دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
مربا توت فرنگی از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین مرباهاست که اتفاقا همزمان با درست کردن مربا می‌توانید شربت توت فرنگی خوشمزه آن هم حساب کنید.

آوای خزر/ این روزها که قیمت توت فرنگی به موازات فصل کمی متعادل‌تر شده درست کردن مربا توت فرنگی معقول است. روش درست کردن و پخت مربا توت فرنگی پیچیدگی خاصی ندارد. علاوه بر این روش ضدعفونی کردن توت فرنگی در روزهای شیوع کرونا هم موردی است که بسیار در مورد آن پرسیده می‌شود. طرز تهیه مربا توت فرنگی درست خانگی خوشرنگ، شربت توت فرنگی و نیز نکات مهم کپک نزدن مربا را بخوانید.

 

روش صحیح ضدعفونی کردن توت فرنگی در دوران کرونا به توصیه سازمان بهداشت جهانی

 

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بهترین روش ضدعفونی کردن توت فرنگی این است که ابتدا توت فرنگی‌ها را در یک قابلمه پر از آب غوطه‌ور کنید و به صورت عادی گل و لای و نوک سبز آن‌ها را بگیرید و سپس با آب تمیز آبکشی کنید. سپس در قابلمه مناسب با حجم توت فرنگی‌ها ۵ لیتر آب بریزید و با ۱۵ الی ۲۰ قطره مایع ظرفشویی کف آلود کنید. ۵ دقیقه صبر کنید، سپس توت فرنگی‌ها را آبکشی کنید. در مرحله بعد دوباره ۵ لیتر آب (هر ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل یک لیتر آب است) روی توت فرنگی‌ها بریزید، دو قاشق غذاخوری محلول ضدعفونی کننده سبزیجات اضافه کنید و دوباره ۵ دقیقه زمان دهید. سپس میوه‌ها را آبکشی و خشک کنید و در ظرف درب‌دار در یخچال نگهداری کنید.

 

طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و بدون کپک

 

طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و بدون کپک

 

مواد لازم

توت فرنگی: ۱ کیلوگرم

شکر: ۸۰۰ گرم (اگر شیرین‌تر می‌پسندید ۹۰۰ گرم)

آبلیمو: ½ قاشق چایخوری

هل و وانیل و گلاب: سلیقه‌ای است

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و بدون کپک

 

مرحله اول

ابتدا کلاهک توت فرنگی‌ها را جدا کنید و سپس بشورید. اگر دوست دارید مربا توت فرنگی درسته داشته باشید توت فرنگی‌ها را خرد نکنید و همان‌طور درسته نگه دارید. اگر هم مربا توت فرنگی خرد شده دوست دارید آن‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید یا از وسط نصف کنید. توت فرنگی‌ها را در یک قابلمه بریزید و لا به لای آن‌ها شکر بپاشید. مخلوط توت فرنگی و شکر را باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی آب بیندازد. قابلمه را روی شعله زیاد گاز بگذارید تا به دمای جوش برسد. مراقب باشید سر نرود.

 

مرحله دوم

 

وقتی مربا به جوش آمد شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربا روی شعله ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. در این مدت مرتب کف روی مربا را جمع کنید و دور بریزید. اگر خواستید از مربا شربت هم بگیرید بعد از ۳۰ دقیقه با ملاقه شربت را جمع کنید و سپس به مربا آبلیمو بزنید. ۳۰ دقیقه دیگر زمان بدهید تا مربا حسابی غلیظ شود و جا بیفتد.

 

مرحله سوم

 

اگر نمی‌خواهید شربت توت فرنگی داشته باشید مربا باید حدود یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز بماند تا حسابی غلیظ و جا افتاده شود. اگر دوست دارید مربا طعم هل، وانیل و گلاب داشته باشد در ۱۰ دقیقه پایانی یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق هل و نوک قاشق چایخوری وانیل به آن اضافه کنید. بعد از غلیظ شدن مربا اجازه دهید مربا حسابی خنک شود و سپس در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و بدون بو بریزید. درب شیشه مربا را محکم ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

نکات مهم طرز تهیه مربا توت فرنگی خوشرنگ و درسته خانگی

 

نکات مهم و طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ بدون کپک و شکرک

 

*در کتاب مستطاب آشپزی، اثر استاد نجف دریابندری آمده است در روش درست کردن مربا توت فرنگی این نکته مهم را در نظر بگیرید: اگر بعد از ۲۴ ساعت مربا هنوز آب ننداخته بود و شکر در آن حل نشده بود، قابلمه را به مدت ۵ الی ۶ دقیقه حرارت بدهید و صبر کنید خنک شود و دوباره در یخچال بگذارید و ۲۴ ساعت دیگر صبر کنید (یا شب تا صبح) و سپس مربا را بپزید.

*اگر می‌خواهید مربای توت فرنگی شما کپک نزند حتما اجازه دهید توت فرنگی‌ها بعد از شسته شدن کاملا خشک شوند.

*برای این‌که مربا توت‌فرنگی خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی یا لعابی برای درست کردن مربا استفاده کنید.

*حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.

*یکی از مشکلات انواع مربای خانگی شکرک زدن مربا است. اگر مربا را با شعله زیاد گاز پخته باشید حتما شکرک خواهد زد چون آب آن سریع تبخیر شده است. اگر مربای شما شکرک زد دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید.

برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

 

*اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.

 

*در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

 

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

*مربای توت فرنگی را بیشتر از ۳۰ دقیقه نپزید چون کدر و تیره می‌شود و توت فرنگی‌ها له می‌شوند.

*مربا و مارمالاد را با قاشق چوبی هم بزنید./کوروش

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار