می‌بایست بدنبال راهکار جایگزینی برای این محدودیت بود که در این راستا هر چند بنا بر اعلام متولیان امر، با توزیع ۳۵۰ دستگاه مکانیزه نشاکار، شمار مجموع این دستگاه‌ها به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است، اما باید این حقیقت را بپذیریم که این تعداد دستگاه به نسبت میزان اراضی شالیزاری استان، پراکندگی وجود این دستگاه‌ها در استان، موقعیت جغرافیایی اراضی و همچنین محدودیت وجود دستگاه‌های مکانیزه در مناطق روستایی و شهر‌های کوچک، کافی نبوده و باید تزریق جدی و پر پیمان‌تری به بخش کشاورزی در خصوص دستگاه‌های مکانیزه صورت گیرد.

به هر حال استان مازندران، قطب اصلی کشاورزی در کشور است و نفس مردمان این دیار به همین شالیزار‌های برنج بسته است و باید مسئولان استانی برای ارتقای مکانیزه در بخش‌های کاشت، داشت و برداشت و همچنین شالیکوبی‌ها، کمر همت را جدی‌تر از گذشته ببندند.

تنظیم: مجتبی قربانی

انتهای پیام/۱۳۶۰
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار