دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
روزهای پنج‌شنبه و جمعه، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در زمینه مبارزه با کرونا آشکار شد. روز پنج‌شنبه، از نتایج یک تحقیق علمی جدید درباره تاثیرات گرما و نور خورشید بر ویروس جدید کرونا (کووید۱۹) اعلام شد. روز بعد، سازمان بهداشت جهانی برای تسریع ساخت واکسن کرونا ابتکار تازه‌ای ارائه کرد که آن را «تاریخی» خواند. به موازات این تحولات، کرونا در برخی از کشورها مهار شده است.

به گزارش آوای خزر،به نقل از فرارو،ویلیام برایان، مشاور وزیر امنیت داخلی آمریکا در امور علوم و تکنولوژی، در نشست خبری روز پنج‌شنبه گذشته کاخ سفید، از یافته‌های جدید علمی درباره تاثیر گرما بر کرونا پرده برداشت. برایان به خبرنگاران گفت: دانشمندان طی یک پژوهش جدید که هنوز منتشر نشده، به این نتیجه رسیده‌اند که اشعه ماورای بنفش تاثیر بزرگی بر کرونا دارد. به گفته این مقام آمریکایی، کرونا وقتی در معرض دمای بالا یا نور خورشید قرار می‌گیرد، زودتر از بین می‌رود.

برایان تصریح کرد که ظاهرا اشعه خورشید در نابود کردن کرونا، در هوا یا روی سطوح، قدرت زیادی دارد. همچنین، گرما و رطوبت تاثیرات مشابهی بر ویروس دارند. چون به طور کلی، افزایش دما و رطوبت یا افزایش هر دو، تاثیر منفی بر ویروس می‌گذارند. برایان با اشاره به آزمایشاتی که روی تاثیر گرما بر کرونا انجام شده، تاکید کرد که آب و هوای شبیه به تابستان، ممکن است انتقال بیماری را کاهش دهد. با این حال، برایان تاکید که نباید این امر به مثابه نابودی کامل ویروس تلقی شود.

پروفسور پُل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیای شرقی در بریتانیا، دیدگاه مشابهی دارد که در وبگاه «ساینس مدیا سنتر» منتشر شد. هانتر با بیان این‌که اشعه ماورای بنفش به نحو بسیار موثری اغلب ویروس‌ها را غیرفعال می‌کند، تصریح کرد، اما این امر ارتباط چندانی با کنترل کووید۱۹ ندارد؛ چراکه این بیماری عمدتا از طریق انتشار قطرات کوچک منتقل می‌شود. اکثر این قطرات آلوده به ویروس، روی زمین یا سایر سطوح می‌افتند و قبل از این‌که توسط اشعه ماورای بنفش از بین بروند، وارد بدن فرد دیگری می‌شوند.

بحث و جدل درباره تاثیر گرما بر کرونا هنوز ادامه دارد. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کرونا در آب و هوای سرد و خشک نسبت به آب هوای گرم و مرطوب فعالیت بیشتری دارد. شاید علت شیوع کم کرونا در کشورهای نیمکره جنوبی زمین که هنوز در تابستان هستند، گرما باشد. مثلا استرالیا فقط هفت هزار مبتلا به کرونا و ۷۷ فوتی دارد که بسیار کمتر از کشورهای نیمکره شمالی است. گفته می‌شود که در هوای سرد، قطرات کوچکی که هنگام تنفس بیرون می‌آیند، مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند. اما در آب و هوای گرم ویروس کرونا سریع‌تر از بین می‌رود. به هر حال این بحث همچنان ادامه دارد و بزودی با رسیدن تابستان تاثیرات گرما مشخص خواهد شد.

  • آیا پایان کرونا نزدیک شده است؟

سه واکسن کرونا که توسط محققان چینی ساخته می‌شوند، وارد مراحل دوم یا سوم آزمایشات شده‌اند.

  • واکسن کرونا زودتر ساخته خواهد شد

اما ممکن است قبل از رسیدن گرما، واکسنی برای کرونا ساخته شود. چندین شرکت بزرگ داروسازی در جهان، برای ساخت واکسن تلاش می‌کنند و برخی واکسن‌ها به مرحله آزمایشات بالینی رسیده‌اند. به‌تازگی حتی سازمان بهداشت جهانی هم وارد حوزه ساخت واکسن شده و برای تسریع ساخت آن، ابتکار جدیدی ارائه کرده است. در این ابتکار، کشورهای جهان، توسعه، تولید و دسترسی عادلانه به ابزارهای تشخیص، معالجه و واکسن‌های کرونا را تسریع می‌کنند. این سازمان اعلام کرده که ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در همکاری جهانی برای تسریع تلاش‌های ساخت واکسن کرونا مشارکت خواهند کرد.

فضیله الشایب، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفته این مشارکت به مثابه تعهد سیاسی همه شرکا به فراهم کردن امکان خرید واکسن‌های کرونا برای همه است.

سازمان بهداشت جهانی روز ۲۰ آوریل با انتشار گزارشی از رقابت ۷۶ شرکت برای ساخت واکسن کرونا خبر داد. از این تعداد، ۵ واکسن وارد مرحله آزمایشات بالینی شده و بقیه هنوز در مرحله پیشابالینی هستند. از ۵ واکسنی که وارد مرحله بالینی شده‌اند، دو تا آمریکایی و سه تا چینی هستند.

در کنار اینها، سایر کشورها نیز آزمایشات واکسن کرونا را جلو می‌برند. پنج‌شنبه گذشته، اولین واکسن کرونا در بریتانیا روی دو دانشمند آزمایش شد. این آزمایشات توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام می‌شوند و محققان نسبت به موفقیت آنها بسیار خوش‌بین هستند. شبکه اسکای نیوز، از قول این محققان ادعا کرد که واکسن کرونا که توسط محققان دانشگاه آکسفورد آزمایش می‌شود، ۸۰ درصد شانس موفقیت دارد. چندی پیش، سارا گیلبرت، استاد دانشگاه آکسفورد، که درگیر پژوهش درباره ساخت واکسن کروناست، ارزیابی مشابهی درباره موفقیت واکسن کرونا ارائه کرد.

او گفت: ۸۰ درصد اطمینان دارد که واکسن کرونا تا ماه سپتامبر ساخته خواهد شد. دو هفته بعد از اظهارات این دانشمند، واکسن کرونا در بریتانیا وارد مرحله آزمایشات بالینی شد.
از سوی دیگر، چین نیز تلاش‌های مشابهی انجام می‌دهد. این کشور به‌تازگی با آزمایش بالینی سه واکسن کرونا موافقت کرد. همچنین، گائو فو، رئیس مرکز پیشگیری از بیماری‌های چین، به رسانه‌های دولتی این کشور گفته تا ماه سپتامبر احتمالا چین برای موارد اضطراری واکسن کرونا خواهد داشت و اوایل سال آینده میلادی، واکسن کرونا به مصرف عمومی خواهد رسید. این اولین بار است که یک مقام چینی درباره زمان ساخت واکسن کرونا تخمین‌هایی ارائه می‌کند. نکته قابل توجه این‌که زمان تخمینی برای ساخت واکسن کرونا در چین و بریتانیا تقریبا یکسان است. هر دو کشور گفته‌اند تا ماه سپتامبر واکسن کرونا خواهند ساخت. این در حالی است که پیش‌تر، ارزیابی‌ها حاکی از این بود که ساخت واکسن کرونا حداقل ۱۸ ماه طول خواهد کشید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار