دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
کاهش اضطراب جدایی در کودک 
اضطراب جدایی کودک به خاطر از دست دادن تکیه گاه، پناهگاه و وابستگی به مادر است و ممکن است در هر مرحله از رشد کودک بروز کند... 
آوای خزر: اضطراب جدایی کودک به خاطر از دست دادن تکیه گاه، پناهگاه و وابستگی به مادر است و ممکن است در هر مرحله از رشد کودک بروز کند...  

شاید نوزادسه ماهه شما ناگهان زمانی که می‌خواهید به سر کار بروید ناله و زاری کند، یا کودک یک ساله شما هنگامی که او را به مهد می‌رسانید به شدت گریه کند، حتی کودکان بزرگتر هم ممکن است در مورد تنها ماندن با پرستار در روز تعطیل، از خود سرسختی نشان بدهند.

یک چیز مسلم است؛ اضطراب جدایی ازنظر احساسی برای مادران شاغل و فرزندانشان امری دردناک است مادرانی که شاغلند و یاکودکشان را به مهد می‌برند، می‌توانند از روش‌های زیر برای کاهش اضطراب جدایی کودکانشان استفاده کنند.

با انجام راهکار‌هایی آرام بخش و رفتاری مطمئن، می‌توانید درد و احساس گناه ناشی از اضطراب جدایی را کاهش دهید.

* از سنت‌ها برای کاهش اضطراب جدایی استفاده کنید

کودکان وقتی بدانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند، احساس امنیت بیشتری می‌کنند. پایه گذاری مراسم صبحگاهی به آن‌ها در انتقال از خانه به مدرسه کمک می‌کند، برای هر گام ازاین مراسم زمان کافی در نظر بگیرید تا کودکتان احساس عجله و استرس نکند.

این مراسم پیشنهادی ما است:

همدیگر را در تخت خواب در آغوش بگیرید، لباس بپوشید، مسواک بزنید، صبحانه بخورید، به سمت مهد یا مدرسه حرکت کنید، سپس کودکتان از شما خداحافظی کند و به کلاس برود.

* از یک حالت مثبت برای جدایی استفاده کنید

این امر بسیار قابل توجه است که کودکان تا حد بسیار زیادی نسبت به خلق و خوی ما حساس هستند.

حتی یک نوزاد کوچک هم می‌تواند بفمهد که چه زمانی مادر غمگین است و آن وقت است که نگران و مضطرب می‌شود، کودکان بزرگتر نیز هنگامی که متوجه شوند والدینشان غمگین یا عصبانی هستند، عکس العمل نشان داده، به آن‌ها می‌چسبند و رهایشان نمی‌کنند؛ بنابراین لحنی که با آن از کودکتان خداحافظی می‌کنید، چه کودکتان به شما چسبیده باشد و گریه و زاری کند و چه با خوشحالی دویده و به سمت زمین بازی برود، روی او تأثیر خواهدگذاشت.

لبخند زدن و لحن مثبت شما) بدون توجه به اینکه چقدر ممکن است از درون احساس غم کنید (برای کودکتان یادآور تفریحاتی خواهد بود که قرار است در طول روز داشته باشد.

* یک جدایی شفاف ایجاد کنید

مهم است که زمانی که کودکتان جدایی سختی دارد زیاد تعلل نکنید، اگر شما زمان خداحافظی را بر حسب میزانی که گریه می‌کند یا جیغ می‌کشد طول بدهید، این مسأله را تضمین می‌کنیدکه دفعه دیگر بیشتر جیغ بزند و سخت‌تر گریه کند.

مسلماً هنگامی که کودکتان ناراحت است او را بغل کرده و ببوسید، ولی سپس خود را از او جداکرده و با لبخندی بر لبانتان از او خداحافظی کنید.

شما می‌توانید در راهرو پرسه بزنید تا بشنوید که گریه‌های او فروکش کرده، معمولاً گریه‌ها بیشتر از یک دقیقه طول نمی‌کشند، با این حال اطمینان حاصل کنید که در معرض دید او قرار ندارید.

وقتی فرزندتان به سختی ازشما جدا می‌شود، او را پیش مربی برده و دستش را در دستان او بگذارید و بیرون بروید، مسلماًبسیار سریع ترگریه هایش قطع خواهد شد.

*ذهن کودک خود را منحرف کنید

در لحظه جدایی، شما ممکن است قادر باشید ذهن یک نوزاد را از ناراحتی منحرف کنید، به یک باره اسباب بازی‌های مورد علاقه اش اشاره کنید و یا از مربیانش بخواهید که او را به سمت پنجره ببرد تا پرندگان و درخت‌ها را ببیند، سپس از او خداحافظی کرده و از اتاق بیرون بیایید.

برای منحرف کردن ذهن کودکان بزرگتر، سؤالی در مورد فعالیت‌های روزانه اش بپرسید، او را به یاد داستانی بیاندازید که می‌خواهد برای مربی یا دوستش تعریف کند.

به سمت سه چرخه یاتاب مورد علاقه اش که خالی شده اشاره کنید، بعضی اوقات با استفاده از این شیوه‌ها در زمان درست می‌توانید از گریه کردن کودکتان جلوگیری کنید

* آیا تصمیم دارید وقتی کودک حواسش نیست بیرون بروید؟

ممکن است بپرسید بهتر است هنگامی که کودک حواسش نیست اتاق را ترک نمایید یا خیر؟

مطمئناً مزایای ترک کردن آن‌ها را، هنگامی که خوابند یا بازی می‌کنند بیشتر است) هرچندترک کردن بدون اطلاع فرزند، شانس گریه کردن آن‌ها را پایین می‌آورد اما هیچگاه چنین کاری را انجام ندهید، همیشه با خداحافظی و اطلاع از وی جدا شوید تا نگران اینکه ناگهان ناپدید شوید نباشد، و این به تثبیت اضطراب جدائی کمک می‌کند.

* عوامل اضطراب را شناسایی کرده و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید

به روز‌هایی که کودکتان در جدایی مشکل دارد توجه کنید، اگر همیشه وقایع خاصی موجب ریزش اشک کودکتان می‌شود به آن‌ها توجه کنید، اطمینان حاصل کنید که با عجله و بی توجه به سراغ خداحافظی از او نمی‌رویداگر فرزند شما همیشه زودتر از دوستانش به مهد می‌رسد و سخت‌تر از شما جدا می‌شود، به او کمک کنید که یکی از کودکان را که به دنبال همبازی می‌گردد تشخیص بدهد، و باخوشحالی به سمت او خواهد رفت.

یا اینکه او را طولانی‌تر در آغوش بکشید و با او درباره کار‌های جالبی که قرار است انجام دهید، صحبت کنید جدایی در روز‌های شنبه، یعنی پس از تعطیلات آخر هفته برای اغلب کودکان بسیار دشوارتراست.

ممکن است لازم باشد در این روز زمان و احساسات بیشتری را قبل از خداحافظی از او بخرج دهید، اگر بتوانید ۴۵ دقیقه زودتر او را از مهد بردارید، عکس العمل او در هنگام خداحافظی بسیار متفاوت است. حتی اگر نیم ساعت زودتر باشد، او بسیار راحت‌تر جدا شده و خداحافظی می‌کند.

*با مربی کودکتان هماهنگ باشید

درانتقال کودک از خانه به مهد شما باید همه چیز را به گونه‌ای تنظیم کنید که مربی بتواندکودک را به درستی از شما تحویل بگیرد.

اطمینان حاصل کنید که شما و مربی هماهنگ بایکدیگر عمل می‌کنید، اگر کودکتان درگیر اضطراب جدایی است، از مربی او کمک بخواهید.

انجام طرح یا برنامه‌ای که هر دو با آن موافق هستید، آسانتر از آن چیزی است که شما دوست دارید خودتان انجام بدهید، اگر موفق شدید با اضطراب جدایی کودکتان مقابله کنید، بهتراست تکنیک هایتان را با سایر مادران شاغل در میان بگذارید.

تهیه و تنظیم:فاطمه خراسانی کارشناس روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها