دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
رئیس کمیته مطالعات سیاست‌های جمعیتی، سیاست‌های تنظیم خانواده و دخالت‌های سازمان‌های بین‌المللی را از عوامل کاهش رشد جمعیت دانست.

به گزارش آوای خزر،محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت امشب ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تاثیرات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی کاهش نرخ رشد موالید پرداختند.

محمودی با اشاره به چگونگی اجرای سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری گفت: بند نخست از ۱۴ بند سیاست‌های ابلاغی جمعیت مقام معظم رهبری به پویندگی و بالندگی و افزایش نرخ باروری اشاره دارد، اما نه‌تنها این بند اجرا نشده است بلکه متاسفانه با کاهش شدید رشد جمعیت و باروری در کشور نیز روبرو هستیم.

او با بیان اینکه عامل اصلی کاهش رشد جمعیت کشور در دهه‌های اخیر تغییر ساختارهای اقتصادی و اجتمایی است، افزود: سیاست‌های تنظیم خانواده و دخالت‌های سازمان‌های بین‌المللی در سیاستگذاری‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران از عوامل این رخداد بوده است. نرخ باروری در سال ۹۸ به حدود ۱/۷ فرزند به ازای هر زن رسیده است، بعد از سال ۹۴ رشد جمعیت کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر به کمتر از ۱ درصد رسیده است.

رئیس کمیته مطالعات سیاست جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۳۰ سال دیگر جمعیت جامعه سالخورده شود، ادامه داد: نیروی کار اگر مولد نباشد به درد نمی‌خورد لذا افزایش جمعیت اگر کیفی باشد و آموزش خوب دیده باشد و دولت هم به وظیفه خود عمل کند، هر چه تعداد فرزند خانواده بیشتر باشد، در این صورت جمعیت مطلوب می‌شود. اگر فرد خوب تربیت دیده باشد برای خانواده خود می‌تواند بازدهی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ یک از بند‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون سیاست‌های کلی جمعیت اجرایی نشده است عنوان کرد: برای مطلوب نشان دادن وضعیت جمعیت متاسفانه در آمار دستکاری شده است.

محمودی با اشاره به اینکه طرح جامع جمعیت ۶ سال است که در مجلس خاک می‌خورد گفت: دولت باید آن را به صورت لایحه ارائه می‌داد تا مشکل حل شود، متاسفانه در خصوص فرزندآوری به مردم آمار غلط داده‌اند.

اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید شاخص‌های فرزندآوری را عوض کنیم، افزود: کاهش رشد جمعیت مهمترین مسئله کشور است؛ لذا از صداوسیما درخواست می‌کنم تا تلاش زیادی برای تغییر ساختار فرهنگی غلط و افزایش نرخ فرزندآوری کند.

او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همیشه پیرامون جمعیت اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: ۶ سال است که سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده است، اما خبری نیست و سردمداران حاکمیتی و حکومتی توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

اکبری با اشاره به اینکه اقتصاد روی دست افراد مولد می‌چرخد، گفت: کسانی که زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال سن دارند نمی‌توانند کار کنند و کارایی ندارد.

او با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ درصد افراد مهاجر هستند، عنوان کرد: در خصوص بیماری کووید ۱۹ کشور‌هایی را می‌بینیم که با وجود علم بالا و نیروی انسانی بیشتر با شکست روبرو شدند و یکی از دلایل این موضوع به بحث سالمند شدن جمعیت برمی‌گردد که این مسئله می‌تواند برای یک کشور خطرساز باشد.

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها