دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: روزه داری ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، استرس را کم می‌کند و حتی عوامل مستعد کننده کرونا مانند فشارخون، قند خون و سرطان را کاهش می‌دهد.

به گزارش آوای خزر، به نقل از ایرنا،علیرضا مرندی روز چهارشنبه در نشست کارشناسی در خصوص مسایل پرشکی و فقهی مرتبط با روزه داری و سلامت در ایام اپیدمی بیماری کووید – ۱۹ که در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: مقاومت بدن افراد روزه دار در مقابل کرونا بیشتر می شود، اما رعایت اصول بهداشتی حتمی است و همان طور که در ماه های دیگر این موارد را رعایت می کردیم، در این ماه هم باید در همان حد و حتی بیشتر رعایت کنیم.
وی درباره فواید روزه داری گفت: روزه داری قند خون را تا حدود زیادی تنظیم می کند، وزن را کاهش می دهد، از چاقی افراد کم می کند، ایمنی بدن را افزایش می دهد و در مقابل استرس مقاومت ایجاد می کند.


رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه روزه رشد سرطان ها را کند و طول عمر را زیاد می کند، گفت: این موضوعات در کشورهای غربی به اثبات رسیده است.


مرندی به بیمارانی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند، توصیه کرد که حداقل تا ۶ هفته پس از برطرف شدن علایم، اقدام به روزه داری نکنند.
وی ادامه داد : این زمان به طور متوسط است و در همه افراد یکسان نیست، چون برخی افراد زودتر مداوا می شوند و بهبودی برخی طولانی تر بدست می آید.
مرندی افزود: بیماران در طول دوره درمان تحت نظر پزشک هستند و پزشک آنان بسته به شرایط آنها مشخص می کند که این افراد توانایی روزه گرفتن را دارند یا نه.


رییس فرهنگستان علوم پزشکی در مورد بیمارانی که پیوند اعضا شده‌اند، تاکید کرد که این افراد نباید روزه بگیرند. روزه گرفتن برای بیماران پیوند دست یا قرنیه بلامانع است و اصلا مشکلی برای روزه گرفتن این افراد وجود ندارد .


وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد مبتلایان یا علائمی ندارد یا علایم آنان خفیف است، افزود: ۳۰ درصد افرادی که مبتلا می شوند، هیچ علامتی ندارند، ۵۵ درصد مبتلایان علائم خفیف و متوسط دارند و در بین این افراد هم مرگ و میر وجود ندارد.


مرندی ادامه داد: بیشتر نگرانی در مورد کرونا برای بیماران شدید است که بستری می شوند و در بین آنان، حدود ۱۵ درصد مرگ و میر وجود دارد و درصد بسیار کمی از بیماران دچار وضعیت خیلی شدید شده و در بخش مراقبت ویژه بستری می شوند که مرگ و میر بین آنان به ۵۰ درصد هم می رسد.


وی با اشاره به اینکه باید از کرونا پرهیز و ضوابط بهداشتی را رعایت کرد، اظهار داشت: روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
مرندی به روزه دار توصیه کرد که بین افطار تا سحر ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشند و همچنین سبزیجات و میوجات تازه در حد مقدور مصرف کنند.


با توجه به اپیدمی و همه گیری بیماری کرونا در جهان و ایران در آستانه ماه مبارک رمضان، برخی پرسش های در بین مردم در خصوص روزه داری در این ایام مطرح شده است فرهنگستان علوم پزشکی با برگزاری جلسه سعی در پاسخگویی به این پرسش ها کرده است.

انتهای پیام/1005

برچسب ها: کرونا ، روزه داری
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار