دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
معاون فرهنگی سازمان اوقاف: در آموزه‌های دینی توصیه‌های بسیاری به بهره گیری از ۳ ماه رجب، شعبان و رمضان شده است.
به گزارش آوای خزر، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریهدر گفتگوی امروز خبر قرآنی  گفت: در آموزه‌های دینی و زندگی اهل بیت (ع) توصیه‌های بسیاری به استفاده مناسب از سه ماه رجب، شعبان و رمضان شده است و نباید از فضائل بسیار آن غفلت کنیم. 
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل با اشاره به فضیلت‌های سه ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان افزود: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است و خداوند نیز در این ماه‌ها فضائل زیادی از جمله استجابت دعا، آمرزش گناهان، قبولی اعمال قرار داده و روزه گرفتن و انجام کار‌های خیر در این ۳ ماه پشت سر هم بسیار سفارش شده است.
وی افزود: کسی که می‌خواهد در ماه مبارک رمضان به میهمانی خدا دعوت شود از قبل باید آمادگی‌هایی در خودش ایجاد کند. هر چه میزبان بزرگ‌تر و عزیز‌تر باشد انسان بیشتر خودش را آماده می‌کند، لباس تمیز می‌پوشد، خودش را آراسته می‌کند و هدیه‌ای همراه خودش برمی دارد، به نظر می‌رسد خدا این فرصت ماه‌های رجب و شعبان را گذاشته است که انسان‌ها خودشان را برای حضور در میهمانی خدا آماده کنند.
این کارشناسی مسایل دینی با تاکید بر اینکه در میهمانی خدا خوردن و آشامیدن وجود ندارد و سفره، سفره‌های معنوی است؛ آماده شدن برای حضور در این میهمانی نیز سبک و سیاق و شکل و شمایل خودش را دارد، گفت: اگر در کارنامه اعمال ما تا امروز گناه نافرمانی یا معیصتی بوده اینجا فرصت این است که با توبه و استغفار، پاک و پاکیزه وارد ماه رمضان بشویم.
حجت الاسلام والمسلمین عادل با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش دعا و استغاثه در جلب رحمت الهی، احساس آرامش بیشتر و بروز برکات فردی و برکات اجتماعی افزود: خلاصه کلام همه معارف و روایات و توصیه‌های قرآنی و اهل بیت همین هاست که جلب رحمت الهی برای خودمان داشته باشیم، نزول برکات فردی را از خدا بخواهیم و از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و کنش‌ها و واکنش‌های افراد روی هم تاثیرگذار است بحث جامعه و اجتماع هم مهم است که این برکات را برای جامعه هم بخواهیم تا در پرتو ذکر مناجات و توسل به آرامش برسیم.
وی با اشاره به شیوع ویروس عالم گیر کرونا گفت: مردم کشور‌هایی مثل ایران که اهل نماز و دعا و مناجات هستند و همیشه در مشکلات شان در خانه خدا می‌آمدند، اما در بحران کرونا دیدیم مردم کشور‌هایی که موضوع توسل و دعا و شاید حتی خداپرستی را هم زیر سوال می‌بردند هم به خدا روی آوردند و دلیلش همان ندای درونی آنهاست که از فطرت شان ناشی شده و در این برهه از مشکل به سمتی رفتند که با ایجاد ارتباط با معبودشان آرامشی را برای خودشان ایجاد کنند.
کارشناسی مسایل دینی با بیان این که در قرآن بسیار به دعا توصیه شده است، گفت: خداوند با جمله (ادعونی استجب لکم) می‌فرماید شما دعا کنید تا من استجابت کنم و از خدا بخواهیم آنچه را که مورد نیاز است.
حجت الاسلام والمسلمین عادل با اشاره به کلام شهید مطهری (ره) مبنی بر اینکه در دعا
هم طلب است و هم مطلوب؛ گفت: زمانی ما به خدا خواسته هایمان را می‌خواهیم می‌گوییم فلان چیز را بده یا فلان چیز را برآورده بفرما، اما مطلوب این است که نفس دعا ایجاد و ارتباط بین بنده و خالق می‌کند و این فی نفسه مطلوب و خوب است حتی اگر خواسته ما اجابت نشود، دعا برای دیگران نیز بسیار سفارش شده و خدا وقتی می‌بیند که بنده اش برای دیگری دعا می‌کند نظر لطفش نسبت به او حتما با رحمت و رافت بیشتری همراه خواهد بود.
وی افزود: امام رضا (ع) می‌فرمایند روز‌های آخر ماه شعبان را قدر بدانید و مدام ذکرتان این باشد که «خدایا اگر تا این لحظه از ماه شعبان مرا را نبخشیده‌ای و نیامرزیده‌ای در این روز‌های باقیمانده ما را ببخش و مورد رحمت خودت قرار بده»، که این دعا در مفاتیح موجود است و نشان می‌دهد ماه شعبان بسیار ماه مهم و پرفضیلت است.
کارشناسی مسایل دینی با اشاره به علاقه امام خمینی (ره) به دعای مناجات شعبانیه گفت: ​حضرت امام می‌فرمودند، همه ائمه هدی دو دعا را همیشه می‌خواندند یکی دعای کمیل که دعای امیر المومنین (ع) در شب‌های جمعه بود، یکی هم مناجات شعبانیه با آن مضامین عمیق که امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار (ع) حتما همیشه می‌خواندند.
حجت الاسلام والمسلمین عادل با بیان این که معارفی که در دعای اهل بیت (ع) ما رسیده ده‌ها برابر آن معارفی است که در ده‌ها هزار احادیث برای ما نقل شده است، گفت: این دعا‌ها راز و نیاز و مناجات ائمه اطهار (ع) با خدا بوده و به همین خاطر عمق معارف آن‌ها بسیار بالاتر از احادیثی است که مخاطبش انسان‌ها هستند.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: طبق روایات صدقه یکی از موضوع‌هایی است که در ماه شعبان هم در کسب معنویات، هم در جلب روزی و هم در دفع بلایا نقش دارد و امام صادق (ع) می‌فرمایند، صدقه ۷۰ نوع بلا را دور می‌کند یکی از آن‌ها مرگ بد است و کسی که صدقه می‌دهد با این مرگ‌های بد و ناگهانی مثل کرونا مواجهه نخواهد شد. یا در حدیث دیگری می‌فرمایند بیماران تان را با صدقه درمان کنید، بنابراین این صدقه می‌تواند باعث شفای مریضی‌ها شود.
آقای عادل افزود: امیرالمومنین (ع) فرمودند" می‌خواهی روزیت زیاد شود صدقه بده یا می‌فرمایند اگر فقیر شدید با صدقه دادن با خدا معامله کنید تا خدا به روزی و زندگی شما برکت دهد، این‌ها روایات تجربه شده‌ای است که هرکس دستگیری از ضعفا را تجربه کرد، برکت خدا را دیده، به قول آیت الله جوادی آملی کسی که صدقه می‌دهد نگران نباشد چیزی از او کم نمی‌شود چرا که مثل یک چشمه جاری است، شما صد تا سطل آب هم از آن بردارید باز چشمه‌ای است که جریان دارد و جایش پر می‌شود.
وی با اشاره به صدور اولین ابلاغیه سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی در تاریخ سوم اسفند و تنها یک روز بعد از اعلام ظهور بیماری کرونا در کشور گفت: ما پیرو دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا طی چند ابلاغیه؛ محدودیت‌هایی را در بقاع متبرکه اعمال کردیم و تا زمانی که مسئولان امر تشخیص بدهند که نباید این جماعات برگزار شود ما تبعیت می‌کنیم، اما می‌دانیم که مردم ما همچون سالروز میلاد امام زمان مشتاق حضور در این اماکن و مراسم‌هایی هستند که عرض ارادت به اهل بیت کنند و ان شاء الله شرایط به حالت عادی برگردد تا ما بتوانیم قدردان فرصت‌هایی باشیم که خدا در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان برای ما فراهم کرده است.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به درخشش خیرین در ایام ماه‌های مبارک رجب و شعبان گفت: بیش از ۷۰ هزار بسته ارزاق و ۲۰۰ هزار بسته بهداشتی توسط هیات امنای امام زادگان، مراکز افق بقاع متبرکه و خیرین و متولیان موقوفات؛ تهیه و توزیع شد و بیش از ۲۰ هزار بسته دیروز و پریروز تهیه و بین نیازمندان توزیع شد البته نیاز بیش از این است و درصدد افزایش این میزان هستیم.
آقای عادل با اشاره به لغو برنامه‌های آرامش بهاری سازمان اوقاف در بقاع متبرکه گفت: در بعضی از امامزادگان برنامه‌ها بدون حضور مردم و از شبکه‌های ملی و استانی پخش شد تا علاقمندان استفاده کنند و خدمات فرهنگی که همه ساله در قالب خیمه‌های معرفت ارائه می‌شد امسال به ایستگاه‌های سلامت تبدیل و در ۲۱۷ امامزاده خدمات مورد نیاز مردم ارائه شد.
وی با بیان اینکه مردم ۹۰۰ چرخ خیاطی به این پایگاه‌ها آوردند و در این ایام عید شبانه روزی کار کردند، گفت: در این ایام بالغ بر ۱۵ هزار گان (لباس پرستاری یک بار مصرف) و بالغ بر ۵ میلیون ماسک تولید شد که بخش اعظم آن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها قرار گرفت و بخشی هم در معابر و اماکن عمومی بین مردم توزیع شد.
 
انتهای پیام/1005
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها