دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت گفت:« براساس اعلام مراکز جهانی سلامت از جمله سازمان جهانی بهداشت، دندانپزشکی از مشاغل پرخطر محسوب شده به همین دلیل طی دستورالعملی که در دو روز گذشته اعلام شد هنوز مطب های دندانپزشکی اجازه فعالیت ندارند و صرفا کارهای اورژانسی دنداپزشکی انجام می شود و کلینیک هایی برای این منظور توسط معاونت های درمان در کشور با رعایت تمهیدات سختگیرانه در نظر گرفته شده است. »

به گزارش آوای خزر،دکتر مهدی شادنوش در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئو کنفرانس درباره مشکلات بیماران خاص و تمهیداتی که برای این بیماران در نظر گرفته شده، گفت:« از ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا که تمهیدات برای مقابله با این ویروس اندیشیده میشد بیماران خاص در اولویت بودند و تمام تلاش این بود که بیماران خدمات را دریافت کنند. در بخش های مختلف تالاسمی و هموفیلی و دیالیز تلاش شد مبتلایانی که مشکوک به کرونا هستند از سایر بیماران جدا شوند. همچنین تلاش شد که دستگاه های فرسوده دیالیز با دستگاه های نو تعویض شوند و تقریبا الان دانشگاهی نیست که از ما درخواست دستگاه دیالیز داشته باشد و ما نداشته باشیم.»


وی افزود:« سازمان داوطلبان هلال احمر ماسک و مواد ضدعفونی را برای بیش از ۵۰۰ هزار بیماری که شرایط ویژه و خاص داشتند و تحت درمان بودند تامین کرد. برای برخی بیمارانی که مراجعات منظم نداشتند این تجهیزات حفاظتی به همراه بسته های اموزشی درباره کرونا به درب منزلشان فرستاده شد و افرادی که در مناطق دورتر بودند این امکانات از طریق انجمن هایشان در اختیارشان قرار گرفت.»


وی تاکید کرد:« بیماران خاص باید مراقب باشند به کرونا مبتلا نشوند ولی جای نگرانی نیست و اگر مبتلا به کرونا شدند مثل سایر بیماران مبتلا امکان درمان آنها وجود دارد ولی اصل بر این است که با توجه به زمینه بیماری در معرض بیماری قرار نگیرند و احتیاط کنند.»


دکتر شادنوش گفت:« در خصوص پیوند اگرچه در کل دنیا یا متوقف شده بود و یا روند کاهشی داشته است در کشور ما از ابتدا با دستورالعملی قرار شد پیوند فقط برای بیماران اورژانسی انجام شود. یکی از اتفاقاتی که ما را خوشحال کرد پیوند قلب برای یک نوجوان ۱۱ ساله که ماه ها از بیماری قلبی رنج می کشید در کوتاه ترین زمان ممکن بود.»


وی گفت:« کمیته های مشورتی ما در پیوند اعضای مختلف، مرتب در حال رصد کشور هستند و شرایط را تطبیق می دهند و از تجربیات جهانی بهره برداری می کنند. در همین مدت در سخت ترین شرایط حدود ۲۰ پیوند کبد انجام شده ست و ما از عدم آلودگی انها به ویروس کرونا مطمئن شدیم همچنین پیوند قلب هم صورت گرفته است. اگرچه پیوند کلیه از جسد به صورت اورژانسی انجام شده ولی پیوند کلیه از فرد زنده انجام نشده است.»


وی افزود:« محل توزیع داروهای بیماران خاص در سراسر کشور از سایر افراد دیگر کاملا مجزا شده تا هیچ اختلالی بین بیماران خاص و سایر مراجعه کنندگان اتفاق نیفتد.»

وی گفت:«در خصوص بیماران خاص و بیماران پیوندی توصیه کلی ما این است که بهداشت را بیش از سایر افراد جامعه رعایت کنند اگر قرا است افراد جامعه در قرنطینه باشند بیماران خاص باید بیشترین دقت عمل را داشته باشند این بیماران اگر به کرونا مبتلا شوند ممکن است درمانشان طولانی باشد.»


وی خاطرنشان کرد:« اعلام امادگی برای اهدای عضو نباید متوقف شود. در کشور ما خوشبختانه امار اعلام امادگی برای اهدای عضو بالاتر رفته است که ارتباط با عواطف جامعه و روحیه ایثارگری جامعه دارد و با توجه به سختی هایی که در شرایط این بیماری بوده ابراز همدردی خوبی از سوی جامعه داشتیم. »


وی درباره بیماران دیالیزی گفت:« تلاش کردیم مراکز دیالیز حفاظت شده باشد و حتی مسیرهای عبور بیماران را هم تا جایی که ممکن بود، مستقل کردیم. البته از گذشته برخی مراکز دیالیز خارج از مراکز درمانی قرار داشتند. در مراکزی که دیالیز انجام می‌شود هم معاینه‌های لازم برای افراد در نظر گرفته شده است. حتی اگر بیمار دیالیزی داشتیم که به ویروس کرونا مبتلا شده باشد محل دیالیزش از سایر بیماران جدا شده است.»


وی خاطرنشان کرد:« تحریم های ظالمانه سیستم اداره سلامت کشور را به زحمت می اندازد ولی این اطمینان را به بیماران خاص می دهم که تلاش شده این بیماران دچار مشکل نشوند و داروهای آنها برای ماه های آتی تامین شده است وامروز تصمیمات خوبی برای داروهای این بیماران گرفته شده و اجرایی می شود و جای نگرانی نیست.امیدواریم هیچ بیماری معضل کمبود دارو نداشته باشند ولی بیماران ما را در جریان مشکلات خود بگذارند.»


وی درباره آمار فوت بیماران خاص بر اثر کرونا در کشور گفت:« درخصوص امار فوتی ها در بیماران خاص نیازمند بررسی بیشتری هستیم و در آینده این امار را اعلام خواهیم کرد ولی تفکیک اینکه ایا بیماران به دلیل بیماری زمینه ای فوت کردند یا بر اثر کرونا بوده نیاز به بررسی های بیشتری دارد.»


وی گفت:« در خصوص داروهای بیماران خاص ما یک سامانه حواله الکترونیکی را در کشور فعال کرده بودیم. داروهای بیماران خاص گران قیمت هستند و بالاترین یارانه از سوی دولت برای انها اختصاص می یابد و دچار قاچاق معکوس این داروها بودیم لذا سامانه ای برای داروهای این بیماران راه اندازی کردیم که بجز ۷ دانشگاه کوچکی که هنوز این سامانه راه اندازی نکردند در بقیه دانشگاه ها این سامانه راه اندازی شده و از ابتدای خرداد تخصیص داروهای بیماران خاص از طریق این سامانه انجام می گیرد.»


دکتر شادنوش گفت:« از عوارض کرونا این است که کسانی در لیست انتظار پیوند بوده اند الان دچار مشکل شده اند و بعضا ممکن است فوت کنند و این مسئله در تمام دنیا اتفاق می افتد. کشور اسپانیا که ۲۵ سال رتبه جهانی را در پیوند داشته آمار پیوند در این کشور به دلیل شیوع کرونا کاهش پیدا کرده است . در یک پیوند قلب در مدت زمان کوتاهی تیمی بالغ بر ۱۵۰ نفر باید فعال شوند تا این کار صورت گیرد این باعث بالا رفتن عوامل خطر ابتلا به کرونا می شود و ما نمی خواهیم با پیوند، فرد بیمار دچار کرونا هم شود چرا که مدیریت بیماری برای برگشتن به شرایط عادی سخت تر می شود. تیم های پیوند مرتب شرایط کشور را رصد می کنند و به اقتضای شرایط روز کار را مدیریت می کنند امیدواریم در لیست انتظار ما بیماری به شرایط اورژانسی نرسد و امیدواریم از این وضعیت عبور کنیم.»


وی گفت:« براساس اعلام مراکز جهانی سلامت از جمله سازمان جهانی بهداشت، دندانپزشکی از مشاغل پرخطر محسوب شده به همین دلیل طی دستورالعملی که در دو روز گذشته اعلام شد هنوز مطب های دندانپزشکی اجازه فعالیت ندارند و صرفا کارهای اورژانسی دنداپزشکی انجام می شود و کلینیک هایی برای این منظور توسط معاونت های درمان در کشور با رعایت تمهیدات سختگیرانه در نظر گرفته شده است. افراد می توانند با مراکز بهداشتی تماس بگیرند و از این کلینیک ها اگاه شوند و مراجعه کنند و این مراکز چون دولتی هستند هزینه هایش هم طبق تعرفه دولتی محاسبه می شود.»

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: